800
۰
معاون منابع طبیعی و آبخیزداری سراوان:

آبخیزداری، مهم ترین نیاز سراوان/کنترل سیل بهترین راه تغذیه سفره های زیرزمینی

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری سراوان گفت: در راستای از بین بردن مشکلات کم آبی آبخیزداری مهم ترین نیاز سراوان است.
قاغثسا
قاغثسا
به گزارش شستون، آبخیزداری علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌های لازم برای مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک می‌باشد.
محمدانور ندرت زهی معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون اظهار داشت: کم آبی یکی از مشکلات مهم این شهرستان است و در راستای حل این مشکل آبخیزداری مهم ترین نیاز سراوان است.
وی استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و رضوی، فارس را از استان های کم آب کشور عنوان کرد و گفت: برای بهره وری بهتر از آب ، آبخیزداری کمک شایانی به این استان ها می کند.
معاون منابع طبیعی و آبخیزداری سراوان با اشاره به اینکه سیل سالانه 140 میلیارد تومان به کشور خسارت وارد می کند، افزود: تنها راه جلوگیری از خسارات سیل مهار و هدایت آن به سمت سفره های زیرزمینی است.
وی خاطر نشان کرد: میانگین بارندگی سالانه کشور ایران 250 میلی متر است و اگر استفاده درست و بهینه از این آب شود، می توانیم سفره های زیر زمینی، قنات و چشمه ها را تقویت کنیم.
ندرت زهی در ادامه با اشاره به اینکه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب دشت شمس آباد سراوان به عنوان دشت ممنوعه اعلام شده است و فقط برای آب شرب از منابع آبی آن استفاده می شود، تصریح کرد: طبق برآورد های پیزومتری قنات سوران 105 سانتی متر افت داشته است.
وی با اشاره به قنات سرجو، بخشان و هوشک اذعان داشت: با تقویت سفره های زیر زمینی و قنات ها می توان از آنها بهره وری خوبی در زمینه کشاورزی  داشت.
معاون منابع طبیعی و آبخیزداری سراوان با بیان اینکه کشاورزی سنتی بیشتری راندمان مصرف آب را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: 70 درصد آب صرف کشاورزی سنتی می شود که برای بهینه سازی مصرف باید از سیستم آبیاری تحت فشار استفاده کرد.
وی ادامه داد: ساخت سدهای بزرگ  در کشورهای پیشرفته ای مثل آمریکا متوقف شده است و برای مهار آب بر روی سد های زیر زمینی و طرح های آبخیزداری کار می کنند.
ندرت زهی در پایان گفت: با توجه به تبخیر بالا در این مناطق برای استفاده بهینه از آب باران باید سوراخ های زیادی در پای درختان ایجاد کرد تا آب به  ریشه درخت برسد.
انتهای پیام/1675
 
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب: 6926
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *