800
۰

بر باد رفتن 120 میلیون دلار از منابع کشور با پرداخت ۶۰ میلیون دلار رشوه به یک مقام دولتی!+ عکس

درحالی که وزارت نفت اسرار به واگذاری میادین نفتی کشور به شرکت ها اروپایی و آمریکایی دارد که در سال های اخیر شاهد بد قولی شرکت های خارجی و همچنین به حدر رفتن سرمایه های ملی در پی اعتماد مسوولان کشور به خارجی ها در صنعت نفت ایران بودیم.
hgrehs
hgrehs
به گزارش شستون ، با وجود اینکه که کمتر از ۱۵روز به مناقضه  برگزاری مناقصه میدان نفتی آزادگان جنوبی باقی مانده، از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای بررسی وضعیت سرمایه گذاری در این میدان خبر نیست.
۵آبان امسال «بیژن زنگنه» وزیر نفت از فرصت سه ماهه به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای بررسی وضعیت سرمایه گذاری در میدان آزادگان جنوبی خبر داده است. در حالی که تا زمان برگزاری مناقصه یک ماه بیشتر فرصت نیست و به این دو مجموعه سه ماه فرصت داده شده است.
وزیر نفت کشورمان به دنبال آن است که در کمترین زمان ممکن و با تمرکز کامل بر نفت و گاز، ایران را به اوج تولیدخود بازگرداند. اظهارات زنگنه در زمینه افزایش تولید نفت و اقدامات دولت در راستای بهبود وضعیت سیاسی ایران به‌خصوص در حوزه نفت موضوعاتی است که نشان از عزم جدی دولت در این عرصه دارد.
 دولت قصد دارد تولید را به بیش از ۴ میلیون بشکه در روز برگرداند و این به معنای آن است که در تلاش است لااقل روزانه ۴/۱ میلیون بشکه در روز تولید نفت را افزایش دهد. زنگنه بر توسعه میادین نفتی و گازی مشترک تاکید دارد به همین منظور قراردادهای نفتی را مورد بازنگری جدی قرار داده است تا انگیزه‌های کافی را برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی فراهم سازد.در حالی که روند تکمیل و بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی طی چند سال با وقفه مواجه شده بود، دولت برنامه‌ریزی مطلوبی برای اولویت‌بندی فازهای پارس جنوبی انجام داد و از سال ۹۲ تا کنون شاهد روند بسیار خوبی در افزایش میزان برداشت گاز در پارس جنوبی هستیم. در سال ۹۳ فاز ۱۲ پارس جنوبی که بزرگترین فاز این میدان است و معادل سه فاز استاندارد تولید دارد به بهره‌برداری رسید و سال گذشته  با اقدامات صورت گرفته فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تکمیل و به بهره‌برداری رسید.
دولت فعلی  زیر سایه توانایی‌های داخلی در برداشت نفت رکود شکست 
در دوره سه ساله گذشته بدون اینکه مشارکت محسوسی از ناحیه خارجی‌ها باشد نظام ملی با استفاده از بضاعت کارشناسی بومی توانسته افزایش  معنی‌دار در سطح تولید نفت داشته باشد این معنای این است که با تکه بر توان داخلی می توان به میزان برداشت مورد انتظار دست پیدا کرد به همین منظور باید در هر قراردادی که صورت می گیرد  ظرفیت‌ها و بنیه تکنیکی، علمی و فنی حیطه نفت باید در مرکز توجه باشد.
در سال ۹۴ میزان برداشت ایران از میدان پارس جنوبی با ثبت یک رکورد جدید به بیش از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب رسید و برنامه وزارت نفت، افزایش این میزان تولید و ثبت رکوردی دیگر است.
دولت فعلی  زیر سایه توانایی‌های داخلی به این میزان برداشت نفت رسیده است این در حالی است که در قرارداده های جدید نفتی تنها چیزی که مورد توجه قرار نگرفته است توجه به توانایی های نیروهای داخلی است.
این افتخاری ملی است که در مناطق نفت‌خیز جنوب به نمایش درآمده و ما تقریبا بدون اینکه بهره‌مندی خاصی از طرف‌های خارجی داشته باشیم، توانسته‌ایم حدود یک میلیون بشکه بر تولید نفت بیفزاییم.
 در زمانی که قراردادهای بیع متقابل به شکل سهل‌انگارانه و پی در پی امضا می‌شد ادعا این بود که تمرکز روی میادین مشترک خواهد بود. در حالی که آنچه عملا اتفاق افتاد همان‌طور که کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند، این بود که سهم میادین مشترک در قراردادهای غیرمتقابل نزدیک به صفر بود.  بیژن زنگنه وزیر نفت چند روز گذشته از ثبت رکورد جدید صادرات روزانه دو میلیون و ۴۴۰ هزار بشکه نفت خام بر اساس گزارش مدیریت امور اوپک وزارت نفت به نقل از گزارش منابع ثانویه خبر داده است.
بر این اساس ماه اوت سال ۲۰۱۶ میلادی حجم صادرات نفت خام ایران به دو میلیون و ۶۰۸ هزار بشکه در روز رسید که یک رکورد بی‌سابقه به منظور فروش و صادرات نفت خام در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.
سر و کار گذاشتن شرکت های داخلی توسط زنگنه
محمود مرعشی مجری طرح توسعه میدان آزادگان‌جنوبی درباره احتمال واگذاری توسعه فاز۲ میدان به شرکت توتال گفت: این‌که گفته می‌شود آزادگان‌جنوبی میدانی کم ریسک است و نباید به شرکت خارجی سپرده شود نمی‌تواند مبنای کار قرار گیرد زیرا آن‌چه مهم است، بحث سرمایه‌گذاری است.
وی افزود: در کل نمی‌توان گفت میادین نفتی کم ریسک و یا پر ریسکند، زیرا زمان است که اهمیت دارد در یک جا ممکن است حفاری ۳ ماه طول بکشد و در جای دیگر بیش‌تر به طول بینجامد.
وزیر نفت درباره پیشنهاد قرارگاه خاتم و ستاد اجرایی فرمان امام مینی بر حضور در میادین مشترک آزاد گان گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا فرصتی برای میدان آزادگان از ما درخواست کرد که ما این فرصت را به آنها دادیم، فرصتی که درخواست کردند سه ماهه بود و ما هم پذیرفتیم و احتمالاً در دی‌ماه باید مشخص شود. البته این درخواست از سوی ستاد اجرایی فرمان امام نیز مطرح شد که با آن موافق بودیم.
این سخنان در شرایطی مطرح شد که توتال فرانسه رسماً برای حضور اعلام آمادگی کرده است و طبق گزارشات ویزرات نفت تمایل بیشتری برای انتعقاد قرارداد با این شرکت دارد.
بیژن زنگنه درباره امضای قرارداد محرمانگی توسعه میدان آزادگان جنوبی به عنوان یکی از بزرگترین میادین نفتی ایران، گفت: سند محرمانگی توسعه این میدان نفتی بین شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه امضا شده است.
وی در روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته با تایید آغاز مذاکرات نفتی شرکت ملی نفت ایران با توتال فرانسه بر سر توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی، گفته بود: به زودی قرارداد محرمانگی توسعه این میدان با توتال امضا خواهد شد.
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه با امضای قرارداد محرمانگی با توتال فرانسه اطلاعات تخصصی میدان آزادگان جنوبی در اختیار این شرکت فرانسوی قرارداده می‌شود، تصریح کرده بود: در نهایت مذاکرات نهایی قرارداد با توتال برای توسعه آزادگان جنوبی انجام خواهد شد.
 
 
احمد توکلی نماینده سابق مجلس در گفت و گو با تهران نیوز، با اشاره به رشوه شرکت نفتی توتال فرانسه به این مقام سابق ایرانی در صنعت نفت گفت:  توتال در دو مقطع طی سالهای ۱۹۹۵ تا ۹۷ مبلغ ۴۵ میلیون دلار و در سالهای ۹۷تا ۲۰۰۴ مبلغ ۱۵میلیون دلار به فرد مذکور پرداخت کرده است.
توکلی افزود، اطلاعات مربوط به این  فساد در بیانیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. البته در آن اسناد اشاره صریحی به نام مقام ایرانی رشوه گیرنده نشده است، هرچند در آن بیانیه مشخصات کلی وی مطرح شده است.
وی اظهار کرد: این مقام ایرانی در طی سالهای دریافت رشوه، یعنی از ۱۳۷۴تا ۱۳۸۳  رئیس یک شرکت دولتی بود. در ادامه  ریاست شرکت دولتی دیگری از شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت ایران را بدست می‌آورد. این فرد مدتی نیز به‌عنوان مشاور دولت، به مقام بلندپایه‌ای مشاوره داده است.
untitled
توتال  فرانسه  برای ورود به صنعت نفت ایران طی سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ با اعمال نفوذ  مقام نفتی ایران توانست مبلغ ۱۵۰ میلیون سود خالص اضافی به دست آورد. به‌عبارت دیگر، با احتساب ۶۰ میلیون رشوه پرداختی، حداقل ۲۱۰ میلیون دلار از منابع ملت مظلوم ایران به‌نفع یک مقام دولتی فاسد ایرانی و یک شرکت فاسد فرانسوی به یغما رفت.
توتال در زمان حضور خود جهت ساخت فاز ۱۱ پارس جنوبی سال‌ها ایران را معطل ساخت و در نهایت بدون هیچ اقدامی ایران را ترک کنند .
این شرکت که در فرانسه و آمریکا به عنوان یک شرکت فاسد شناخته شده است یکبار به دلیل پرداخت رشوه ۶۰ میلیون دلاری به «جونیور» در امریکا به حدود ۴۰۰ میلیون دلار محکوم شد.
 
uddntitled
میدان آزادگان از میدان‌های نفتی ایران است، که در منطقه دشت آزادگان، در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از غرب اهواز مستقر می‌باشد. این میدان در سال ۱۳۷۶ توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، در محدوده‌ای به وسعت ۲۰ در ۷۵ کیلومتر، کشف گردید. میدان آزادگان از شمال در مجاورت میدان مجنون عراق قرار دارد.حجم ذخیره درجای نفت خام این میدان معادل ۳۳ میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود. میدان نفتی آزادگان از میادین تحت مدیریت شرکت نفت و گاز اروندان است، که عملیات توسعه آن توسط شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن) انجام می‌گیرد.
میدان نفتی آزادگان با ذخیره درجای ۳۲ میلیارد بشکه، چهارمین میدان نفتی ایران و بزرگترین میدان مشترک کشور می‌باشد. این میدان در لایه اصلی خود یعنی سروک، با میدان مجنون عراق مشترک است.به گفته تمامی کارشناسان استراخ نفت از این میدان بسیار ساده است که متخصصان داخلی به راحتی توان انجام آن را دارند.
 چین هم مانند توتال در ایران کاری نکرد
در مهر سال ۱۳۸۹ توسعه همه مخزن‌های میدان آزادگان به شرکت ملی نفت چین واگذار شد[۷]. قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی به ارزش ٢٫۵ میلیارد دلار در قالب بیع متقابل بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت چین امضا شد و در نهایت با توجه به تغییرهای اعمال شده در طرح جامع توسعه (MDP)، عملیات اجرایی این طرح از شهریور سال ١٣٩١ همزمان با تصویب طرح جامع تجدید نظر شده توسعه میدان (RMDP) آغاز شد.
از سال ۲۰۰۹ شرکت ملی نفت چین قراردادی به جهت اکتشاف و توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی با دولت ایران امضا کرد[۸] و نهایتاً بهره‌برداری از این میدان با سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی و ظرفیت تولید روزانه ۲۵ هزار بشکه در تیر ۱۳۸۶ آغاز شد. ظرفیت تولید این میدان ۲۶۰ هزار بشکه در روز اعلام شده بود.برداشت این میزان نفت در پی تعمیر و تکمیل ۶ حلقه چاه نفت، ساخت حدود ۹۰ کیلومتر خط لوله، ۲ دستگاه تفکیک کننده نفت و گاز و ۱۰۰ کیلومتر خط لوله ۱۰ اینچ انجام شده‌است.
طبق قرارداد با چینی‌ها باید طی ۵۲ ماه حجم تولید از میدان باید به روزانه ۳۲۰ هزار بشکه برای مدت سه سال افزایش می‌یافت که بعد از گذشت حدود چهار سال این طرح کمترین پیشرفتی نداشت. پس از حدود چهار سال از حضور شرکت شرکت ملی نفت چین در میدان آزداگان جنوبی، این شرکت به دلیل تعلل در توسعه این میدان مشترک با عراق در اردیبهشت ۱۳۹۳ خلع ید شد.ujjjntitled
 
 
منبع: دانا
 
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب: 3682
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *