800
۰

مانع آمریکایی بر سر خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ

در حالی وزیر راه و شهرسازی وعده "به‌زودی" را برای نهایی شدن خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ داده که خبر می‌رسد آمریکایی‌ها مانعی بزرگ بر سر این معامله ایجاد کرده‌اند و تا اطلاع‌ ثانوی نمی‌توان به ورود سری اول هواپیماها در موعد مقرر امیدوار بود.
hresh
hresh
به گزارش شستون، همین چند روز پیش بود که وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات در خصوص زمان نهایی شدن قرارداد خرید هواپیما وعده "به‌زودی" را داد. اساساً طی ماه‌های اخیر هربار از عباس آخوندی درباره "شاهکارش" پرسش می‌شود، وی دو جمله را تکرار می‌کند؛ «مذاکرات در حال پیگیری است» و «قرارداد به‌زودی نهایی می‌شود» پاسخ‌هایی بوده که عالی‌ترین مقام ساختمان دادمان آنها را بیان می‌کند.
26 دی‌ماه سال گذشته وزیر راه و شهرسازی برای اولین‌بار از توافق با ایرباس برای خرید 114 فروند هواپیما خبر و وعده داد مذاکرات قراردادی طی 20 روز به نتیجه خواهد رسید، این در حالی بود که در ماه‌های بهمن و اسفند 94 اتفاق امیدوار کننده‌ای در این رابطه روی نداد. در ماه‌های ابتدای امسال نیز هم وزیر واژه‌ساز و هم قائم‌مقام وی در امور بین‌الملل همواره از ادامه مذاکره با مسئولان و مدیران هواپیماسازی‌های بوئینگ و ایرباس خبر دادند، البته بی‌آنکه اتفاق خاصی بیفتد.
آخوندی وزیر راه و شهرسازی اوایل شهریور امسال در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه "خبرهای مثبت از خرید هواپیماها رسیده" گفت: موفق شدیم در  بحث ایرباس موضوع تأمین مالی آن را نهایی کنیم که پیشرفت بسیار بزرگی است و قراردادمان با ایرباس در مراحل نهایی است به‌طوری که بعد از ماه آگوست نمایندگان آنها به ایران می‌آیند و قرارداد نهایی می‌شود، با این حال همچنان منتظره تأییدیه سازمان اوفَک (OFAC) هستیم البته از آنجا خبرهای مثبتی رسیده است که به‌زودی مجوز اوفک داده خواهد شد. همچنین دو بار نمایندگان شرکت بوئینگ به ایران آمدند و پیشنهاداتشان را ارائه کردند و مذاکرات به‌خوبی پیش می‌رود و امیدواریم قبل از پایان سال 2016 هواپیماها وارد کشور شود. البته عاملی در این بین وجود دارد که در کنترل ما نیست و آن اوفَک است، چنانچه بوئینگ و ایرباس در اسرع وقت مجوز اوفک را بگیرند مسائل نهایی می‌شود.
وزیر راه در پاسخ به این سؤال که با توجه به رفتارهای کارشکنانه آمریکا این قرارداد چقدر عملی می‌شود، گفت: ما موظف هستیم به مذاکرات تکیه کنیم و فضا فضای مثبتی است و طرف‌ها تعهد کردند، البته سیاست دنیای پیچیده‌ای دارد و باید ببینیم در عمل چه می‌شود».
آخوندی دوشنبه هفته‌ای که گذشت در رابطه با خرید هواپیما گفت:‌ مذاکرات قراردادی مراحل پایانی خودش را طی می‌کند و به‌زودی درباره آن اطلاع رسانی صورت می‌گیرد.
به گزارش تسنیم، وعده‌های بی‌سرانجام وزیر راه و شهرسازی در حالی از شمارش خارج شده که خبر می‌رسد آمریکایی‌ها موانع جدی را بر سر خرید هواپیما ایجاد کرده‌اند، موانعی که ورود هواپیماها را با چالش جدی مواجه کرده است. بر اساس آنچه آمریکایی‌ها در حال دیکته کردن آن به مسئولان و مذاکره‌کنندگان وزارت راه و شهرسازی هستند، هواپیماهای ایرباس و بوئینگ با شروطی به ایران فروخته می‌شود.
این شرایط که درواقع محدودیت‌های قابل توجهی هستند خرید و ورود هواپیماهای ایرباس و بوئینگ را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. نکته جالب توجه اینکه وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش "محدودیت‌ها و موانع آمریکایی بر سر خرید هواپیما" فقط به این جمله بسنده می‌کند که "از من درباره محدودیت‌ها سؤال نکنید".
این اظهارنظر نشان می‌دهد که وزیر حقوق شهروندی نیز خیلی به ورود بی‌مانع هواپیما به ایران امیدوار نیست و در عین حال هم نمی‌تواند کار چندانی در این زمینه انجام دهد، مسئله‌ای که در نهایت باعث می‌شود وزیر پرطمطراق دولت یازدهم مانند دوران قبل از پسابرجام معروف اقدام به خرید هواپیما کند، به‌عبارت دیگر نتیجه سال‌ها مذاکره فقط واریز حدود 150هزار میلیارد تومان پول به حساب غربی‌ها خواهد بود بدون آنکه شرایط خرید و ورود هواپیما به کشور تسهیل شود.
 
منبع: تسنیم
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 3723
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *