۰
مدیرعامل استودیو آنوگیم

معرفی دین و فرهنگ با بازی رایانه ای/ بازی سازان مظلوم اند

 کیوانیان گفت: در حالی که امروزه کشورهای خارجی از طریق بازی های رایانه ای به آموزش کودکان و معرفی فرهنگ خود می پردازند در کشورما به خصوص در رسانه ملی این بازی ها بد و مخرب معرفی می شود.
مصطفی کیوانیان، مدیرعامل استودیو آنوگیم در مورد وضعیت بازی های رایانه ای تولید داخل و جایگاه آنها در نزد کاربران به خبرنگار شبستان گفت: تاکنون بازی های رایانه ای خوبی در داخل تولید شده است. روند تولید در این حوزه همراه با افت و خیز بوده است. در حال حاضر در زمینه بازی های رایانه ای با رشد مواجه هستیم و توانستیم به تجربه ها و تولید بازی های خوبی برسیم.
 
کیوانیان ادامه داد: در حوزه بازی های رایانه ای یک سری پروژه های خوب داشتیم که کیفیت قابل قبولی دارند، از طرفی پروژه هایی هم هستند که خوب و کیفی نیستند. در هر حال ما با تولید آثار خوب و بد در این حوزه مواجه هستیم.
 
وی با اشاره به وجود نیروی متخصص در حوزه تولید بازی های رایانه ای در کشور بیان کرد: در سال های اخیر افراد فنی در این حوزه زیاد شدند البته اگر بمانند و به فعالیت خود ادامه دهند. ما در زمینه نیروی متخصص در این حوزه مشکلی نداریم.
 
مدیرعامل استودیو آنوگیم رشد بازی های موبایل را بیشتر از بازی های رایانه ای دانست و افزود: در حال حاضر بازار بازی های موبایل بهتر از بازی های رایانه ای است زیرا هزینه تولید بازی موبایل کمتر است.
 
کیوانیان عمده ترین مشکل بازی سازان را مشکل نشر و فروش بازی ذکر کرد و گفت: باید کمپانی هایی باشد که بازی های تولید شده را به دست مشتری برساند. در حقیقت ما با کمبود ناشر مواجه هستیم که تولیدات را به مخاطب برساند.
 
سازنده بازی "مزرعه نانو"  نداشتن قانون کپی رایت را مشکل دیگر بازی سازان دانست و افزود: بازی های خارجی در کشور به خاطر کپی به قیمت 5 هزار تومان به فروش می رسد اما بازی های داخلی گران تر هستند. این بازی ها از نظر قیمت هم با هم مقایسه می شوند و برای کاربر معمولی از نظر هزینه، خرید بازی تولید داخل به صرفه نیست.
 
وی با بیان اینکه بازی سازان هزینه تبلیغ تولیدات خود را ندارند، عنوان کرد: هزینه تبلیغات بالاست و برای تولیدکنندگان که اکثرا هم جوانان هستند اصلا مقرون به صرفه نیست. بازی رایانه ای تولید داخل آنقدر فروخته می شود که تولیدکننده بتواند هزینه تبلیغات را هم متحمل شود. در تلویزیون جایگاه برای تبلیغ بازی رایانه ای نداریم که هیچ،  ضد تبلیغ هم داریم و از طرفی با وجود قیمت کم بازی های خارجی، بازی های داخلی فروشی نخواهد داشت.
 
کیوانیان با اشاره به ضد تبلیغاتی که در مورد بازی های رایانه ای در کشور وجود دارد، عنوان کرد: از سالها پیش در حال تبلیغ این موضوع هستیم که بازی رایانه ای بد است و بچه ها را بدبخت می کند. تلویزیون هم که این بازی ها را بد و مخرب معرفی می کند، این در حالی است که در حال حاضر در خارج از کشور برخی از آموزش ها از طریق بازی های رایانه ای صورت می گیرد.
 
مدیرعامل استودیو آنوگیم تصریح کرد: امروزه کشورها از طریق سینما، فیلم و بازی، دین و فرهنگ خود را به جهان تبلیغ می کنند و ما هیچ کاری نمی کنیم و تنها شعار می دهیم. ما داستان های کهن ایرانی را به جای عرضه به جهانیان فراموش کردیم، مهمانی ها، آداب و سنن زیادی داریم که می توانیم آنها را به جهان معرفی کنیم.
 
وی با بیان اینکه امروزه تنها کتاب جوابگوی عرضه فرهنگ نیست، عنوان کرد: من ماهیت کتاب را نقد نمی کنم. دنیا، دنیای دیجیتال است و تنها نمی توان از راه کتاب، دین و فرهنگ خود را تبلیغ کرد باید از تکنولوژی روز هم کمک گرفت و در این میان می توان از طریق بازی های رایانه ای فرهنگ، آداب و رسوم و دین خودمان را معرفی کنیم.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا بازی های رایانه ای تولید داخل قابلیت عرضه جهانی دارد به شبستان گفت: قطعا اینطور است. ما بازی های خوبی داریم که می توانیم آنها را مطرح کنیم. یک پروژه جدید با عنوان خاله قزی دارم که تا پایان تابستان امسال عرضه می شود از نظر فنی و هنری قوی است و مطمئنا در عرصه بین المللی حرفی برای گفتن دارد، بازی خوب کم نداریم، اگر تحریم ها از بین برود و روابط بین کشورها باز شود، بازی های ایرانی می تواند در کشورهای مناسبی به فروش برسد و سودآور باشد.
 
این بازی ساز خاطرنشان کرد: خیلی از کشورها که در گذشته در حوزه بازی های رایانه ای چیزی نبودند، الان مطرح شدند.  لهستان و فنلاند در این حوزه بالا آمدند و صاحب نظر شدند اما ما تنها به شعار بسنده کردیم.
 
مدیرعامل استودیو آنوگیم با اشاره به اینکه بازی سازان جوان خیلی مظلوم هستند، اظهار داشت: بازی سازان بدون هیچ کمک و حمایتی از جانب رگان یا سازمانی فقط با عشق و دلی کار می کنند. مسئولان اهمیتی به این حوزه نمی دهند و متاسفانه هنوز بازار بازی های رایانه ای، صنعت نشده است.
يکشنبه ۷ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب: 1019
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *