800
۰

وقتی حاشیه ها پر رنگ تراز متن شهرمی شود/حمیدیان: گسترش بافت های ناکارآمد شهری ازعلل وقوع جرم

نرخ بالای جرم و افزایش ناهنجاری های اجتماعی یکی از پیچیده ترین و حساس ترین مسائل در شهرهای جهان است.
شهر
شهر
به گزارش شستون به نقل از  دادمردان، نرخ بالای جرم و افزایش ناهنجاری های اجتماعی یکی از پیچیده ترین و حساس ترین مسائل در شهرهای جهان است و این بروز انواع جرایم و آسیب های اجتماعی است که باعث ایجاد نا امنی بر دوش جامعه می شود ودر این بین پیشگیری وضعی  یکی از کم هزینه ترین راه های پیشگیری از جرایم در مناطق شهری و جوامع است.
پیشگیری وضعی امکان ارتکاب جرم را از مجرمان می گیرد زیرا نوع بافت یک شهر می تواند پناهگاهی برای مجرمین باشد چرا که وجود مناطق و بافتهای ناکار آمد شهری خود زمینه های لازم برای آسیب های اجتماعی را فراهم میکند و جای برای مخفی شدن و پناه گرفتن مجرمین می شوند و این مناطق بیشتر در حاشیه شهر ها وجود دارد و با توجه به این امر که این مناطق جرم خیز هستند عدم توجه به آن باعث ایجاد مأمنی مناسبی برای مجرمین است و تنها پیشگیری و حذف این فضاها باعث کاهش نرخ انواع جرائم می گردد.
در همین رابطه معاون رئیس کل دادگستری استان سیستان وبلوچستان در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در گفت و گو با دادمردان، اظهار داشت: شکل گیری ساختار محیطی نامناسب شهری خود نیز مستعد بوجود آوردن کانون های جرم خیز در جوامع است و این یکی از عوامل تهدید امنیت جامعه است.
محمدعلی حمیدیان با اشاره به وجود کارگروه یشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد شهری درمعاونت پیشگیری از وقوع جرم استان افزود:  الگوسازی، هماهنگی وجلب همکاری دستگاههای ذیربط برای مشارکت حداکثر درتحقق اهداف ستادملی بازآفرینی شهری پایدار از اهداف این کارگروه درسال جاری می باشد.
وی تعیین وضعیت حقوقی املاک وساکنین ، نظارت وحفاظت از اراضی دولتی درمحدوده ها ومحلات هدف شهر زاهدان را مهمترین اولویت کارگروه پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد شهری درسال جاری برشمرد و گفت : استخراج و احصاء دقیق وظایف و تکالیف قانونی دستگاههای مرتبط با پیشگیری از رشد وگسترش مناطق جدید بافت های ناکارآمد در زاهدان یک دغدغه عمومی می باشد .
وی با تاکید درتسریع اجرای طرح کاداستردرخصوص اراضی استان گفت : اغلب اراضی وزمین های مرتبط استان سیستان وبلوچستان به صورت دستی ساماندهی شده اند، درحالی که قانون جامع کاداستر وظایف و تکالیف نهادها و سازمانهای متولی را تعیین وبا هدف ساماندهی وتثبیت مالکیت ها درحال پیاده سازی واجرا می باشد.
این مسئول با تشریح عملیاتی نمودن طرح های هادی دراستان سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه درچهارسال اخیر هیچ اعتباری درخصوص اجرای طرح هادی تامین نشده است ، در حالی که درپایان برنامه ی پنج ساله چهارم می بایست 3هزار روستای استان دارای طرح هادی شوند.
حمیدیان درانتها با اشاره به برخی معضلات موجود درپیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد شهری دراستان سیستان وبلوچستان گفت : کمبودمنابع انسانی ومالی یکی از دغدغه های اصلی نهادهای متولی دراین حوزه می باشد وارتقای حفاظت فیزیکی از اراضی دولتی باید با تخصیص اعتبارات محقق شود، به طور نمونه بیش از 18میلیون هکتار ازمنابع طبیعی استان تنها با 30عامل انسانی نظارت می شود و از سوی دیگر تهیه نقشه های مالکیت اراضی به صورت نظام مند وکاداستر نیازمند تحقق بودجه های مصوب می باشد.
انتهای پیام/
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب: 1502
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *