800
۰
گزارش شستون از معضل کم آبی در دهک؛

زنگ خطر آب شرب دهک به صدا درآمد+تصاویر

در حالی که مردم روستای دهک شهرستان مرزی سراوان آب شرب خورد را از قنات تأمین میکنند که این قنات در مسیر تردد حیوانات قرار دارد.
hd
hd
به گزارش شستون، معضل کم آبی روستای دهک شهرستان مرزی سراوان در جنوب شرق کشورکه سالیان متمادی مردم تشنه روستا از آن رنج می برند باعث شد تا در جهت به تصویر کشیدن محرومیت و معضل کم آبی با یکی از اهالی روستا راهی دهک شویم.
در طول مسیر یکی از روستاییان گفت:در سالهای گذشته بین اهالی روستا بر سرآب نزاع و درگیری به وجود آمد که منجر به کشته شدن ۴نفر از اهالی روستا شد.
وی در ادامه افزود:کم آبی موجب مهاجرت روستاییان به شهر شده است و عده ی زیادی  باغات و مزارع کشاورزی خود را رها کرده اند.
وارد روستا شدیم(روستای دهک در کنار جاده اصلی واقع شده است) که ناگهان نگاهمان به گوشه ای از روستا معطوف شد.نزدیک تر که شدیم روستاییان را با گالن های آب دیدیم که در حال پرکردن گالن و تانکر های خود برای تأمین آب شرب خانوادهایشان از قناتی که وسط روستا وجود داشت ،بودند.
رئیس شورای روستای دهک با حضور در جمع روستاییان گفت :در سنوات گذشته کارشناسان آب فای سیستان و بلوچستان برای بازدید از آب به این روستا آمدند که ما به آنها تعارف کردیم از آب قنات که به آب شرب روستا مبدل شده است بنوشند اما آنها از خوردن آب به بهانه غیر قابل شرب بودن امتنا کردند.
عبدالقیوم دهواری با بیان اینکه هر ۱۰روز نیم ساعت به روستاییان آب رسانی می شود گفت:آبرسانی در این روستا توسط سه تا چهار تانکر انجام می شود که این تعداد تانکر آب جوابگوی لبان تشنه روستاییان را نیست.
وی اظهار داشت:در حالیکه کودکان روستا باید بازی های کودکانه انجام دهند دوران کودکی آن ها در مسیر حمل آب از قنات به خانه هایشان طی می شود.
در ادامه یکی از روستاییان خاطر نشان کرد: برخی از فاضلاب های خانگی در فاصله پنج تا۱۰متری از قنات واقع شده اند که این خود به آلودگی آب قنات می افزاید.
در زمان تهیه گزارش علاوه بر اینکه شاهد رویش جلبک ها گوشه و کنار قنات بودیم، شاهد تردد سگ های ولگرد در آب قنات شدیم که این خود سلامت روستاییان را به خطر می اندازد.
در پایان روستاییان از مسئولین دعوت کردند تا یک ماه را در روستای آنها مهمان باشند.آنها می گویند ما تمام مایحتاج آنهارا تأمین میکنیم به غیر از آب تا بدانند ما در این روستا چطور با معضل کم آبی دسته پنجه نرم می کنیم.
 









 
انتهای پیام/1319
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب: 1548
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *