800
۰

سفارت انگلیس برای ما تصمیم می‌گیرد؟!

بررسی همایش انگلیسی‌ها در هتل اسپیناس و شروط غیرعزتمندانه‌ای که آنها برای برگزاری این همایش قرار داده‌اند، نشان می‌دهد حداقل در این فقره، این کاردار انگلیس است که تصمیم می‌گیرد چه کسانی در همایش شرکت کنند؛ وزارت ارتباطات در راستای اظهارنظر روحانی باید نسبت به شرط انگلیسی‌ها واکنش نشان داده و آن را لغو کند.
ghfg
ghfg
به گزارش شستون به نقل از دانا‌، روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت:
 
آنچه آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی چندی پیش درباره موضوع دیاثت سیاسی مطرح کرده و آن را خطاب به مسؤولان گوشزد کردند، در واقع نگرانی از ایجاد یک رویه غلط و غیرعزتمندانه در نحوه مراودات با خارجی‌ها بود.
 
 آیت‌الله جوادی‌آملی در آن دیدار با بیان اینکه واژه‌ای به شکوه و عظمت «غیرت» کم دیده‌ام، بیان داشت: در غیرت باید 3 عنصر جمع شود تا آن را بسازند؛ عنصر اول غیرزدایی است به این معنا که اجازه ندهیم بیگانه نفوذ کند و خودمان هم در کار دیگران تجسس نکنیم.
 
 آیت الله جوادی‌آملی با بیان اینکه دیاثت یا اخلاقی است یا سیاسی، عنوان کرد: کسی که بیگانه را راه می‌دهد دیوث سیاسی است؛ بیگانه را در حریم خود راه دادن و وارد حریم غیر شدن با غیرت سازگار نیست. این مرجع تقلید همچنین تصریح کرد: غیرت دارای 3 عنصر معرفت هویت، غیرزدایی و دیوث‌زدایی است.
 
تبیین و گوشزد کردن موضوع غیرت از سوی آیت‌الله جوادی آملی باعث شد مقابله با دیاثت، در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل به یک مطالبه عمومی از مسؤولان شود.
 
از سوی دیگر این هشدار آیت‌الله باعث شده نسبت به مراودات مختلف با کشورهای خارجی نوعی حساسیت ویژه ایجاد شود. با این حال اما هر از گاه مواردی در نقض مقوله غیرت مشاهده می‌شود که به نظر می‌رسد باید نسبت به آنها اهتمام و حساسیت جدی داشت.
 
اقدام اخیر انگلیسی‌ها در راه‌اندازی یک همایش در هتل اسپیناس تهران مصداق یکی از این موارد است.  این همایش «ایران کانکت 2016» نام دارد که گفته می‌شود کاردار انگلیس هماهنگی‌های اجرایی برگزاری آن را برعهده دارد و قرار است هتل اسپیناس پالاس تهران در روزهای 16 و 17 شهریورماه میزبان این سمینار ارتباطاتی باشد.
 
نکته جالب توجه که در این همایش انگلیسی مورد تعجب است برگزاری این همایش با توجه به قوانین و اعمال تحریم‌های غربی در فضای پساتحریم در قلب ایران یعنی تهران است. در سطری از اطلاعیه سایت این همایش آمده است: «علاوه بر ضوابط شرکت برگزارکننده این همایش شرایط الحاقی بر این سمینار حاکم است. شرکت Euromoney  حضور افراد حقیقی و حقوقی که برابر مقررات بین‌المللی اتحادیه اروپایی و دولت انگلستان در لیست تحریم قرار دارند را به هیچ‌وجه مجاز نمی‌داند و این شرکت مجاز است امکان شرکت افراد را براساس این ضوابط بررسی نماید». ‌
 
با این اوصاف بسیاری از مسؤولان ایرانی که طی بهانه‌های مختلف از سوی آمریکا و کشورهای غربی در لیست تحریم قرار گرفته‌اند اجازه حضور در این سمینار را در کشور خودشان ندارند.
 
به گزارش مشرق، میزبانی مشترک این همایش را شرکت Capacity Media و وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران برعهده دارند و نام نیکولاس هاپتون، کاردار سفارت انگلستان در ایران در کنار نام محمود واعظی، وزیر ارتباطات به‌عنوان سخنرانان همایش ذکر شده است و در اطلاعیه فارسی آن بدون ذکر نام آمده است که یکی از سفرای خارجی سخنران این همایش است.
 
موضوعاتی که قرار است در این همایش پوشش داده شود شامل موارد جالب توجهی نظیر «چگونه وارد بازار ایران شویم»‌، «چگونه نظام تحریم‌های باقیمانده را نقض نکنیم»، «‌اطلاعات تا چه حد قابل دسترسی است و چگونه کسب‌وکارها را می‌یابید» و... است.
 
مجلس: ذلت‌بار است
 
شرط توهین‌آمیز انگلیسی‌ها در همایش «ایران کانکت ۲۰۱۶» اعتراض نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را نیز به دنبال داشته است. نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی معتقدند این شرط، «ذلت‌بار» بوده و با این شرایط یا باید این همایش لغو یا اینکه این شرط فورا لغو شود.  علاءالدین بروجردی در این‌باره گفت: برگزاری همایش ایران کانکت 2016 که در آن اجازه ورود به افراد حقیقی و حقوقی که در لیست تحریم‌ها قرار دارند داده نمی‌شود، مورد انتقاد است. نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه تعدادی از شخصیت‌های برجسته کشورمان جزو لیست تحریم‌ها هستند و اجازه ورود به این همایش در تهران را ندارند، عنوان کرد: برگزاری چنین همایشی در پایتخت جمهوری اسلامی ایران پذیرفتن ظلمی است که سال‌ها به ناحق علیه ملت ما از سوی آمریکا و همپیمانانش تحمیل می‌شود. وی افزود: بویژه آنکه یک طرف این همایش انگلیس است و سیاست‌های خصمانه این کشور علیه ملت ما در همه سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار روشن و واضح است. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ضروری است قبل از اینکه مجلس ناگزیر به واکنش‌های لازم برای جلوگیری از برگزاری چنین همایشی در تهران شود، وزیر ارتباطات این اجلاس را لغو کند.
 
سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در این‌باره گفت: مقام معظم رهبری فرمودند ما توافق برجام را انجام دادیم که تحریم‌ها لغو شود و حداقل انتظار این است که محدودیت‌های تحریمی برداشته شود اما به طور ناگهانی شنیده می‌شود قرار است در تهران همایشی برگزار شود که در آن همایش تحریم‌ها به رسمیت شناخته می‌شود.
 
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: اگر این همایش در انگلستان و فرانسه برگزار و اعلام می‌شد کسانی که در لیست تحریم‌ها هستند نمی‌توانند شرکت کنند گله نمی‌کردیم البته جای گله داشت چون وقتی توافق برجام صورت گرفته باید زیرساخت‌های تحریم برداشته شود.
 
وی افزود: اینکه در پایتخت جمهوری اسلامی ایران همایشی با مجوز وزیر ارتباطات کشورمان برگزار می‌شود و خود ایشان هم سخنران مراسم است و در همان همایش ایرانی‌ها و کسانی که در لیست تحریم اتحادیه اروپایی هستند اجازه حضور ندارند، فاجعه‌آمیز است.
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در این زمینه یا دولت توجه ندارد یا در زیرمجموعه این تصمیم‌ها گرفته می‌شود که یا آگاهانه است یا از روی غفلت که البته نسبت به خیلی مسائل در دولت غفلت می‌شود. به‌رغم این هیچ همایشی نباید با اهانت به هیچ ایرانی برگزار شود بویژه اینکه افرادی که در لیست تحریم قرار دارند از کسانی هستند که به نظام ما خدمت کرده‌اند.
 
محمدجواد ابطحی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در این‌باره اظهارداشت: ایران تجربه تلخی از اقدامات و سیاست‌های انگلستان در 150 سال اخیر داشته و امروز مسؤولان کشورمان باید با دقت بیشتری، روابط خود با انگلستان را تنظیم کنند، البته در چند سال اخیر و با سفر جک استراو، انگلستان فرآیند نفود فرهنگی خود بر ملت ایران را آغاز کرد.
 
وی با بیان اینکه مفاد همایش «ایران کانکت 2016» و ممانعت متولیان این مراسم از حضور برخی افراد در لیست تحریم، نمونه وادادگی سیاسی از سوی برخی مسؤولان است، افزود: به طور حتم ما باید براساس اصول قانون اساسی، فرمایشات امام خمینی(ره) و تأکیدات رهبر معظم انقلاب عمل کنیم، اما امروز کاملا امور حاکمیتی را داریم در اختیار دشمنان قرار می‌دهیم.
 
نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: به نظر من تمام مسؤولان، علما و فرهیختگان باید نسبت به برگزاری همایشی مانند «ایران کانکت 2016» واکنش نشان دهند و وزیر ارتباطات نیز باید پاسخگوی موافقت برای برگزاری چنین همایشی باشد.
 
اما در موضوع رفتار توهین‌آمیز انگلیسی‌ها در ماجرای این همایش، اظهارات اخیر حسن روحانی نیز قابل تامل به نظر می‌رسد. روحانی بعدازظهر یکشنبه در دیدار فعالان اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهارداشت: سفارت انگلیس و سفارت فلان کشور برای جمهوری اسلامی ایران تصمیم نمی‌گیرد، بلکه رهبری انقلاب، ارکان نظام و مردم برای پیشرفت کشور تصمیم‌گیری می‌کنند.
 
این اظهارنظر روحانی در واقع بر استقلال جمهوری اسلامی ایران دلالت دارد. با این حال اما بررسی همایش انگلیسی‌ها در هتل اسپیناس و شروط غیرعزتمندانه‌ای که آنها برای برگزاری این همایش قرار داده‌اند، نشان می‌دهد حداقل در این فقره، این کاردار انگلیس است که تصمیم می‌گیرد چه کسانی در همایش شرکت کنند. به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای اظهارنظر حسن روحانی باید نسبت به شرط غیرعزتمندانه انگلیسی‌ها درباره این همایش واکنش نشان داده و آن را لغو کند.
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب: 2142
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *