۰

اقدامات مبارزه بامواد مخدرما در چارچوب مسایل دینی است/بیش از ۹۷ درصد جامعه ایران پاک هستند

خبرگزاری شبستان: وزیر کشور از امحای یکصد تن مواد مخدر امروز در سراسر کشور خبر داد و گفت: بیش از ۹۷ درصد مردم جامعه ایران پاک هستند و شیوع در ایران ۵۰ درصد متوسط شیوع در جهان است.
به گزارش خبرنگار شبستان، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز در مراسم سالروز مبارزه با مواد مخدر که در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، از امحای بیش از 100 تن مواد مخدر  امروز در کشور خبر داد و گفت: تلاش ما این است که بتوانیم در حوزه های مختلف به ویژه پیشگیری، درمان، مقابله و صیانت کاری بکنیم که آثار شوم این بلای خانمانسوز را به حداقل برسانیم.
 
وی با بیان اینکه بیش از 97 درصد مردم ما پاک هستند، اظهار کرد: شروع ابتلا به مواد مخدر در ایران 50 درصد متوسط شیوع در دنیا است که این رقم نیز برای ما بسیار بالا است و باید اقدامات بیشتری در این راستا صورت گیرد.
 
رحمانی فضلی تصریح کرد: به دلیل همجواری جمهوری اسلامی ایران با کشور افغانستان و مسیر ترانزیت مواد مخدر، بیشترین کشفیات توسط  کشور ما در دنیا انجام می شود، این در حالی است که کمترین همکاری از سوی مجامع بین المللی و کشورهای اروپایی با ایران در راستای مبارزه با مواد مخدر صورت می گیرد.
 
وزیر کشور با بیان اینکه کلیه اقدامات ما در چهارچوب مسایل دینی و حقوق بشر صورت می گیرد، افزود: لازم است اقدامات خود را در  این راستای بیشتر تقویت کنیم.
 
وی ادامه داد: برای ما فرقی نمی کند انسانی را که درگیر مواد مخدر شده است مربوط به کدام منطقه جغرافیایی است چون نفس انسان بودن برای ما مهم است.
 
رحمانی فضلی از لزوم همکاری مستمر، مؤثر و مفید از سوی مجامع بین المللی تاکید کرد و افزود: در صورت همکاری کشورهای اروپایی و مجامع بین المللی ما می توانیم اقدامات خوبی را در کشت جایگزین و پیشگیری از آثار این بلای خانمانسوز انجام دهیم.
 
وی ابراز امیدواری کرد  که آثار این برنامه ها و همایش هایی که امروز به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در کل دنیا برگزار می شود تاثیرات خوبی در کاهش این بلای خانمانسوز داشته باشد.
 
وی ادامه داد: من پیام دکتر روحانی رییس جمهور را که به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر ارسال  کردند را برای شما می خوانم.
 
روز جهانی مواد مخدر فرصتی مغتنم و جلب حمایت عمومی علیه آسیب های ویرانگر مواد مخدر و همچنین ارایه راهکارهای کارساز و پیکار بی امان و همه جانبه با این معضل بزرگ اجتماعی است.
 
متاسفانه جوانان که نیروی مولد و پشتیبانی توسعه آینده به شمار می آیند جزو اولین قربانیان این سوداگری مرگ بار هستند، کشور ما به واسطه همجواری با کشوری که از بیشترین منشأ کشت و توزیع و به تبع آن فعالیت مجرمان جرایم سازمان یافته و فرامرزی در معرض بیشترین خسارات انسانی و عواقب مخرب ناشی از قاچاق و اعتیاد قرار دارد.
 
هم اکنون جمهوری اسلامی ایران به موازات اقدامات و تدابیر مقابله ای با بهره گیری از ظرفیت های عینی، بومی و جلب مشارکت حداکثری سازمان های مردم نهاد برنامه های فراگیر پیشگیری، درمان و کاهش این آسیب را در دست اجرا دارد. بیش از 85 درصد اقدامات توسط این سازمان ها انجام می گیرد که می تواند الگوی مناسب برای دیگر کشورها باشد.
 
شعار روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در سال 2015 این است که بیایید با هم زندگی، جامعه و هویت مان را عاری از مواد مخدر سازیم، امید است با عنایت به این شعار و همسو با سیاست و رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که از سوی جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا است با همت عمومی بتوانیم گام های اساسی تری برای داشتن جهانی عاری از مواد مخدر برداریم.
 
ضرورت دارد تا جامعه جهانی به ویژه نهادهای بین المللی در تعیین سیاست ها و تنظیم برنامه ها موارد ذیل را مدنظر قرار دهند: 1- توجه به معیشت جایگزین در مناطق اصلی کشت و تولید با حمایت جامعه جهانی 2- همکاری مستمر جهت جلوگیری از ورود درآمدهای نامشروع حاصل از قاچاق مواد مخدر به سیستم های مالی و بین المللی 3- تحقق اصل مسئولیت مشترک با مساعدت های فنی و تجهیزاتی به کشورهای در مسیر ترانزیت 4- انتقال تجارب جمعی در زمینه کاهش تقاضا و کاهش آسیب مواد مخدر را با گرامیداشت یاد و خاطره بیش از 3700 شهید و 12 هزار جانباز دلاور کشورمان در این پیکار خطیر و ادای احترام به تمامی کسانی که در سراسر جهان در این مسیر جان خود را فدا کرده اند از برگزارکنندگان این مراسم و تمامی دست اندرکارانی که با همتی بلند در این نهضت انسان دوستانه در تلاش هستند، تشکر و قدردانی کنیم.
يکشنبه ۷ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب: 1018
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *