800
۰
گزارش شستون از گیاهان دارویی جنوب شرق؛

سراوان مهد گیاهان دارویی/گیاه آنغوزه با خواص درمانی متفاوت

آنغوزه گیاهی است که از شیرابه آن ششصد نوع داروی گیاهی تولید می کنند.
انغوزه
انغوزه
به گزارش شستون ،با توجه با اقلیم شهرستان سراوان گیاهان دارویی به لحاظ شرایط سخت این مناطق دارای ویژگی های خاص خود بوده و خواص متعددی که با شناخت و استفاده از این خواص مهمترین منابع درآمد در عرصه های طبیعی نیز حاصل می شود.
یکی از این گیاهان با ارزش آنغوزه میباشد این گیاه از خانواده چتریان با نام علمی ferula assa.foetida است که به انگلیسی به آن stingingassa گفته می شود.
رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان سراوان در خصوص این گونه گیاهی در گفت و گو با شستون گفت: آنغوزه گیاهی است دارای بوته ای بزرگ و علفی شکل ،ساقه های نسبتا بزرگ و ضخیم که ارتفاع آن گاهی به دو و نیم  متر می رسد.
محمد رفیع دهقان با اشاره به زرد رنگ بودن وگل آذین چتری که در انتهای ساقه وجود دارد ،  افزود: این گیاه دارای  میوه ها دو فندقی ،بیضی شکل و تقریبا مسطح است.
وی تصریح کرد:از ریشه یا قاعده ساقه این گیاه بر اثر تیغ زدن شیرابه ای استحصال می شود که به آنغوزه معروف است و مزه ای تند وتلخ و نیز بوی بد و متعفنی دارد که تهوع آور است.
رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان سراوان ادامه داد: از شیرابه آنغوزه  بیش از 60 نوع علف کش و 600 نوع دارو بدست می آیدکه تنها راه تجدید حیات طبیعی گیاه از طریق تولید و پراکنش بذر است.
محمد رفیع دهقام با بیان اینکه آنغوزه گیاهی است که هر چند سال یکبار بذر می دهد که  بعد از بذر دهی بوته های آنغوزه برای همیشه خشک می شود خاطر نشان کرد:صمغ استخراج شده از این گیاه خاصیت دارویی دارد وبا کشت این گیاه میتوان درآمدی معادل نصف درآمد حاصل از نفت را بدست آورد.
وی از جمله خواص درمانی آنغوزه را ضد حساسیت،ضد درد ،ضد جسبندگی پلاکت ها،ضدعفونی کننده ،ضد اسپاسم،ضد تومور،تقویت کننده قوای جنسی ،محرک cns ،هضم آور،قارچ کش ،کاهش دهنده فشار خون ،محرک تنفسی و تقویت کننده معده عنوان کرد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان سراوان با بیان اینکه این گیاه بومی در استپ های شرق ایران و افغانستان می روید که در ارتفاعات 1800 به بالا قابل مشاهده است افزود:آنغوزه در شهرستان سراوان رویشگاهای پراکنده ای در ارتفاعات رشته کوه سیاهان و کوه های اطراف دارد ،بطوریکه در سال88 از هر بوته 99/9 گرم شیره آنغوزه از منطقه گنکی سراوان استخراج شد.
محمد رفیع دهقان در پایان خاطر نشان کرد:قیمت هر کیلو آنغوزه در عطاری ها حدود سیصد هزار تومان می باشد.
 
انتهای پیام/
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 1121
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *