در اجلاسيه شهداي فرهنگی و نخبه مطرح شد:

هر شهید سند افتخار کشور است/ شهدا بزرگترین مولفه قدرت جنگ نرم و محور وحدت نظام اسلامی هستند

10 بهمن 1396 ساعت 21:30

اجلاسيه شهداي فرهنگی و نخبه كنگره ملي شهداي سيستان و بلوچستان در حسینه عاشقان ثارالله(ع) زاهدان برگزار شد.


به گزارش شستون، به نقل از عصرهامون، ظهر امروز سه شنبه 10 بهمن ماه 1396 اجلاسيه شهداي فرهنگی و نخبه كنگره ملي شهداي سيستان و بلوچستان در حسینیه عاشقان ثارلله (ع) زاهدان برگزار شد.
در این اجلاسیه که به همت کنگره ملی شهدا برگزار شده است اقشار مختلف مردم شیعه و سنی و فرهنگیان استان و نیز سردار مارانی فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه پاسداران و معاون وزیر و مدیر کل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش حضور دارند.

هر  شهید سند افتخار کشور است
محمد علی نخعی مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در مراسم شهدای فرهنگی و نخبه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه  شهید واژه ای مقدس و شهدا سرمایه ملی و اعتقادی ملت بزرگ ایران هستند، گفت: وجود بیش از ۳۰۰ شهید عرصه علم و دانش و فرهنگ در سیستان و بلوچستان ، نعمتی بزرگ برای مجموعه آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه به وجود شهدای آموزش و پرورش که سرمایه های بزرگی در استان هستند افتخار می کنیم ، ادامه داد:  هر کدام از شهدا سند افتخار کشور هستند و باید تلاش کنیم تا از این سرمایه ها در مسیر سازندگی و تعلیم و تربیت نسل جدید استفاده کنیم.
نخعی با بیان اینکه این اجلاسیه در فرآیند کاری است که در طول این سال ها در مدرسه ها برگزار شده است ،افزود: ثمره برگزاری یادواره های متعدد درون مدرسه ای به یاد شهیدان نخبه، فرهنگی و دانش آموزان با همراهی سپاه و بسیج که عاشقانه در مسیر تعلیم و تربیت گام برداشتند، امروز اجلاسیه شهدای فرهنگی و نخبه شده است.
وی با بیان اینکه این اجلاسیه آغاز کار و شروع یک حرکت عظیم است، خاطر نشان کرد: برگزاری این اجلاسیه ها باعث می شود یکبار دیگر به سیره شهدا برگردیم و پیمان ببندیم که قدردان آن ها و ادامه دهنده راهشان هستیم و در مسیر خدمت و رهروی از مسیر شهدا به وظیفه خطیر خود عمل کنیم.
نخعی در پایان با بیان اینکه استواری، روحیه بزرگ، صبوری و عزم راسخ خانواده شهدا موجب عزت و سربلندی جامعه ماست ،گفت: تجلیل از جایگاه و مقام و منزلت شهدا مهمترین کاری است که در جهت اعتلای فرهنگ ایثار و شهادت انجام می گیرد.

افتتاح 20 غرفه مدارس شاهد استان در اجلاسیه شهدای فرهنگی و نخبه
 معاون پژوهشی دبیرستان پسرانه شاهد درگفت و گو با خبرنگار عصرهامون در حاشیه اجلاسیه شهدای فرهنگی و نخبه استان با بیان اینکه ۲۰ غرفه از سراسر استان در این اجلاسیه افتتاح شده است گفت: این غرفه ها با محوریت مدارس شاهد و ایثارگران استان تدارک دیده شده که امیدواریم با همت دانش آموزان و فرهنگیان بتوانیم ادای دینی در قبال شهدا کرده باشیم.
پیرکمالی هدف از افتتاح این غرفه ها را ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین نسل سوم و چهارم انقلاب دانست و افزود: امیدواریم بتوانیم در این مسیر گامی موثر برداریم.
وی با به فال نیک خواندن برگزاری یادواره و اجلاسیه های شهدا گفت: برگزاری اینگونه مراسمات باعث تقویت روحیه و انگیزه در بین جوانان و نوجوانان ما شده و آنها را با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا می کند.

وجود بیش از 180 دانش آموز شهید در سیستان و بلوچستان/ شهدا بزرگترین مولفه قدرت جنگ نرم و محور وحدت نظام اسلامی هستند
سردار حسین معروفی در اجلاسیه شهدای فرهنگی و نخبه ضمن گرامی داشت یاد و خاطره 186 شهید دانش آموز و 56 شهید معلم و 96 شهید دانشجو و 1 شهید استاد دانشگاه اظهار داشت: در محفل شهدای عزیز فرهنگی؛ شهدای آموزش و پرورش و شهدای دانشگاهی هستیم که جان خود را برای حفظ آبروی ملت ایران و تمامیت ارضی در طبق اخلاص گذاشته و  فدا کردند.
وی با تاکید بر اینکه شهدا قدرت بازدارندگی به ما بخشیدند افزود: بزرگی و عزت ملت ایران در گرو جانفشانی این بزرگمردان و ایثارگران واقعی است.
وی بیان داشت: کوچکترین شهید اهل سنت سیستان و بلوچستان سبیل اخلاقی با 11 سال و 8 ماه و کوچکترین شهید اهل تشییع استان شهید سید محمد هاشمی است.
سردار معروفی اضافه کرد: برای حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی و حفظ ارزشهای الهی انسانی همه اقوام و مذاهب به پا خواستند و در این آرمان بزرگ نقش داشتند.
فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: شهدا در این محفل نورانی شاهد و ناظر اعمال و نظاره گر ما هستند.
وی ادامه داد: دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی دوران سخت و سنگینی بود جنگ به تنهایی محنت بار است اما با هنر دین، اسلام، ولایت و قرآن، جنگ برای ما تبدیل به دفاع مقدس و کارخانه انسان سازی شد.
سردار معروفی بیان داشت: خروجی دانشگاه دفاع مقدس معراجی ها و یا کسانی همچون حاج قاسم سلیمانی شدند که امروز فرمانده جبهه حق هستند.
وی تصریح کرد: امروز امتحان، امتحان نخبگان است و خیلی جاها نخبگان از توده ها عقب ماندند و توده های ما جلو زدند. شجاعت و بصیرت امروز سخت تر از شجاعت و بصیرت دوران دفاع مقدس است و به وجود نمی آید جز با نظام عملی و اعتقادی که پایه اساس و محور اصلی بشریت و مومنین و کسانی که دل در گرو ذات اقدس اله دارند.
وی اضافه کرد: شهدا همه چیز خود را تقدیم کردند و این ما هستیم که مدیون شهدا هستیم مسئولیت ما سنگین است.
دبیرکل کنگره ملی شهدای سیستان و بلوچستان افزود: خروجی اجلاسیه ها و یادواره ها و کنگره های ما باید عمل کردن به وصایای شهدای عزیز باشد امروز از سراسر استان دانش آموزان و فرهنگیان و مسئولین گرامی در این محفل نورانی حضور دارند و رسالت ما بهره گیری از شهداست. 
وی بر استقامت در صراط مستقیم تاکید کرد و افزود: صراط مستقیم راه ولایت ؛ ایستادگی در مقابل ظلم و کفر؛ تبعیت از حسین ابن علی(ع) و تبعیت بی چون و چرا از ولایت است.
سردار معروفی یکی از رموز دفاع مقدس را تبعیت رزمندگان از امام دانست و گفت: رزمندگان حرف امام خود را حرف امام زمان و حرف امام زمان را حرف قرآن و پیامبر و کلام الهی می دانستند و باعث پیروزی و سربلندی ما شد.
وی تبعیت محض را قدرت استحکام و بازدارندگی و شجاعت در مقابل دشمن خواند و بیان داشت: دشمن به دنبال گرفتن شجاعت ملت ایران است دشمن در این استان به دنبال انشقاق قومی مذهبی است که در اینجا بصیرت و هوشیاری و توسل به ساحت شهیدان به عنوان قهرمانان واقعی را می طلبد.   
فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: شهدا بزرگترین مولفه قدرت جنگ نرم و محور وحدت نظام اسلامی هستند. 
معروفی ادامه داد: ما امروز شاهد برگزاری کنگره ملی شهدای 8 هزار شهید بومی و غیر بومی استان و 2058 شهیدی که آرمیده در استان هستند و یا خانواده های معظم شان در این استان سکونت دارند هستیم.
وی افزود: بعد از سفر مقام معظم رهبری بزرگترین کار فرهنگی برگزاری کنگره ملی شهداست که ماندگار و جاوید است.
دبیرکل کنگره ملی شهدای سیستان و بلوچستان در پایان برگزاری  38 یادواره شهید به صورت  منطقه ای و شهرستانی؛ 4 اجلاسیه علما و روحانیون، اجلاسیه شهدای زن، اجلاسیه نخبگان و فرهنگیان، گردهمایی پیشکسوتان دفاع مقدس از سراسر کشور؛ دعای ندبه با حضور آیت الله صدیقی؛ تجلیل از جانبازان بالای 70 درصد؛ ساخت و تولید فیلم شهید میر حسینی؛ تولید 80 جلد کتاب؛ آماده سازی و تولید 96 تمثال مبارک شهدا و 19 فیلم مستند را از جمله اقدامات برگزاری کنگره ملی شهدای سیستان و بلوچستان نام برد.
 

پيام وزيرآموزش و پرورش به مناسبت اجلاسيه شهداي فرهنگی و نخبه كنگره ملي شهداي سيستان و بلوچستان
سرگذشت پرفراز و فرود مبارزه با طاغوت و وقوع بزرگ‌ترین حادثه قرن يعني انقلاب اسلامي، مبدأ و منشأ اصلي براي تکوين و تکامل «مکتب ايثار و شهادت» است، رهروان و رهپويان اين مکتب معنوي درس عشق و ايثار و ايمان را در کلاس عرفان امام راحل«رحمه الله عليه» آموختند.
اين حرکت اصيل در چارچوب دفاع از مرزهاي عقيدتي و سرزميني هنگامی‌که با وقوع جنگ تحميلي مقارن شد يکي از جلوه‌های زيباي آفرينش را در حافظه تاريخي ملت انقلابي ما ثبت کرد 
حماسه بی‌بدیل جنگ و غلبه بر کفر و حرکت غيورانه از صدها هزار رزمنده،‌کنشي تاریخ‌ساز را در کارنامه مقاومت ايران و جهان رقم زد. بخشي از طلايه‌داران و دلاوران اين جهاد مقدس معلمان و دانش‌آموزان شهيد بوده‌اند که خط‌شکنی و عبور از سيم‌هاي خاردار نفس، آنان را به پيشگامان اين دفاع مقدس تبديل کرد.
اينجا سرزمين کهنسال سيستان و بلوچستان، پرچم‌دار و ميزبان نکوداشت آلاله‌هاي به خون نشسته‌اي است که معلمان و دانش‌آموزان شهيد را در برگرفته ‌است. سرزميني که درصحنه‌های دل ا‌فروز تاريخ ایران‌ زمین، استوارترين نماد براي همبستگي اجتماعي اقوام در سايه‌سار ايران بوده و هست.
ويژگي اسطوره‌اي و پيشينه باستاني و ديرين سيستان و بلوچستان تا هميشه تاريخ، پرورش‌دهنده نسل‌های ايثارگري است که براي يکپارچگي ايران و پشتيباني از اسلام « خون نامه شهادت» امضاء کردند.
نظام تعليم و تربیت که حافظ و ناقل ارزش‌هاي راستين مکتب ايثار و شهادت است وظيفه خود مي‌داند که همواره از حرکت اصيل و رشادت بي‌نظير فرزندان خود صيانت کند.
بر اين اساس درسي که مي‌توان ازشهادت‌نامه معلمان و دانش آموزان شهيد آموخت، درس بزرگمردي، باور به هدف، ايمان به رهبر و عشق به وطن است و به همين دليل اين نجواي عارفانه را تکرار مي‌کنيم و همدل با خانواده‌هاي شهدا به تکريم آنان مي‌پردازيم
به‌طور طبيعي هر چه از زمان شهادت معلمان و دانش‌آموزان در حماسه انقلاب و دفاع مقدس می‌گذرد وصيت‌نامه‌ها و خاطرات نزديکان و همرزمان اين عزيزان اهميت مضاعف مي‌يابد و اهتمام به ثبت «تاريخ شفاهي» آن‌ها از زبان همکلاسان، همرزمان و خانواده‌های آنان براي ثبت درتاريخ و استفاده‌هاي هنري ضرورتي دو چندان مي‌يابد و گرامی داشت خانواده‌های معظم شهداي فرهنگي، کاري بايسته و وظيفه‌اي ارزشمند است که همواره بايد مورد اهتمام مسئولان قرار گيرد .
از خاطر نبريم که امام راحل «ره» براي شهداي دانش‌آموز جايگاه ويژه‌اي قائل بودند و بيان تاريخي ايشان در مورد «شهيد فهميده»، نقشه راه ما براي درک عظمت و عملکردها حماسه‌آفرین اين گوهرهاي ناب انسانيت و معرفت است.
بزرگداشت‌ شکوهمند شهيدان چه در سیستان و بلوچستان و چه در هر كران کشور، تصویری از چشمه روشن عرفان و صداقت و ایمان شهدای گرانقدر ما را معرفی می‌کند و بازخوانی سرنوشت نامه‌های شهیدان معلم و دانش‌آموز، انگیزه‌بخش، ایمان آفرین و آینده‌ساز است و تعالی تعلیم و تربیت کشور را در آینه ایثار و مقاومت قوام می‌بخشد. به روح تابناک و همیشه ناظر آنان درود می‌فرستیم.

شهدا گواه راستین برای استدلال و سربلندی ملت هستند
حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در اجلاسيه شهداي فرهنگی و نخبه كنگره ملي شهداي سيستان و بلوچستان ضمن تقدیر از سپاه پاسداران و آموزش و پرورش و بسیج استان گفت: بزرگداشت خاطره شهدا نشانگر تقوای دلها است و امیدواریم ما بر این عهدی که با شهیدان بسته ایم استوار بمانیم.
وی  با بیان اینکه شهدا سند حقانیت و عزت ما هستند افزود: شهدا گواه راستین برای استدلال و سربلندی ملت هستند و شهادت تکیه گاه عظیمی است که ملت با استقامت بماند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه شهادت تحکیم دهنده وحدت ملت، تمامیت ارضی و پیوستگی آحاد ملت است، خاطر نشان کرد: امروز در جهان اسلام هرجا صحبت از استقلال و آزادگی و ایستادگی در مقابل استکبار جهانی است مثالی بر مقاومت شهیدان در دفاع مقدس و همه عرصه های انقلاب اسلامی است.
معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: امروز آوازه شهدای ما نه تنها در ایران و مرزهای شرقی و غربی  بلکه در هر جا حمایت از محرومان و مظلومان است شنیده می شود.
وی در ادامه گفت: اینکه به عنوان دستگاه تعلیم و تربیت عهده دار نظام سازی، ملت سازی و دولت سازی هستیم را وظیفه میدانیم. آموزش و پرورش تنها دستگاهی نیست که بخواهد کودکان را کودک یاری یاد دهد بلکه دستگاه تعلیم و تربیت است که رسالت سنگینی دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه نظام های اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در آموزش و پرورش شکل می گیرد ، خاطر نشان کرد: دولت اگر بتواند دانش آموزان را خوب و توانمند تربیت کند دولتمردان آینده هم در میان همین دانش آموزان هستند.
معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه دولت سازی هم وظیفه تعلیم و تربیت است، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم آینده را تضمین کنیم نیازمندیم که هویت اسلام، ایران و انقلاب را در تمام برنامه های تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش جاری کنیم.
وی با اشاره به آموزه های ایثار و شهادت و یادنامه شهیدان از شهیدان سهام خیام تا فهمیده و باکری و خرازی در کتب درسی ادامه داد: امروز مفتخریم که در پایه دوازدهم یاد و نام شهید حججی را در کتاب های درسی بیاوریم.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان افزود: اینها کافی نیست باید تلاش مستمر کرد تا آینده از نام و یاد شهیدان آکنده باشد و ما در فضایی تنفس کنیم که آن فضا فضای ایثار و از خودگذشتگی برای دفاع از اسلام، قرآن و ایران باشد و این را دستگاه تعلیم و تربیت در سرلوحه عمل خود قرار داده که باید بر این امر استوار بمانیم.
انتهای پیام/


کد مطلب: 10284

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/article/10284/شهید-سند-افتخار-کشور-شهدا-بزرگترین-مولفه-قدرت-جنگ-نرم-محور-وحدت-نظام-اسلامی-هستند

شستون
  https://shastoon.ir