800
۰

اوپک در آستانه فروپاشی؟

اویل پرایس در گزارشی نوشت سازمان کشورهای صادرکننده نفت دیگر همانند یک گروه منسجم فعالیت نمی کند.
نفت
نفت
به گزارش  شستون به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وبسایت اویل پرایس در گزارشی نوشت: سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دیگر همانند یک گروه منسجم فعالیت نمیکند. آیا این نشانه فروپاشی این سازمان است؟
این سازمان به شدت به درآمد حاصل از نفت وابسته است. سقوط شدید بهای نفت، کشورهای اوپک را در مقابل حملات تروریستها و قیام های سیاسی آسیب پذیر کرد. این کشورها پیشتر از مزایای بالای بهای نفت سود برده اند. این درحالیست که کشورهای عضو اوپک دیگر همانند یک گروه منسجم فعالیت نمی کنند و اختلافات موجود میان کشورهای عضو بیش از آنکه سود داشته باشد، به آنها آسیب رسانده است.
به دنبال کاهش بهای نفت، کشورهای عضو اوپک در حال حاضر برای تأمین بودجه خود با مشکلاتی مواجه شده اند؛ به همین دلیل دیگر نمی توانند در امور مالی به یکدیگر کمک کنند. فاصله زیاد جغرافیایی میان کشورهای عضو نیز هرگونه همکاری آنها را دشوارتر کرده است.
علاوه بر آن، هر زمان که نشست این گروه برگزار می شود، ایران و عربستان سعودی در جبهه مخالف یکدیگر قرار می گیرند و هرکدام از آنها پیشنهاد طرف مقابل را به گونه ای رد می کنند. به همین دلیل، اوپک نتوانسته است در چند ماه گذشته به توافقی نتیجه بخش دست یابد. 
به نوشته اویل پرایس، تلاشهای مشترک روسیه و اوپک برای فریزکردن تولید نفت نیز با شکست روبرو شده است؛ زیرا عربستان سعودی از شرکت در توافقی که ایران در آن حضور نداشته باشد، جلوگیری می کند. در نتیجه، کشورهای عضو اوپک دیگر هیچ سودی از عضویت در این سازمان نمی برند.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت یک کارتل بین المللی نفتی متشکل از کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا و ونزوئلاست.   منبع: افکار خبر  
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب: 1415
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *