800
۱
از وقتی که سرپنجه زنان بلوچستان طرحی ماندگار می‌آفریند؛

حرکت چرخ اقتصاد مقاومتی؛ با دستان پرتوان زنان بلوچ خاشی/ دارنده مهر اصالت یونسکو از نعمت بیمه محروم است

زنان بلوچ نبا بکارگیری هنر دست به اقتصاد خانواده کمک کنند، آنان با سوزن دوزی اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی کلمه متبلور ساخته اند، اما این حرفه هنری گویی با مشکلات زیادی روبروست.
تفتان ما
تفتان ما
به گزارش شستون ،به نقل از تفتان ما، مسئله اقتصاد مقاومتی از مسائلی است که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است و سوزن دوزی به عنوان شغلی دائمی برای زنان بلوچ به شمار می رود که به طور عمده از این طریق امرار معاش می کنند و استفاده از رنگ، نوع نقوش و جنس پارچه ها رابطه مستقیمی با درآمد اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی در هر خانواده دارد.
در کنار صنایع دستی که در میان اقوام ایرانی مشهور است، سوزن‌دوزی بلوچستان نیز آوازه‌ای بلند دارد به طوریکه امروز کمتر کسی است که نام آوازه آن را نشنیده باشد و کمتر کسی است که با دیدن طرح و نقش آن دلش هوایی نشود تا تکه‌ای از آن را تهیه نکند.
سیستان و بلوچستان برخلاف مشکلات اقلیمی، ظرفیت‎هایی دارد که از آن طریق می‎توان ارز آوری بسیار مناسبی برای منطقه به وجود آورد، یکی از منابع رونق اقتصادی مردم محلی بلوچستان، سوزن‌دوزی اصیل بلوچی است که اگر به خوبی برای آن بازاریابی شود، در بازارهای جهانی حرف برای گفتن دارد.
سوزن دوزی یکی از صنایع دستی و هنرهای ایرانی است که در استان سیستان و بلوچستان و بعضی از مناطق دیگر ایران انجام می‌گیرد، طرح‌های سوزن‌دوزی‌ها بیشتر از رویاهای زنان بلوچ الهام می‌گیرد تا از طبیعتی که در آن زندگی می‌کنند. در سوزن‌دوزی روی سطح پارچه‌های ساده طرح‌هایی را با نخهای رنگی ترسیم می‌کنند. این کار با کمک سوزن و قلاب انجام می‌شود و بخیه‌های ظریفی روی پارچه می‌دوزند.

زیبایی هنر بلوچی دوزی بسیاری از هنرمندان و طراحان لباس را بر آن داشته تا با استفاده از این هنر، پا به پای مد و طرحهای جدید لباس پیش روند.
کافی است با کمی تلاش و خلاقیت و داشتن ایده ای نو از صنایع دستای در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداشت و شرایط اقتصادی را به نفع خود تغییر داد.
کم نیستند افراد کارآفرینی که با پشتکار و خلاقیت این مسیر را طی نموده و به موفقیت رسیده اند.
بلوچ دوزی یا سوزن دوزی اصیل بلوچ که روزگاری تنها نوع سوزن دوزی در کشور بوده است، از جمله هنرهای از یاد رفته ایران است که منبع درآمد خوبی برای بسیاری از خانواده های بلوچ به حساب می آمده است.
به همین منظور سری زدیم به زرخاتون عظیمی کارآفرین نمونه شهرستان خاش و یکی از بانوان هنرمند ایرندگان در زمینه ی سوزن دوزی که دارنده مهر اصالت یونسکو است.
زرخاتون عظیمی هنرمند ۶۰ ساله اهل روستای گنز بخش ایرندگان از توابع شهرستان خاش و دارای دو فرزند دختر که یکی در عرصه تعلیم و تربیت و دیگر همدوش مادر در منزل مشغول انجام کارهای هنری است.
زرخاتون عظیمی که دستان پرتوانش سالهاست که چرخ اقتصاد را به حرکت در آورده است، به خبرنگار ما می گوید: از  کودکی علاقه زیادی به سوزن دوزی داشته و بسیار دوست داشتم این کار را  در سطح حرفه ای ادامه دهم تا بتوانم جهت کسب درامد وارد بازار کارشوم در این میان اطرافیانم مشوق من بودند به گونه ای که  از من درخواست میکردن به ایرندگان بروم و برای آنها پارچه و نخ جهت دوخ لباس تهیه کنم.
 
* مهر اصالت از سازمان یونسکو دریافت کردم
این کارآفرین ۶۰ساله از ملی شدن نمونه هنرش و شرکت در نمایشگاه ها، اینگونه میگوید: با شرکت در نمایشگاه های داخلی و حضور در نمایشگاهی که در کشور پاکستان برگزار شد لوح های تقدیر متعددی دریافت کردم . به عنوان هنرمند درجه یک نمونه آثارم ثبت ملی شد و مهر اصالت از سازمان یونسکو دریافت کردم.
 
وی خاطر نشان می کند: پس از انقلاب اسلامی، صنایع دستی با توجه بیشتری به هنرهای دستی داشت و تا چند سال پیش چند کامیون پارچه برای دوخت می آوردند و هر دو سه ماه پارچه ی دوخته شده تحویل میگرفتند اما آن زمان گذشت و با واردات صنایع پاکستانی دیگر سفارشی به زنان روستای ما داده نشد. اکنون بصورت شخصی و در حجم کمتر به کارم ادامه میدهم.
وی ادامه می دهد: سوزن دوزی صنعتی برخوردار از ظرافت دوخت و تنوع رنگ است که بیانگر ذوق، سلیقه، سنت و هنر منطقه است و همانند دیگر هنرهای استان رواج دیرینه در این منطقه داشته به طوری که نمونه هایی از آن به صدر اسلام، دوران مغول بویژه تیموری و صفوی بر می گردد.
 
* بیمه ام از سازمان تامین اجتماعی زاهدان قطع شده است
زرخاتون که اکنون گرد پیری و یک دنیا تجربه را می توان از گیسوان سفیدش فهمید لب به شکایت میگشاید و با لحنی آرام می گوید: من با این همه افتخار که بسیاری از کارهایم ثبت ملی شده اند اما هنوز هیچ مستمری دریافت نمیکنم و حتی بیمه کامل هم نیستم چرا که در ابتدایی که با مسئولین کار می کردم من را بیمه کردن، وقتی کار با آنها تمام میشد بیمه هم تمام میشد و خودم برای ۱۰ روز بیمه مبلغ 53 هزار تومان به بیمه تامین اجتماعی واریز میکردم، اما بیمه ما از سازمان زاهدان قطع شد و اکنون متحمل جریمه از تامین اجتماعی هستیم.
 
* افغان ها باعث کساد شدن بازار شدند
زرخاتون در پاسخ به این سوال که بازار کار سوزن دوزی چگونه است با ناله ای از دل، می گوید: شکر خدا بد نیست اما دستمزد پایین افغان های مقیم ایران در سوزن دوزی بلوچی باعث کساد شدن بازار زنان بلوچ شده است و این افغان ها در شهرهای زاهدان، شیراز، بیرجند، اصفهان،یزد و کرمان مشغول به فعالیت و عرضه کارهای هنری هستند.
 
وی ادامه می دهد: بسیاری مشتریان در شهرستانها نمی دانند این کارهای افغان ها چون با مهر زدن روی پارچه هست آسانتر هست پس برای همین ارزانتر وارد بازار کار میشه، اما کارهای ما  چون همش کار دست است سختر و با کارمزد بالاتری به دست مشتری می رسه و این باعث شده فعلا بازار کار خوبی برای ما وجود نداشته باشه.
* سوزن دوزی یکی از مهمترین منابع در تحقق اقتصاد مقاومتی است
وی می گوید: سوزن دوزی یکی از مهمترین منابع در تحقق اقتصاد مقاومتی است که اگر به خوبی برای آن بازاریابی شود به رونق اقتصادی کشور کمک بسیاری می کند.
وقتی از این زن هنرمند درباره ی اینکه این حرفه را از کجا یادگرفته میپرسم، می گوید: کوچک بودم، مادر بزرگم سوزن دوزی می کرد و خانواده ام مرا برای این کار تشویق می کردند. سوزن دوزی، حرفه و کار رایج روستای ما بود، و می شود گفت آن زمان همه زنان و دختران روستا سوزن دوزی می کردند. این حرفه نسل به نسل گشته است.
 
وی با خوشحالی ادامه می دهد: دخترای ایرندگان کار هنری را از من فرا گرفته اند و من به ایرندگان و اطرافش که نزدیک به۴۰روستا هست به آنجا سفر کرده ام و همه روستائیان کار را از من آموخته اند و خیلی هم راضی هستند ومن ازاین بابت بسیارخرسندم.
در پایان حرف آخرم به روی مسئولین این است که به این هنربیشتر بها بدهند زیرا که این  هنر معرف قدمت منطقه سیستان بلوچستان است.
به گزارش خبرنگار تفتان ما، با این وجود در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب مزین به نام "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" است و حل مشکل بیکاری از جمله مهمترین اولویت‌های کنونی کشور است مسئولان باید توجه جدی به رفع نیاز ها و مطالبات کار آفرینان داشته باشند.
 
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 1211
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *