800
۰
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان؛

گهواره تاریخ و تمدن ایران پذیرای مسافران نوروزی/ سراوان دارای ۳۸۰ اثر تاریخی است

حمزه ندرت زهی گفت: سراوان با 195 اثر تاریخی ثبت شده، و روستای جهانی کلپورگان آمادگی ارائه خدمات به مسافران وگردشگران را دارد.
گهواره تاریخ و تمدن ایران پذیرای مسافران نوروزی/ سراوان دارای ۳۸۰ اثر تاریخی است
حمزه ندرت زهی رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون بیان کرد: سراوان با 195 اثر تاریخی ثبت شده، و روستای جهانی کلپورگان آمادگی ارائه خدمات به مسافران وگردشگران را دارد.

وی افزود: هوای بهاری این شهرستان شرایط آب وهوایی وپایداری را برای گردشگران به وجود آورده است.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از جاذبه ها و مناطق وروستاهای گردشگری این شهرستان روستای کوهک است که علاقمندان می توانند پس از بازدید از روستای کلپورگان در ادامه مسیر؛ پی از طی مسافت 65 کیلومتر به این روستا در نقطه مرزی برسند.

ندرت زهی افزود: طلوع وغروب خورشید در روستای کوهک سراوان با غربی‌ترین شهر کشور یک ساعت و هفده دقیقه اختلاف دارد و اولین نقطه‌ای است که خورشید در کشور طلوع می‌کند.

وی گفت: کوهک، شرقی‌ترین نقطه ایران در نقطه صفر مرزی واقع شده است و نخلستان زیبا با نخل‌های سربه فلک کشیده رودخانه فصلی ماشکید که بخشی از مرز مشترک بین کشور ایران و پاکستان را تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان گردشگری و صنایع دستی سراوان خاطر نشان کرد: قلعه، نخلستان باشکوه، ساختمان گمرک قدیم، بازارچه مرزی وچشمه آب پتوکان که تأمین کننده آب قنات روستا است از اماکن دیدنی کوهک است.

ندرت زهی بیان کرد: همچنین قرار گرفتن تپه مهتاب خزانه با قدمت پیش از میلاد در این روستا نشاندهنده قدمت تاریخی کوهک است و در کنار آن بازارچه مرزی برای هرگردشگری جالب توجه است که به منتهی الیه جنوب شرقی کشورسفرکند.

وی اذعان کرد: تاکنون بیش از 380 اثر تاریخی مربوط به دوران های پیش ازتاریخ، تاریخی و اسلامی در شهرستان سراوان شناسائی شده است که این آثار را سنگ نگاره، تپه، مقبره، قلعه، قبرستان، مدرسه و آثار کشف شده و شواهد تاریخی به جامانده ازدوران گذشته، حکایت از سکونت انسان در هزاره های پیش ازتاریخ دراین منطقه دارد، این آثار متعدد تاریخی و باستانی، شهرستان سراوان را به گهواره تاریخ و تمدن مبدل ساخته است.

انتهای پیام/
يکشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 25017
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *