800
۰

97درصد گندم امسال مکانیزه برداشت شد

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی گفت:۹۷ درصد گندم کشور امسال به‌صورت مکانیزه برداشت و ۷۰درصد گندم کشور به‌صورت مکانیزه کاشته شد و یکی از دلایل افزایش تولید گندم، توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی است.
trhr
trhr
به گزارش شستون؛ کامبیز عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش کشاورزی خبرگزاری تسنیم در خصوص وضعیت مکانیزاسیون بخش کشاورزی اظهار کرد: وضعیت مکانیزاسیون کشاورزی را  باید بر اساس شرایط کشور و منطقه مورد بررسی قرار داد و مقایسه میزان مکانیزاسیون در ایران  با سایر کشورها امری فنی به حساب نمی‌آید.
وی افزود: در کشور ژاپن به دلیل آنکه  قطعات زمین های کشاورزی کوچک است باید با تعداد زیادی از ماشین کشاورزی اما با سایز کوچک وارد زمین شد که این شرایط در کشور های دیگر متفاوت است.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی اظهار کرد: در کشور اروپایی نیز با توجه به اینکه محدودیت زمانی عملیات کشاورزی دارند، انباشت زیادی از مکانیزاسیون صورت می‌گیرد، به طوری که عملیات برداشت غلات در کشور آلمان در کمتر از 10 روز انجام می‌شود.
عباسی اضافه کرد: به دلیل شرایط خاص این مناطق باید به‌طور هم زمان و  به یک‌باره 20 ماشین کشاورزی وارد یک مزرعه کشاورزی شود اما در کشور ما تنوع اقلیمی بیشتر و فرصت عملیات نیز تا حدودی نسبت به اروپا بیشتر است.
مقام مسئول حوزه مکانیزاسیون کشاورزی اظهار کرد: وضعیت نفوذ توسعه مکانیزاسیون در کشاورزی کشور باید با کشور استرالیا و  تعدادی از کشور های آمریکای شمالی سنجیده شود.
توسعه مکانیزاسیون از دلایل افزایش تولید گندم امسال
عباسی با بیان اینکه برای تولید ذرت و چغندر وضعیت نفوذ مکانیزاسیون در وضعیت مناسبی است تأکید کرد: 97 درصد گندم کشور امسال به‌صورت مکانیزه برداشت  و 70 درصد گندم کشور به‌صورت مکانیزه کاشته شد و یکی از دلایل افزایش تولید گندم در سال جاری همین توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی است.
وی با اشاره به اینکه انباشت بیش‌ازحد مکانیزاسیون بخش کشاورزی در کشور مناسب نیست افزود: ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در ژاپن 14 اسب بخار در هکتار اما این ضریب در کشور استرالیا 2.5 اسب بخوار در هکتار است  در حالی که استرالیا  به‌عنوان کشوری پیش رو در بخش کشاورزی به‌حساب می‌آید.
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: وضعیت مکانیزاسیون کشاورزی کشور در حال حاضر 1.5 اسب بخار در هکتار است ودر برنامه های 10 ساله اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی‌شده که روند این توسعه به 2.5 اسب بخار افزایش یابد.
چگونگی ضریب نفود مکانیزاسیون در کشاورزی کشور
عباسی با اشاره به اینکه میزان نفوذ مکانیزاسیون در محصولات مختلف کشاورزی متفاوت است گفت: مشکلات عدم  توسعه مکانیزاسیون  کشاورزی کشور اکنون در محصولاتی مانند سبزی و سیفی، حبوبات و باغبانی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه ماشین‌های برداشت برنج در سه سال اخیر به روز رسانی شده است افزود:در 3 دهه اخیر تنها 35 تا 40 هزار ماشین بذرکار در کشور وجود داشته است  اما این روند در سه سال اخیر تغییر کرده و  12 هزار دستگاه جدید تزیق شده است.
 
منبع: دانا
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب: 3307
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *