800
۰
وبلاگ"حجاب و عفاف

شعار های دینی

یکی از مهم ترین شعائر دینی در دنیای معاصر حجاب است. حجاب از مهم ترین شعائر دینی است.
حجاب
حجاب
به گزارش شستون، به نقل از وبلاگ حجاب و عفاف؛در غرب خیلی مسلمان زندگی می کنند اما روی پیشونی اشان ننوشته که من مسلمانم. اسم اش را هم اگر ببرند می فهمید. فقط با یک چیز است که بدون اینکه حرف بزنند می فهمیم مسلمان است. اگر ببینید در خیابان یک خانم محجبه راه می رود.
در عین حال که در دین ما این مقدار توصیه شده است که کار خیر را آهسته و بی سر و صدا انجام دهید و ثواب آن چند برابر است اما بعضی از اعمال را به ما گفتند آشکار انجام دهید. به آن دسته اعمال که سفارش شده آشکارا انجام دهیم شعائر دینی می گویند.
در اینجا به ۵ مورد از شعار های دینی اشاره می کنیم:
۱- بلند صلوات فرستادن: صلوات یک شعار هم است. لذا پیغمبر فرمودند: وقتی می خواهید بر من صلوات بفرستید صداهایتان را بلند کنید. این یک نشانه است و مثل پرچمی است که باید بلند شود. نشان می دهد این دین زنده است و طرفدار دارد. تاثیر تربیتی هم بربچه های ما بسیار زیاد است. نگاه کنید یک بچه سه چهار ساله وقتی می بیند بزرگتر با این اسم احترام می گذارد می فهمد این اسم مقدس است. تاثیر تربیتی بر بچه های ما خیلی زیاد است. این شعار در بین ما پررنگ است.
۲- اذان را پخش کردن: به محض اینکه صدای اذان بیاید می فهمید مسلمان هستند. این یک نشانه و نماد و پرچم است. فقها هم فتوا دادند اگر به عنوان مثال قبل از اذان قرآن بگذارند و بعد از اذان مداحی از بلندگوپخش کنند؛ اگر همسایه ها راضی نباشند نمی شود این کار را کرد. اما اذان را نمی شود همسایه ایی بیاید و بگوید من نمی خواهم بشنوم و صدایش را قطع کنید. نه خیر، اذان حق مسلمین است.
۳- انتخاب نام نیکو برای فرزندان: امام صادق فرمودند: اولین حقی که بچه به گردن پدر و مادر دارد انتخاب نام نیک است. اگر چیز مهمی نبود دشمن های اهل بیت اینقدر با اسم های مقدس مبارزه نمی کردند. معاویه در زمان خودش بخشنامه صادر کرده بود که در سرتاسر بلاد اسلامی حاکمان بلاد اگر در حوزه حکومتیشان فرزندی به دنیا آمد که نام اورا علی گذاشتند می توانید خانه را روی سر اهلش خراب کنید. با این اسم مبارزه می کردند. وقتی در یک کشور غریب می روید از نام طرف می توانید بفهمید که مسلمان است یا نه.
۴- برگزاری مجالس اهل بیت: مجالس اهل بیت نشانه زنده بودن این مذهب است. چه مجالس عذا و چه شادی اهل بیت. این مجالس خود اهل بیت هم با زبان و هم عملا خیلی توصیه می کردند که این مجالس را داشته باشید. امام صادق به یکی از شاگردانش فرمود: مجلس می گیرید و دور هم جمع می شوید راجع به دین صحبت می کنید؟ او فرمود بله. امام صادق فرمودند من این مجالس رادوست دارم. امام صادق آن هایی را که شرکت کردند دوست داد. خود حضرت خانه اش روضه می گرفت. امام صادق فرمودند تعداد ملائکه ای حضور داشتند و گریستند از تعداد انسان بیشتر بودند.
۵- یکی از نشانه های دین حفظ حجاب است
یکی از مهم ترین شعائر دینی در دنیای معاصر حجاب است. حجاب از مهم ترین شعائر دینی است. این که شعار است؛ در غرب خیلی مسلمان زندگی می کند اما روی پیشونی اش ننوشته که من مسلمانم. اسم اش را هم اگر ببرد می فهمید. فقط با یک چیز است که بدون اینکه حرف بزند می فهمیم مسلمان است. اگر ببینید در خیابان یک خانم محجبه راه می رود. لازم نیست چیزی بگویید متوجه می شوید که مسلمان است. مهم ترین شعار در دنیای معاصر حجاب است.
*چرا حجاب در زمان معاصر مهم ترین شعار دینی است؟
این که یک سره تایید می کنیم در زمان معاصر به خاطر این که در گذشته تاریخ حجاب مخصوص کشورهای اسلامی نبود. یهود، مسیح و حتی برخی از تمدن های غیر دینی زن براساس حجب و حیا ذاتی حجاب داشته است. زن پوشش اش گشاد و بلند و بدن پوش بود. حتی مرد هم همین طور بود.
در تاریخ هند، یونان و ایران باستان هم تن زن و حتی مرد لباس سه مشخصه بلند، گشاد و بدن پوش بود.
لباس هایی که عبا تن روحانیان هست و مثل کت بلند می ماند؛ این مخصوص روحانیان نبود. صد و پنجاه سال پیش کشور خودمان را نگاه کنیم همه از این کت های بلند به تن داشتند. فیلم دلیرانه تنگستان که شاید بیست و پنج سال پیش ساخته شده که اشغالگرهای انگلیسی به ایران وقتی وارد می شوند؛ تنگستانی ها و دشتستانی های بوشهر به ریاست فرمانده ای رییس علی دلواری این ها در مقابل اشغال انگلیس ها ایستادند. اگر این فیلم را نگاه کنید که بازسازی آن دوره هست. می بینید تن تنگستان ها و دشتستان های ایرانی همه اشان از این عباها است. یک شال روی کمرشان و یک کلاه هم روی سرشان است.
همین الان در بعضی جاها مانند استان خراسان و استان یزد اگر برید می بینید مسن ها کت بلند تا سر زانو به تن دارند. یا امامه سرشان است. با این که روحانی نیست و یک کشاورز است پوشیده است. در گذشته ما هم همینطوری بود.
در یکی از کشورهای اروپایی بودم یک نمایشنامه خیابانی بود که حدود صد تا صد و پنجاه سال پیش آن کشور را به نمایش می گذاشت. لباسی که آن خانم به تن داشت شبیه لباس راهبه ها بود. فقط یک پوشیه کم داشت. کاملا محجبه بود. این لباس صد و پنجاه سال پیش کشوری است که لباس به تنشان بند نیست. متاسفانه در این دهه های گذشته در غرب لذت را به لذت های تن و بدنی خلاصه کردند و هر چیزی مانع از لذت بردن است باید حذف و یا کم شود از جمله لباس که مانع لذت است. در این زمان لباس چسبان و تنگ و بدن نما در بدن مرد و به خصوص زن شد. از آن زمان به بعد حجاب مخصوص کشورهای اسلامی شد.
حجاب
*خانم محجبه راه هم می رود شعار می دهد
اینقدر مبارزه با حجاب می کنند؛ چون خانم محجبه وقتی در خیابان راه می رود شعار می دهد. شعار به نفع دین می دهد. لزومی ندارد که حرف بزند پوشش اش شعار است. خود پوشش اش به نفع دین شعار دادن است. درود خدا بر خانم های باحجاب. که لحظه لحظه اشان عبادت است. چون لحظه لحظه دارند به نفع دین شعار می دهند. و از آن طرف خانم های بدحجاب بدانند یا ندانند؛ بخواهند یا نخواهند ضربه به مقاومت جبهه حق می زنند و مقاومتش را سست می کنند. خیلی از خانم هایی که بدحجاب اند می گوییم با دین هیچ عناد و دشمنی ندارند. اهل بیت و دین را دوست دارند. خیلی اندک هستند آن هایی که با دین دشمنی دارند.
*مسلمان بودن به ظواهر است؟
خیال می کند که حجاب مسئله شخصی است. مانند غذا خوردن. ولی این طور نیست در خانه هرطور بخواهی می توانی بپوشی. ولی وقتی بیرون می آیی لباس و پوشش تو یک الگو درست می کند و مدل است. کسی گمان نکند که مسلمان بودن مگر به ظواهر و اسم علی و حسین است و مگر مسلمان بودن به ریش و چادر است؟ نه تو دلت کینه نداشته باش و بااخلاق باش مسلمان بودن به این هاست و باطن آدم خوب باشد. جواب این است که می دانیم که مسلمان بودن فقط به این ظواهر نیست. خیلی ها اسم علی و حسین در طول تاریخ داشتند و تیشه به ریشه دین زدند. رضاخان اسمش رضا بود و کشف حجاب را او در ایران باب کرد. مسلمان بودن فقط به این ظواهر نیست ولی این ظواهر هم جز اش است. چون کسی که ظواهر را حفظ نکند آرام آرام محتوا را هم از دست می دهد. آن کسی که حجاب ندارد دل پاک هم برایش نمی ماند. سوره نور آیه حجاب را برایش بگویید یا سیره حضرت زهرا را بگوید می گوید حالا و زیر بارش نمی رود. قبول نمی کند و می گوید برای آن زمان بود.
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب: 2994
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *