800
۰
پدر علم کویرشناسی ایران:

بدعهدی افغانستان در تامین حق آبه هامون/ کم لطفی کشور دوست، دامن خراسان را هم گرفت

پدر علم کویرشناسی ایران عنوان کرد: طبق قرارداد ۱۹۷۲، افغانستان نسبت به تامین حق آبه ایران تسلیم شد اما متاسفانه در این راستا تنها بدعهدی نتیجه ی این پیمان بود.
پدر
پدر
به گزارش شستون به نقل از پایگاه خبری اوشیدا: پورفسور پرویز کردوانی در گفتگو با خبرنگار اوشیدا اظهار داشت: طبق قرارداد ۱۹۷۲، افغانستان نسبت به تامین حق آبه ایران تسلیم شد اما در حالی که بر طبق این توافق، افغانستان قرار بود ۲۶ متر مکعب بر ثانیه در زمان پرآبی و هشت متر مکعب بر ثانیه در زمانی کم آبی به ایران آب دهد اما متاسفانه بدعهدی کرد.

وی افزود: افغانستان با ایجاد سد کجکی، کمال خان و همچنین کشاورزی فشار بالایی را به ایران وارد می کند در حالی که میلیون ها افغانی در ایران با بهترین امکانات بهداشتی، درمانی، فرهنگی و آموزشی زندگی کرده و از سوی دیگر ایران خدمات ارزنده ای از قبیل ساخت جاده هرات به آنان ارایه کرده است اما با تمام الطاف از سوی ایرانیان متاسفانه افغانستان با بی مهری کامل به ایران فشار می آورد.

چهره ی ماندگار ایران خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته سد سلما با همکاری هندوستان در غرب افغانستان و در ۱۷۰ کیلومتری شمال شرق هرات روی رودخانه هریرود ایجاد شد در حالی که هریرود با ترکمنستان و ایران مشترک و سد دوستی بر روی آن قرار دارد.
وی با بیان اینکه، با ایجاد سد سلما ۷۰ درصد آب هریرود کاسته می شود افزود: افغانستان با ایجاد این سد، مشهد را در مضیقه قرار میدهد و با ایجاد سدهای فوق از شمال و همچنین از شرق در حق آبه ایران کم لطفی می کند.

کردوانی ابراز داشت: با ثبت تالاب بین المللی هامون، افغانستان موظف به پرداخت حق آبه ایران است اما متاسفانه در حال حاضر افغانستان آب را زمانی به سمت هامون هدایت می کند که سد های کجکی و کمال خان به علت پربودن در حال شکستن باشد که در این راستا دریچه ها را گشوده تا زمانی که فشار آب کاسته و از شکسته شدن آن جلوگیری به عمل آید.

وی در ادامه اضافه کرد: ورود آب های موقت این چنینی نه تنها فایده نداشته بلکه بسیار ناراحت کننده است چرا که نه تنها بستر هامون پرآب نشده بلکه در پی آن دامداری، ماهیگیری و کشاورزی نیز در آن احیا نمی شود.

انتهای پیام///
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب: 1198
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *