800
۰

نبرد حلب دست آمریکا در حمایت از تروریسم را رو کرد/ تکاپوی واشنگتن و متحدانش برای جلوگیری از شکست حتمی تروریست‌ها

همزمان با پیروزی‌های ارتش سوریه و متحدانش در حلب، عربستان و آمریکا در تلاشی پیگیر و مداوم در تکاپوی سد کردن راه این پیروزی‌ها و حمایت از تروریست‌ها هستند تا جایی که باید پرسید واشنگتن نگران چیست؟
gfdgef
gfdgef
به گزارش شستون به نقل از تسنیم، روند شتابان پیروزی‌های ارتش سوریه و متحدانش در حلب از یک سو و تلاش پیگیر و مداوم عربستان و آمریکا برای سد کردن راه این پیروزی‌ها و حمایت از تروریست‌ها به گونه‌ای است که باید پرسید واشنگتن نگران چیست؟
بان کی مون در صف واشنگتن و ریاض
ادامه نبرد حلب و دستاوردهای ارتش سوریه و متحدانش از نگرانی آمریکا و متحد سعودی آن به اضافه بان کی مون دبیر کل سازمان ملل از پیروزی های ارتش پرده برداشت زیرا آنان بیم دارند موفقیت عملیات نظامی ارتش سوریه و حامیانش در مبارزه با تروریسم به بیرون راندن کامل تروریست ها از حلب و حومه آن منتهی شده و در نهایت شکست بزرگ تروریست ها را به دنبال داشته باشد.
تکاپوی آمریکا و متحدانش برای جلوگیری از شکست حتمی تروریست‌ها
بنابر اعلام منابع دیپلماتیک اکنون روشن شده است که چگونه نگرانی این گروه موجب شد برای جلوگیری از دستاوردهای ارتش سوریه و نجات گروههای تروریستی از شکست حتمی در حلب و حومه به مجموعه اقدامات و گام های نظامی و دیپلماتیک دست بزنند در نتیجه آماده آمریکا و متحدانش بر موارد زیر متمرکز شد:
در سطح نظامی و میدانی این ائتلاف به استفاده از تمام برگه های نظامی خود متوسل شد از جمله گشودن مرزهای ترکیه برای انتقال هزاران فرد مسلح از مناطق مختلف  به ویژه حلب و اطراف آن تا حومه شمالی این استان و نیز تسریع عملیات مسلح کردن تروریست ها به انواع سلاح های پیشرفته.
نظارت بر حملات تروریست ها برای بازگرداندن مناطق آزاد شده از سوی ارتش سوریه و متحدانش بخش دیگری از اقدامات نظامی و میدانی آمریکا برای کمک به تروریست ها بود.
آمریکا و متحدانش برای تحقق این اهداف بیش از ده هزار فرد مسلح را تحت نظارت کامل سرویس اطلاعاتی واشنگتن و ریاض و حتی آنکارا به انواع سلاح مجهز کردند تا از آنان برای حمله به مناطقی که در حومه شمالی حلب از دست داده بودند و نیز شکست محاصره افراد مسلح در مناطق شرقی این استان استفاده کنند.
ناتوانی گروه‌های مسلح تحت حمایت آمریکا و عربستان
با اینهمه گروههای مسلح از بازپس گیری مناطقی که از آن بیرون رانده شده بودند ناتوان ماندند حتی نیروهای ارتش سوریه و متحدانشان توانستند در زمانی کوتاه علاوه بر آزادسازی مناطق گسترده ای از اشغال تروریست ها از مرحله دفاع به مرحله هجومی منتقل شوند که این اقدام موجب بیرون راندن تروریست ها از بسیاری از مناطق و بسته شدن محدود گذرگاههای باقی مانده  آنان در محل های شرقی حلب شد.
آزادسازی حلب تصمیم بی بازگشت
اما در سطح دیپلماتیک نیز هنگامی که آمریکا و متحدانش احساس کردند تروریست های مسلح در تمام حملات خود برای شکست محاصره مناطق شرقی  حلب شکست خورده اند و برخی از آنان در پاسخ به فراخوان نیروهای ارتش سوریه در صدد خروج از این مناطق هستند، به اقدامی به اصطلاح انسانی متوسل شدند و درخواست آتش بس را مطرح کردند و حتی بان کی مون نیز به طور غیرمنتظره  و البته به خواست آمریکا با آنان همراه شد.
پشت پرده درخواست آتش بس
هدف واقعی از طرح موضوع انسانی و آتش بس فراهم کردن فرصتی برای گروه‌های مسلح است که خود را بار دیگر ساماندهی کرده و در این فاصله آمریکا و متحدانش نیز بتوانند مقادیر بیشتری سلاح و افراد مسلح وارد سوریه کنند و این چیزی است که وزیر خارجه روسیه پس از دیدار با همتای آلمانی خود به آن اشاره کرد.
بنابراین باید پرسید دلیل اینهمه نگرانی و آماده باش آمریکا و متحدانش و نیز بان کی مون چیست؟
بر اساس داده های موجود دیپلماتیک نبرد حلب اگر به طور کامل تعیین کننده درگیری های سوریه نباشد ولی کنترل بر آن به مثابه سنگ ترازویی است که با آن آغاز پایان جنگ در سوریه سنجیده می شود.
مسدود کردن راه تنفس تروریست‌ها در حلب و مرزهای ترکیه
به عبارت دیگر اول اینکه هر کس در نبرد حلب پیروز شود با در دست داشتن برگ برنده بزرگتری راهی مذاکرات می شود و دوم اینکه پیروزی ارتش سوریه در حلب موجب بسته شدن مرزها با ترکیه و در نتیجه مسدود شدن راه تنفس افراد مسلح می شود به ویژه اینکه نظام اردوغان همچنان در پاسخ به درخواست روسیه مبنی بر بستن مرزها مانور می دهد.
سوم اینکه بازگشت حاکمیت کامل سوریه بر حلب و حومه آن به معنی از بین رفتن هرگونه امکان تقسیم کشور است و این چیزی است که آمریکا از دستور کار خود درجنگ علیه سوریه حذف نکرده است.
بر این اساس فشار آمریکا برای آتش بس در حلب همچنان ادامه دارد زیرا متوجه شده است پیروزی  ارتش سوریه و متحدانش در جنگ علیه تروریسم به معنی باخت هرچه بیشتر آمریکا و از دست دادن برگ های برنده خود است، بنابراین فقط دو گزینه برای آن باقی خواهد ماند:
یا حضور ضعیف در مذاکرات ژنو که در نتیجه باید در مسیر حل و فصل سیاسی مورد توافق با روسیه در نشست وین گام بردارد و یا مشاهده شکست و ناکامی هرچه بیشتر افراد مسلح.
در این میان منابع دیپلماتیک تاکید دارند که با وجود توسل آمریکا و متحدانش به اعمال فشارها در ارتباط با آتش بس و نیز ارائه سلاح های پیشرفته در اختیار افراد مسلح، سوریه و متحدانش تا زمانی که ائتلاف خصم با مسیر حل و فصل سیاسی مبتنی بر تضمین حاکمیت سوریه با رهبری بشار اسد مخالف است، بر ادمه آزاد سازی مناطق باقی مانده حلب پافشاری دارند.
این در حالی است که استیفان دیمستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز برای آغاز مجدد گفت وگوهای ژنو نتوانست کاری انجام دهد و حضور نمایندگان مخالفان را در آنجا توسعه دهد به گونه‌ای که فقط به حضور ائتلاف مخالفان محدود نماند و علاوه بر این نتوانست واشنگتن را متقاعد کند که در چارچوب حل و فصل سیاسی هیچ جایگزینی برای بشار اسد وجود ندارد. وی همچنین نتوانست مانع حمایت عربستان از تروریسم و تروریست ها در سوریه شود.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب: 2290
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *