800
۰
در ادامه واردات گسترده میوه خارجی به بازار شب عید؛

نارنگی پاکستانی در لیست اقلام وارداتی/ پای پرتقال مصری هم به سفره عید باز شد

در حالی که بخشی از نیاز شب عید به میوه از سوی کشاورزان داخل تامین می شود که بازار شب عید از هم اکنون مملو از میوه های وارداتی شده است.
rehshes
rehshes
به گزارش شستون، موضوع تامین بازار شب عید و استفاده از میوه های ذخیره سازی شده چند سالی است به شدت پیگیری می شود ، اما خرابی بخشی از محصول پرتقال شمال ایران سبب شد تا سودجویان پای میوه های وارداتی را به سفره شب عید باز کنند و بازار کشور مملو از میوه های خارجی شود که از دروازه های مختلف به کشور وارد می شود. یکی از محصولاتی که برای شب عید مجوز ورود گرفته است نارنگی پاکستانی است که از هم اکنون فضای سیستان و بلوچستان را قرق کرده است. علی اکبر مهر فرد معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی در این خصوص گفت: از هفته گذشته مجوزهایی برای واردات نارنگی از پاکستان به استان سیستان و بلوچستان داده‌ایم. وی ادامه داد: مسئولیت توزیع و تنظیم بازار این محصول برعهده استاندار سیستان و بلوچستان است و قطعاً که آنها هم نظام کنترلی خود دارند، ولی در عین حال نارنگی‌ها با رعایت موازین قرنطینه‌ای به کشور وارد می‌شود که ممکن است بخشی از آن هم به استان‌های مرکزی بیاید.

واردات نارنگی از مرزهای سیستان وبلوچستان وی در توضیح بیشتر در مورد تأمین مرکبات برای شب عید هم گفت: 400 هزار تن پرتقال شمال ما بر اثر سرمازدگی از بین رفت و حدود 600 هزار تن دیگر نیز دچار کم آبی شده و یا تلخ شد. اگرچه ما بخشی از این پرتقال‌ها به صورت تضمینی خریداری کرده و به کارخانجات کنسانتره سپردیم، اما برای تنظیم بازار شب عید که ماندگاری این گونه پرتقال‌ها مشکل داشت، ترجیح دادیم، پرتقال سالم بخریم که نیاز ما از این محل تأمین نشد، در نتیجه از طریق یکی از مباشران دولتی (شرکت نهاده دامی جاهد) اقدام به واردات از مصر و ترکیه کردیم که این شرکت کارگزار دولتی است که طبق روال سازمان حمایت، حق‌العمل خود را می‌گیرد و مالک هیچ میوه‌ای نیست. اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر در مجلس با بیان اینکه در حال حاضر مردم شمال کشور در بحث عرضه محصولاتشان با مشکل روبرو هستند میوه های شب عید از بازارهای خارجی تامین شده است ، تصریح کرد: درست است که باغداران ما در فصل زمستان از نظر برداشت میوه با مشکلاتی روبرو شدند اما این روند به گونه ای حاد نیست که ما دست به واردات میوه بزنیم و باغداران‌مان را با مشکلات مالی هم روبرو کنیم از این رو دولت باید هر چه سریع تر در جهت پرداخت خسارت باغداران و حمایت از محصولات آنها برای توزیع در بازار شب عید حمایت کند.
  دولت باغداران را برای توزیع محصولاتشان در بازار شب عید حمایت کند وی ادامه داد: انتظار می رود دولت و وزارت جهاد و کشاورزی اقدامات مثمر ثمری را در این راستا انجام دهند چون در شرایط فعلی و با توجه به وجود میوه های باغداران در سردخانه ها احتیاجی به واردات میوه در شب عید احساس نمی شود. علی ای حال میوه تنها محصول وارداتی سفره عید نیست بلکه براساس آخرین اخبار گوشت نیز به لیست اقلام وارداتی پیوسته است تا سفره نوروز سرشار از محصولات وارداتی باشد. به گفته معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی: با وجود آنکه در همه جای دنیا برای تنظیم بازار گوشت از گوشت منجمد استفاده می‌کنند، اما به دلیل فرهنگ مصرف گوشت گرم بین مردم، ما حتی برای نخستین‌بار در این دولت گوشت گرم را از کشورهای همسایه وارد کردیم. وی همچنین از مجوزهای سازمان دام‌پزشکی برای واردات دام‌های افغانستان و پاکستان به ایران به طور رسمی خبر داد و گفت: این‌ دام‌ها در مرز کشور قرنطینه می‌شوند و سپس با طی مراحلی وارد استان سیستان و بلوچستان می‌شوند، اما با همه اینها معاونت امور دام به دنبال بازنگری دولت دام سبک در کشور است.
منبع: عصر هامون
يکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 5655
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *