800
۰
گزارش اختصاصی شهروند خبرنگار طلوع کنارک از تبعات قاچاق بر زندگی مردم سراوان؛

بمب های متحرک در جاده های کم عرض و غیر استاندارد/ تجارت کوله ای با نسخه اقتصاد مقاومتی تنها راه برون رفت استان از مشکلات معیشتی

خودروهای حامل سوخت قاچاق با سرعت سرسام اور در جاده های کم عرض و غیر استاندارد سراوان فضای نا امنی را برای مسافران وجود آورده است.
قاچاق
قاچاق
به گزارش شستون ،به نقل از  سرویس شهروند خبرنگار طلوع کنارک، حضور خودروهای حامل قاچاق در این محورها موجی از فضای ترس و ناامنی را برای مسافران و سایر رانندگان بوجود آورده است.

این خودروها با حمل مواد قابل اشتعال و داشتن سرعت سرسام‌آور عنوان "بمب متحرک" را دارند، خودروهایی که در جاده های غیراستاندارد و کم عرض سراوان حوادث رانندگی را بصورت چشمگیر افزایش داده و با آتش گرفتن محموله مواد سوختی شان صحنه های وحشتناکی را به نمایش می گذارند که علاوه بر مرگ دردناک رانندگان خود، جان سایر عابران بی گناه این مسیرها را نیز به خطر می اندازند.

ناامن شدن جاده های سراوان یکی از صدها تبعات ناهنجار قاچاق بر زندگی مردم سراوان محسوب می شود.

با این وجود قضاوت در مورد افرادی که دست به این شغل پرمخاطره می زنند ساده نیست، پای حرف آنها که بشینید صحبت از درد می کنند. درد آنها از خشکسالی، نبود بسترهای شغلی (واحدهای کشاورزی، تولیدی، کارخانجات و..) استخدام های بی ضابطه، تعطیلی بازارچه های مرزی، عدم موفقیت دولت در اجرای طرح فروش سوخت توسط مرزنشینان و تجارت چمدانی و.. است و تنها انگیزه خود برای انجام شغل پرخطر و غیر مجاز سوخت را "امرار معاش" برای خانواده های چشم در انتظارشان عنوان می کنند.

در یک کلام؛ درد آنها تامین اقتصاد خانواده هایشان است و تجربه نیز حکایت از آن دارد که برخورد نیروی های نظامی در زمینه مبارزه با قاچاق تا زمانی که مشکل اشتغال در سراوان حل نشود، مثمرثمر نخواهد بود.

 
کوله بر ضعیف بلوچستانی...
 
"کوله بر ضعیف بلوچستانی" ، این تعبیری است که رهبر معظم انقلاب با نگاهی نافذ در وضعیت فجیع اقتصادی این روزهای استان مسئولان راتلویحا از جلوگیری از تجارت چمدانی مرزنشینان استان سیستان و بلوچستان برحذرداشت.
رهبر انقلاب در سخنانی به مناسبت روز کارگر از قشر ضعیف مردم مرزنشین و با تعبیر کوله بر ضعیف بلوچستانی حمایت نمودند و مسئولان را به مبارزه با مافیا و قاچاق سازمان یافته دعوت نمودند.
 
این درحالیست که به گفته ی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان "بسیاری از این افراد قاچاق را بعنوان شغل خود تعریف کرده اند و لذا هنگامی که تصمیم داریم شغل آنها را با ابزاری قانونی بگیریم باید پیش از آن شغل دیگری تعریف و ایجاد کنیم".

تجارت کوله ای و چمدانی با نسخه اقتصاد مقاومتی

اینک بار دیگر و با عنایت به سخنان نافذ رهبرمعظم انقلاب تنها راه حل و  کوتاه مدت برون رفت استان از وضعیت سخت معیشتی تجارت های کوله ای و چمدانی در چارچوب های نظارتی و قانونی است که به نوعی با توجه به شرایط منطقه،نمونه ای عینی و عملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

در پایان این نکته قابل تامل است؛ باید ترسید از زمانی که قاچاق در سراوان تبدیل به فرهنگ شود.
 
گزارش: حسین دهواری
 
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب: 1148
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *