800
۰

سدید بزرگترین کارخانه ریخته گری تهران تعطیل شد/ تجمع اعتراضی کارگران به ۱۵ ماه حقوق معوقه+تصاویر

اسناد و شواهد موجود از جمله اخذ حکم توقیف اموال و مکاتبات اداره کار و بعضی مراحل قضایی طی شده نشان می دهد،در حال حاضر بحث فروش کلی کارخانه سدید به منظور وصول مطالبات روبرو شده است.
لاتلب
لاتلب
به گزارش پایگاه خبری شستون به نقل از تهران نیوز ، تاریخچه این شرکت پر افتخار نشان می دهد در سال ۵۷ شرکت به سازمان صنایع  گسترش نوسازی واگذار شده و سپس بدلیل سوددهی پایین به بنیاد سدید واگذار گردید.شرکت بنیاد سدید با خرید دستگاه های جدید( لوله به روش اسپیرال) و با سیاست تمرکز بر بر روی فعالیت ریخته گری باعث رونق کار شرکت می گردد و در  سال ۱۳۷۳ شرکت بنیاد سدید به سه شرکت سدید ریخته گر شرکت سداد و شرکت ماشین لوله و تجهیزات تفکیک می شود.
در اواخر دولت خاتمی به علت مشکلات مالی شرکت  به مالکین جدید واگذار میشود با این شرط که بدهی های شرکت به عهده خریداران خواهد بودکه البته هنوز مشکلات نقل و انتقالات قبلی کامل حل نشده که در نهایت بدلیل مشکلات مالی روزافزون مالکین با ترفند انتقال سهام شرکت را به یک شخص دیگر واگذار میکنند.
شرکت با خریداری دانش فنی از مجموعه “آکراد” تنها تولید کننده غلتک در ایران بود که عمده محصول تولیدی شرکت غلتکهای نورد گرم میباشد.
در سال ۱۳۸۳ شرکت بعلت مشکلات مالی به آقایان کاویانی پنجعلی و حسن زاده واگذار می شود و مدیران جدید با عهده دار شدن بدهی های شرکت شروع به فعالییت می کنند. در ۲ سال نخست فعالیتشان با توجه به حجم بالای سفارشات قسمتی از بدهی ها پرداخت  و فعالیت شرکت رضایت بخش بود اما بتدریج با کم شدن روند تولید مشکلات افزایش پیدا کرد بطوریکه در ۲-۳ سال اخیر با بالا رفتن بدهی ها و عدم توانایی مالی شرکت، به عناوین مختلف تعطیل  و مجددا شروع به فعالیت کرد و نهایتا در اواخر سال ۹۳ با کناره گیری دو نفر به وضعیت بحرانی نزدیک شد.
در جلسه ای در فروردین ۹۴ با اعلام مدیران شرکت تصمیم به ادامه فعالیت شرکت گرفته می شود. اما از اردیبهشت مشکلات جدید مدیریت هم اضافه می شود و در واقعیت اتفاق خاصی نمی افتد و  و اقدام به تعدیل ۵۰ تن از نیروهای شرکت می گردد که برخی از این افراد هنوز به همه حقوقشان نرسیده اند.
این شرکت علاوه بر پرسنل که شاکی عمده پرونده هستند شاکی دیگری هم دارد؛ در سال ۸۲ مبلغی از شرکت لیزینگ خودرو دریافت و آن را به مجموعه تزریق میکنند که این تزریق سرمایه در کار و بهبود شرایط شرکت هیچ تاثیری نداشته است. در حال حاضر شرکت لیزینگ خودرو هم با ارایه مدرکی مبنی بر اینکه تنها در صورت پرداخت بدهی تا تاریخ مشخص شده در قرارداد شرط اجاره به شرط تملیک پا برجاست و بدلیل اینکه شرکت تنها دو قسط نخست بدهی را پرداخت کرده در حال حاضر شرکت لیزینگ خودرو با توجه به حکم قضایی مالک قطعی دستگاه هاست.
یکی از کارگران متحصن در جلوی کارخانه می گوید: در پی شکایت پرسنل با فرستادن کارشناس و انجام بررسی ها اقداماتی صورت گرفته اما فعلا تا فروش کامل کارخانه باید منتظر بود و این کند بودن روند کار به پرسنل و خانواده های آنها فشار زیادی را وارد میکند.
DSC_8305 (Copy)
وی می گوید: کارگران این شرکت  بین ۱۰ تا ۱۵ ماه است که حقوق نگرفته اند و در این مدت چندین مورد طلاق و ترک همسر در بین کارگران اتفاق افتاده است.
این کارگر در ادامه گفت: چادرهای مسافرتی در جلوی درب شرکت برپا شده متعلق به کارگرانی است که روی رفتن به خانه را ندارند در آن زندگی می کنند.
یکی از آنهایی که ۳۰ سال خدمتش تمام شده و فقط به خاطر عدم واریز حق بیمه توسط مدیران سدید، نمی تواند بازنشسته شود می گوید: با همه فامیل قطع رابطه کرده ایم، از دوست و آشنا فرار می کنیم، همه اینها یک طرف، پیش آمده که حتی برای خرید  یک بستنی از نوه خود فرار کنم .
سدید ریخته گر
وی گفت: سی سال در این شرکت زحمت کشیدیم حالا که موقع آسایش ماست، یک سال حقوق نداده اند و تکلیف بیمه مان هم نامشخص رها شده است.
از این درد دل ها آنقدر زیاد شد که صداهای کارگران در هم پیچید و رکوردر ما هم قادر به تفکیک این درد دل ها نبود، همه از آبرویی می گفتند که یا نزد همسر و فرزند و یا نزد صاحبخانه و طلبکار رفته است.
راه اندازی مجدد کارخانه با توجه به شرایط فعلی و برآورد کارشناسی هزینه ها نیاز به اراده تولید و سرمایه هنگفت دارد که در حال حاضر هر دوی آنها وجود ندارد.

سدید DSC_8275 (Copy)
DSC_8317 (Copy) سدید DSC_8384 (Copy) سدید سدید DSC_8439 (Copy) سدید سدید سدید سدید سدید DSC_8550 (Copy) سدید سدید
 
 
انتهای پیام/
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۰
کد مطلب: 1382
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *