نصرت گلوی مدیر بسیج جامعه زنان شهرستان سراوان در گفت و گو با خبرنگار
شستون گفت: حجاب،به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بعد ایجابی و سلبی است و در معنای عام کلمه هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب می نامیم.
وی افزود: حجاب میتواند اقسام متفاوتی داشته باشد، از جمله حجاب ذهنی، فکری و روحی، علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی میکند، نام برده شده است، مثل حجاب و پوشش در نگاه که به مردان و زنان، در مواجهه با نامحرم توصیه شده است.
وی با بیان اینکه پوشش ظاهری یکی از علامتها و نشانههای عفاف است بیان کرد: بین مقدار عفاف و حجاب، رابطهی تأثیر و تأثّر متقابل وجود دارد. بعضی نیز رابطهی عفاف و حجاب را از نوع رابطهی ریشه و میوه دانستهاند؛ با این تعبیر که حجاب، میوهی عفاف، و عفاف، ریشهی حجاب است.
مدیر بسیج جامعه زنان شهرستان سراوان با بیان سخنانی از استاد شهید «مرتضی مطهری» در تبیین فلسفهی عفاف و حجاب در اسلام،گفت: «عدهای میگویند:چون حجاب، به معنی پرده است، اسلام خواسته است زن با حجاب باشد، یعنی همواره پشت پرده بوده و در عزلت و گوشه نشینی باشد، اما باید بدانیم آنچه دربارهی پوشش زن است کلمه «ستر» به کار میرود.پوشش زن،در اسلام آن است که درمعاشرت با مردان، بدن خود را پوشانده و از جلوهگری، پرهیز کنیم.
وی اذعان کرد: هدف و فلسفه اصلی حجاب و عفاف تشریع احکام در اسلام وقرب به خداوند است که به وسیلهی تزکیهی نفس و تقوا حاصل می شود.
گلوی اذعان کرد: مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قائل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انواع مختلف رفتار، مثل نحوهی پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است.
وی در پایان افزود: حجاب و پوشش زن به منزلهی یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرم است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند.
انتهای پیام/خ