800
۰
در گفت و گو با شستون مطرح شد:

سازگار بودن بز سراوانی با فقر مرتعی/ کاربرد موی بز در ساخت" گدام"

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سراوان گفت: نژاد بز سراوانی با فقر مرتعی سازگار است.
بز
بز
شیرزاد کمالی در گفت و گو با شستون در خصوص بز سراوانی اذعان داشت: منطقه سراوان حیواناتی با جثه های متوسط شاخدار و فاقد شاخ با پوشش مو همراه با کرک که رنگ موی آنها به طور کامل سیاه است، می باشد.
وی در ادامه افزود: این حیوان در نقاط کوهستانی و شرایط سخت و طبیعی توانایی زیستن داشته و چراگاه های صعب العبور کوهستانی توسط این حیوان قابل بهره برداری است.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سراوان  با اشاره به اینکه بز سراوانی با فقر مراتع منطقه سازگاری پیدا کرده، خاطر نشان کرد: این نژاد می تواند از گیاهان مرتعی خار دار، گیاهان فاقد ارزش غذایی و یا ارزش غذایی پایین تغذیه کند و تولید مثل داشته باشد.
کمالی زمان رهاسازی نوزاد بز در گله را ماه های دی و بهمن عنوان کرد و گفت: مدت بارداری در این حیوان از ۱۵۰ روز تا ۱۵۵ روز بوده که زایش معمولا در اواسط فصل بهار (اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد) انجام می گیرد.
وی اظهار داشت: چنانچه جفت گیری در اواخر فصل بهار انجام گیرد زایش بز در ماه های آبان و آذر خواهد بود که به طور متوسط دوره شیر دهی  در بز های سراوانی ۸۰ تا ۹۰ روز با شرایط مرتعی خوب و تغذیه دستی مطلوب است.
رئیس جهاد کشاورزی در پایان تصریح کرد: از موی بز سراوانی در بافت چادر سیاه که بومیان منطقه به آن " گدام" می گویند کاربرد دارد.
 
گفتنی است به محض دریافت تصویر این بز ار سوی ارگان های مربوطه، در پایگاه خبری تحلیلی شستون منتشر خواهد شد.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب: 2791
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *