800
۰

فرش دستباف منطقه سیستان ثبت جهانی شد

رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: فرش سیستان ریشه در تاریخ و فرهنگ کهن مردم این خطه دارد و با ثبت جهانی فرش دستباف سیستان روز به روز بر شهرت جهانی آن افزوده خواهد شد .
فرش
فرش
به گزارش شستون به نقل از عصرهامون به نقل از روابط عمومی صنعت و معدن، نادر میرشکار اظهار داشت :امروزه تجارت هر کالایی بدون داشتن نام و نشانی در جهان منسوخ شده است هر فرش ایران برای ورود به بازارهای جهانی باید برند جهانی داشته باشد که توسط یک مرجع ، ثبت شده باشد ثبت مالکیت معنوی موجب تثبیت و ارتقای جایگاه فرش دستباف در بازارهای داخلی و خارجی می شود .
وی افزود:ثبت جهانی مناطق جغرافیایی فرش دستباف ایران ( فرش دستباف منطقه سیستان ) به منظور جلوگیری از کپی برداری رقبای فرش ایران و دست اندازی به نام های جغرافیایی مناطق فرشبافی کشورمان صورت می گیرد.
میرشکار ضمن اشاره به این ثبت جهانی فرش دستباف سیستان افزود: با توجه به قدمت و کیفیت فرش دستباف سیستان ، فعالیت کارگاههای متمرکز و غیر متمرکز ، کارگاههای مشاغل خانگی ، برگزاری دوره های آموزشی، برگزاری جشنواره های فرش دستباف ، انجام طرحهای پژوهشی ، و مطرح بودن تولید فرش در منطقه سیستان، فرش دستباف این منطقه در سال 1393 به ثبت ملی رسید و با پیگیریهای سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان ، طی فرایند کارشناسی مستمر مطابق با قواعد بین المللی به این موفقیت دست یافتیم و فرش دستباف منطقه سیستان در سالجاری بعنوان برند جهانی شناخته شد .
رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت در ادامه گفت:سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو( wipo) یکی از 16آژانس تخصصی سازمان ملل است که با امضا ء تفاهمنامه ای در استکهلم سوئد در سال 1967 برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان تاسیس شد.
وی گفت: بیش از شش هزار بافنده در استان شناسایی شده اند و جهت آنها کارت قالیبافی صادر گردیده و تعدادی از بافندگان نیز از طریق نهادهای حمایتی و خیریه در استان در حال فعالیت می باشند .

انتهای پیام/9031
چهارشنبه ۲ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۲
کد مطلب: 1276
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *