800
۰
گفتگوی متفاوت با فنی ترین بازیکن آسیا؛

آرزویم بازگشت به تراکتور است/مسئولان استانی به فکر بومی سازی نیستند

مهرداد یگانه، بازیکن سابق تیم تراکتور سازی و فنی ترین بازیکن آسیا که در رده های مختلف تیم ملی بازی کرده است با حضور در دفتر تبریز بیدار در خصوص مسائل مختلف صحبت کرد.
یگانه
یگانه
به گزارش شستون به قل از  تبریزبیدار،  مهرداد یگانه، بازیکن سابق تیم تراکتور سازی و فنی ترین بازیکن آسیا که در رده های مختلف تیم ملی بازی  کرده است با حضور در دفتر تبریز بیدار در خصوص مسائل مختلف صحبت کرد. 
 
ابتدا در مورد دوران حضورتان در تیم های ملی پایه برایمان بگویید.
به نام خدا. من  هم سلام عرض می کنم خدمت شما و مخاطبان عزیزتان. بنده به مدت ۷ سال از سال ۸۲ در کلیه رده های تیم های ملی کشورمان از رده زیر ۱۲ سال حضور داشته ام. از ۱۵ سالگی سابقه بازیدر تراکتور سازی را دارم و یک نیم فصل در گسترش فولاد، سه فصل در سپاهان و سه فصل در پیکان و فصل گذشته نیز به دلیل سربازی در تیم نیروی زمینی عضویت داشتم. همچنین با دعوت آقای کی روش در  اردوی مشترک  تیم ملی امید و بزرگسالان حضور داشتم.  
پس از حضور در جام جهانی جوانان که با سپاهان قرارداد داشتید، تیم باشگاهی‌ موردعلاقه تان را تراکتورسازی معرفی کردید. قضیه چه بود؟  بازی‌های جام جهانی بود و ما باید یک بیوگرافی از خودمان در اختیار استعداد یاب ها و آنالیزورهای  اکثر تیم‌های دنیا که آنجا بودند قرار می‌دادیم و من بازیکن سپاهان بودم ولی  خودم را تراکتوری می‌دانستم و با این تیم معرفی کردم  چون با این تیم بزرگ شدم و همه ما عاشق تبریز هستیم. مشکلات من با سپاهان از اینجا شروع شد و جریمه های سنگینی به دلیل معرفی تیم شهرم انجام دادند. 

  دو سال گذشته صحبتی در خصوص حضورتان در تراکتور سازی بود، در این مورد برایمان بگویید. چه شد که نتوانستید پیراهن این تیم را بپوشید؟ دو سال قبل آقای نظمی، مدیرعامل سابق تراکتور سازی تماسی برقرار کرده و به دلیل فرا رسیدن زمان خدمت مقدس سربازی صحبت هایی را با این باشگاه انجام دادم. همه موارد برای حضورم در تراکتور سازی حل شده بود و آقای اولیویرا در پرتغال حضور داشتند. در مراحل عقد قرارداد بودیم که در دقیقه ۹۰ آقای خطیبی سرمربی تیم شد و من نمی خواهم بیشتر از این صحبت کنم. هر بازیکنی در دلش حرف هایی دارد که باید در زمانش  مطرح کند. همه مردم در آن زمان موضوع حضورم در تراکتور سازی را قطعی می دانستند و روزنامه ها نیز به این مورد پرداختند. در آن مقطع از تیم های فجر سپاسی و ملوان نیز پیشنهاداتی داشتم ولی تبریز را که شهر خودم است، ترجیح می دادم. پس از حضور آقای خطیبی موضوع غیر قابل باوری ایجاد شد که از تراکتور سازی دقیقا در ساعت ۱:۵۸ شب تماس گرفته و اعلام کردند که ساعت ۸ صبح در تهران باشم! و گفتند اگر صبح ساعت ۸ در تهران نباشی، نباید از ما انتظاری داشته باشی. من یک روز بعد به تهران رفتم که تست هایی انجام داده و موضوعاتی را بهانه کردند که بهم دیگر ربط نداشت و نتوانستم به این تیم بپیوندم.  
 
Image title
 
در خصوص موضوع بومی گرایی در فوتبال استان و تبریز چه نظری دارید؟ در حال حاضر بحث بومی گرایی مطرح است و همه ما دوست داریم که به آن موضوع پرداخته شود. چرا باید بازیکنانی از شهر های دیگر به اینجا بیایند و محبوب شوند ولی فرزندان شهرمان نتوانند؟ من بحث خودم را مطرح نمی کنم. احمد کامدار و چند بازیکن دیگر که رفته و بازی های اسیایی انجام داده اند، الان به تیم آورده و می گوییم بومی گرایی کرده ایم. چه کسی آمد و گفت که چرا  با پیام صادقیان به اصفهان رفتی؟ دلیلش این است که ما بازیکن آماده می خواهم و ما وقت نمی گذاریم تا بازیکنان بومی خودمان را پرورش دهیم. من ادعایی ندارم ولی مسائل فنی مهم است  و یک توانایی هایی وجود داشت که من اقای گل اسیا، فنی ترین بازیکن بازیهای مقدماتی اسیا، جزو بهترین های جام جهانی نوجوانان، در تورنمنت رم مقابل ایتالیا به عنوان فنی ترین بازیکن انتخاب شوم. مگر به این مقام های مختلف رسیدن افتخار نیست؟  مگر این افتخارات به اسم شهرم نبود؟ چرا باید در حال حاضر باید منتظر تماس از تیم ها باشم؟ بازیکنی را از سایر شهر های دیگر جذب می کنیم که احیا شده و انقدر بزرگ می کنیم که پس از رفتن از تیم به هواداران توهین می کند. مگر تراکتور سازی تیم کوچکی است؟ تبریز مگر شهر کوچکیست چرا خودمان با دست خودمان استعداد هایمان را نابود می کنیم؟ چرا بازیکن های خودمان را  احیا نمی کنیم؟  نمی دانم مشکل از کجاست و به طور مثال شنیده ام که به بازیکن بومی تماس گرفته و گفته اند دو سال به صورت رایگان بازی کن! مثل این می ماند یک خانواده کل همسایگانش را سیر کند و خبری از گرسنگی های فرزندانش نداشته باشد. ما هیچ وقت از داشته هایمان محافظت نکردیم و فقط حرف زدیم.  بازیکنان بزرگی به تیم آمده اند ولی در کنار آنها بازیکنانی نیز آمده اند که هیچ کسی آنها را نمی شناخت و وقتی پیشرفت کرده و رفته اند، در درجه اول از تبریز بد گفته اند. بازیکنان بومی به شهرشان تعصب دارند و جانشان را فدا می کنند.  
چرا در فوتبال تبریز بازیکنی که به خودش میرسد و لباس خوب میپوشد به مو هایش میرسد میشود بازیکن پر حاشیه؟ چون بومی هستیم این حرفها باید باشد اگر این مشکله برای همه باشد چرا نمی رویم و ببینیم بقیه چه کارهایی میکنند در شهر ما اگر ۱% کارهای  آقایان را  من میکردم زنده به گورمان میکردند.  
امسال  حتی تیم های شهرم نخواستند  من یک هفته باتیم تمرین کنم تا بدانند در چه وضعیتی هستم.
 
این حرفها نه توهین نه انتقاد فقط درد دلهای چند ساله ی من و امثال من مثل زینال خیری وعلی درخشان و بازیکنان دیگریست که سالها به اسم تبریز در تیمهای ملی افتخار افریدند و من به نمایندگی از همه حرف زدم.
  این صحبت ها درد و دل  است و موضوع انتقاد نیست و در حدی نیستم که به تیم های شهرم و تبریز انتقاد کنم ولی یکبار دیگر نمی گویم که بومی گرایی این نیست که فقط به دنبال بازیکنان بومی آماده برویم.   
 
آینده فوتبال تبریز را چطور می بینید؟ ما خودمان را قطب فوتبال ایران می دانیم و به سطحی رسیده ایم که ۳ تیم در لیگ برتر داریم و لیاقت بیشتر از این نیز داریم. امسال تیم های تبریزی  بازیکنان خوبی را جذب کرده اند و امیدوارم هر سه تیم در رقابت های لیگ برتر موفق باشند.من نمی توانم با این شرایطی که وجود دارد، آینده فوتبال تبریز را پیش بینی کنم.  
 
برای آینده چه برنامه ای دارید؟ در حال حاضر دوران خدمت سربازی من به پایان رسیده و به دنبال کارت پایان خدمت هستم. پیشنهاداتی از تیم ها وجود دارد که دو تیم تهرانی نیز جزو آنها است. من مشتاق تبریز وتراکتور سازی هستم ولی ۱۲ سال است که شهرم دور هستم. من هم دوست دارم به تبریز برگردم و در یکی از تیم های شهرم بازی کنم و برای موفقیت کمک کنم ولی باید شرایط آماده و فراهم باشد که تا امروز این موضوع وجود نداشت. چند پیشنهاد داخلی دارم که دو پیشنهاد از تهران است. دو پیشنهاد خارجی نیز وجود دارد ولی تمایل زیادی ندارم.   
Image title
 
 
چه خاطره ای از تیم ملی به یاد دارید؟ لحظه به لحظه پوشیدن پیراهن تیم ملی خاطره است. قهرمانی در مسابقات نوجوانان آسیا که به آقای گلی مسابقات مقدماتی بود و پس از ۳۴ سال به جام جهانی نوجوانان رفتیم. ادعایی ندارم ولی در طول ۷ سال حضورم در تیم های ملی، ذخیره بازیکنی نبودم و اگر اینچنین نیست، بگویند. فرشاد پیوس گفته بودکسی که ۷ سال در تیم ملی حضور داشته و به مقام های مختلف می رسد، شانسی نیست و مسائل فنی وجود دارد. باید به امثال من کمک کنند و نباید کسی که به زمین افتاده را، لگد بزنیم و باید کمکش کنیم. برخی افراد نمی گذارندکه کار به درستی پیش برود. 
  هر چیزی انتظار نیست و نباید انتظار داشته باشیم. باید آنها پیگیر باشند و نه اینکه من مصاحبه کنم. در کل فوتبالم به کسی ریالی پول نداده و من را سفارش نیز نکرده اند و اگر این چنین نیست، بگویند که یگانه را سفارش کرده ایم.  ادعایی ندارم ولی در طول ۷ سال حضورم در تیم های ملی، ذخیره بازیکنی نبودم و اگر اینچنین نیست، بگویند. فرشاد پیوس گفته بودکسی که ۷ سال در تیم ملی حضور داشته و به مقام های مختلف می رسد، شانسی نیست و مسائل فنی وجود دارد.   
چه نظری در مورد شرایط تیم های تبریز در فصل آینده لیگ برتر دارید؟  تراکتور سازی بازیکنان خوبی را جذب کرده  و بازیکنان با تجربه حضور دارند که امیدوارم به قهرمانی برسند زیرا نیاز به قهرمانی وجود دارد. من در تیم گسترش فولاد حضور داشتم که در واقع امکانات بسیار خوبی دارند و کوچکترین سختی را ندیدم. امیدوارم گسترش فولاد و ماشین سازی نیز موفق باشند.  
با چه بازیکنانی در تیم های ملی پایه همبازی بودید؟ پیام صادقیان، امید عالیشاه، کاوه رضایی، میلاد غریبی از جمله همبازی های من در تیم های ملی پایه بودند که یک سال با بختیار رحمانی در تیم ملی جوانان همبازی بودم. سربازی باعث شد تا کمی از سطح اول به دور باشم. شاید اشتباهاتی نیز خودم داشتم که یکی از آنها این است که دوستانی داشتم که از پشت خنجر زدند و در سنین پایانی که بازی می کردم، افراد زیادی از جمله دلال به اطرافم آمدند که باعث شدند تا از پیشرفت به دور باشم. در سال های گذشته از تیم لیل فرانسه پیشنهادی داشتم که پس از ۳ ماه به من اعلام کردند و وقتش گذشته بود. بازی اول در جام جهانی مقابل گامبیا  که استعداد یاب های باشگاه های مطرح دنیا از جمله بارسلونا، لیل، آژاکس و رئال مادرید در مسابقات حضور داشتند. در دور دوم مسابقات فرانسه به قهرمانی رسید که پوگبا بازیکن آن تیم بود. چرا باید ما مانند پوگبا به سطح اول فوتبال دنیا نرویم؟  ما عادت کرده ایم که بازیکنی  به بهترین سطح برود و سپس بازیکن را جذب کنیم. ما امکاناتی نداریم که بازیکنان را از سنین پایین پرورش بدهیم. باشگاه های بزرگ دنیا کودکان را از سنین پایین جذب کرده و برنامه همه روزه از جمله مدرسه، تغذیه تمرین و تفریح را دارند . ما حالا به این موضوع پی برده ایم که به مدارس فوتبال بها بدهیم. چرا بازیکنانی را از شهر های دیگر بیاوریم و احیا شوند و سپس از تیم بروند؟ می توانم چند بازیکن را در سه سال اخیر معرفی کنم که احیا شده و رفته اند.   
 
آیا افرادی آمده  و گفته اند که پولی را بدهید که به تیم خاصی ببریم؟ زمانی که به جام جهانی رفتیم، پیشنهاد زیاد داخلی و خارجی وجود داشت ولی متاسفانه فردی به عنوان مدیر برنامه کارهای من را انجام می داد که باعث عدم پیشرفتم شد. این فرد پیشنهادات من را به نوعی کنسل کرد تا شاید تیمی دو میلیون بیشتر به این فرد پول بدهد و اصلا فکر من را نمی کرد. چرا زمانی که من به خودم ایمان دارم، چه نیازی به سفارش و دلال دارم؟ کسانی تماس می گیرند و می گویند که پول بدهید تا به هر تیمی می خواهید، ببریم. من عاشق تبریز هستم و بار ها گفته ام که لحظه شماری می کنم که به فوتبال تبریز بازگردم. مسائل فنی برایم اهمیتی ندارد و فوتبالم را فدای پول نمی کنم.  
آقای دوستی مهر سرمربی شما در تیم ملی بود، وی را چگونه دیدید؟ کاش مربیانی همانند آقای دوستی مهر در فوتبالمان زیاد داشتیم. زیرا مربی بسیار خوب، منظم، اخلاقی و فنی بودند. من ۵ سال شاگرد این مربی بودم که شاید فقط یک جلسه غیبت داشتد. این مربی از ساعت ۷ صبح در کمپ تمرینی حضور داشت و پس از همه به خانه اش می رفت ولی در حال حاضر مربیانی داریم که در تمرینات لباس ورزشی نمی پشوند و فقط در بازی ها ترکیب می دهند. آقای دوستی مهر انگیزه بسیار زیادی داشتند که به بازیکنان نیز تزریق می شد و باید بگویم فوتبالم را مدیون این مربی هستم.   
 
نام سه مربی فوتبال تبریز را می آرویم و در یک کلمه یا جمله برایمان بگویید.
  امیر قلعه نویی: مدیر
  کمالوند: واقعا بار فنی بالایی دارندکه می توان گفت مورینیوی فوتبال ایران
  رسول خطیبی: سکوت!  
Image title
 

ممنون از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید.
من هم از شما سپاسگزارم انتهای پیام/م
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب: 1483
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *