800
۰
گزارشی از راهکارهای اقتصادی سیستان و بلوچستان؛

صادرات راه توسعه اقتصادی منطقه/ رشد چشمگیر صادرات از طریق بازارچه های مرزی

صادرات تولیدات داخلی بهترین راه برای رونق اقتصادی منطقه است که میتواند باعث ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم زیادی شود.
مرز
مرز
به گزارش شستون، به نقل از عصر هامون، موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه به‌عنوان یکی از منحصر به‌فردترین نقاط کلیدی جهان است که شاید نظیری برای آن وجود نداشته باشد .
لازمه دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدي این است که ﻧﻈﺎم اﻗﺘﺼﺎدي ما ﺗﻮﻟﻴﺪگرا و صادرات محور شود، راهبرد اصلی، حمایت بی‌قید و شرط از تولید داﺧﻠﻲ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﺎدرات غیرنفتی است و باید در برنامه و ﻋﻤﻞ، ﺳﺎز و ﻛﺎرﻫﺎي ﻻزم برای این موضوع فراهم شود.
در استان سیستان و بلوچستان و براساس رویکرد نظام، حمایت از صنایع، کارگاه های و کارخانجات تولیدی در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته و برنامه هایی نیز برای فعال سازی واحدهای تولیدی نیمه فعال و غیر فعال استان در نظر گرفته شده که در این راستا همه ساله شاهد افزایش میزان صادرات از استان هستیم و برای اطلاع از این روند خبرنگار عصرهامون گفت و گوی تفصیلی با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان انجام داد.

افزایش 31 درصدی صادرات از استان
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در این خصوص گفت: میزان صادرات استان در 9 ماهه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 31 درصد رشد داشته است.
نادر میرشکار در گفت و گو با خبرنگار عصر هامون بیان کرد: طی 9 ماهه سال جاری، کل صادرات انجام شده از گمرکات و بازارچه های مرزی استان به وزن یک میلیون و 276 هزار و 399 تن و ارزش دلاری 377 میلیون و 160 هزار و 730 است.
وی افزود: صادرات از گمرکات استان در مدت 9 ماهه امسال به ارزش 170 میلیون و 896 هزار و 588 دلار و صادرات از بازارچه های مرزی استان نیز طی این مدت 206 میلیون 264 هزار و 142 بوده است.
میرشکار در ادامه بیان کرد: مصالح ساختمانی (سیمان)، کاشی، گاز، قیر، تخم گشنیز، سیب درختی، محصولات شیمیایی و صنعتی عمده اقلام صادراتی استان می باشند که به کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکیه، امارات و سایر کشورها صادر شده است.
وی ادامه داد: طی این مدت صادرات از بازارچه های مرزی استان رشد بسیار خوبی داشته و حدود 55 درصد از صادرات استان از این طریق بازارچه ها و 45 درصد از گمرکات انجام شده است.

55درصد صادرات استان از طریق بازارچه های مرزی انجام شده است
میرشکار افزود: می توان از دلایل عمده افزایش صادرات از بازارچه های مرزی  را دسترسی آسان به بازارهای کشورهای همسایه، سهولت فرآیند انجام صادرات و بوروکراسی اداری کمتر بازارچه ها نسبت به گمرکات عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: بازارچه های مرزی استان رویکرد صادرات گرا داشته که این باعث رشد و رونق اقتصاد و بازرگانی منطقه شده است.
میرشکار با بیان اینکه بر اساس برنامه هدف گذاری شده برای سال 95 با توجه به برنامه های عملیاتی اقتصاد مقاومتی،  میزان صادرات غیر نفتی استان به ارزش 522 میلیون دلار تعیین شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در 9 ماهه امسال صادرات استان به ارزش بیش از 377 میلیون دلار رسیده، می توان اشاره کرد که حدود 74 درصد از کل برنامه هدف تحقق یافته و حدود 26 درصد آن باقی مانده و براین اساس پیش بینی می شود با پپگیری مسئولین بخش دولتی و خصوصی و با برنامه ریزی صورت پذیرفته و عملیاتی کردن آنها، باقی مانده هدف مدنظر ، قطعا تحقق یابد.
میرشکار در ادامه اظهار کرد: بیشترین میزان صادرات از بین بازارچه های مرزی استان طی این مدت مربوط به بازارچه مرزی میلک به ارزش 136 میلیون و 937 هزار و 675دلار و در بین گمرکات استان بیشترین میزان صادرات از گمرک زاهدان به ارزش دلار 83 میلیون 213هزار و 626 می باشد .
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان در پایان گفت: با توجه به افزایش میزان صادرات در سال جاری، تراز تجارت خارجی استان طی 9 ماهه امسال مثبت می باشد و به رقم مثبت 38 میلیون و 824 هزار و 377 رسیده است.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب: 4875
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *