800
۰
یادداشت؛

تکنولوژی ماهواره ای مخرب فرهنگ های ملی/دریافت 1800شبکه ماهواره ای در کشور

رئیس دادگستری سراوان گفت: حدود 1800 شبکه ماهواره ای در کشور ما قابل دریافت است که بین 600 تا 700 شبکه فیلم های مبتذل پخش می کنند و حدود 70 شبکه فیلم های مستهجن نمایش می دهند.
gfrgg
gfrgg
به گزارش پایگاه خبری شستون،حجت الاسلام والمسلمین عزیزپور رئیس دادگستری سراوان یادداشتی در خصوص علل ممنوعیت به کارگیری از ماهواره به این پایگاه ارسال کرده است.
محتوی یادداشت به شرح ذیل است.
 
 
بند 5 اصل 156 قانون اساسی که «اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین» را  وظایف قوه قضائیه برشمرده، علی‌رغم آنچه که بسیاری تصورشان درخصوص وظایف قوه قضائیه ارائه احکام قضایی و مواردی از این دست است این در حالی است که یکی از وظائف مهم این قوه اهمیت دادن به موضوع پیشگیری از وقوع جرم است  .یکی از مواردی که زمینه وقوع بسیاری از جرایم را در جامعه فراهم می نماید  استفاده از تجهیزات دریافت از مواهواره می باشد.
 
در حال حاضر و در جامعه ایران براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در 23 بهمن ماه 1373، ورود، تولید، نصب، نگهداری و استفاده از تجهیزات ماهواره ای ممنوع است.
ماهواره تهدیدی کاملا جدی و ابزارجدیدی است که دشمنان و استکبار جهانی با اهداف دقیق ، برنامه ریزی و هزینه های میلیونی، برای آسیب زدن بر بنیان های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه ما طراحی کرده اند؛
 
بهترین راهکار و روش مقابله با آن کدام است؟
 
حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه)زمانی دربیانات خود اشاره کردند که با سینما مخالف نیستند بلکه با فسادی که می‌تواند از طریق سینما در جامعه اشاعه یابد مخالف هستند و امروز نیز در جامعه کسی با برنامه‌های مثبت کانال‌های ماهواره مخالفتی ندارد اما بافت جامعه نشان می‌دهد که ماهواره تبدیل به الگوی بدحجابی در جامعه شده است و به همین دلیل باید برای پاکسازی کشور از ماهواره چاره جدی اندیشید.
سال‌ها پیش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرمودند: دشمن در تدارک تهاجم فرهنگی است و بارها با تعبیراتی مثل شبیخون، فتنه فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم، هشدار دادند که متأسفانه آنطور که شایسته بود توجه نشد.
بر اساس پژوهش های انجام شده ، بهره برداری علمی از ماهواره ها، در ایران فقط هفت درصد است که این عدد بسیار ناچیز است..
وی با بیان اینکه برنامه های ماهواره به صورت مستقیم و غیر مستقیم، الگوها و ایده های نامناسب با فرهنگ را تبلیغ و انتشار می دهند اذعان داشت: هدف گذاری مخالفان نظام بر روی کودکان و نوجوانان قرار دارد.
*حدود 1800 شبکه ماهواره ای در کشور ما قابل دریافت است که بین 600 تا 700 شبکه فیلم های مبتذل پخش می کنند و حدود 70 شبکه فیلم های مستهجن نمایش می دهند..
دشمن از هر ابزار و رسانه‌ای برای هجوم به فرهنگ ما استفاده می‌کند و با برنامه‌های ماهواره‌ای و ساخت مستندها و فیلم‌ها و سریال‌هایی مثل فیلم ۳۰۰، آرگو، سنگسار ثریا، بدون دختر هرگز، یا فیلم‌های ضد اسلامی و ضد شیعه مثل شمشیر اسلام، محاصره، فتنه و فیلم‌‌های شرم‌آور علیه رسول خدا و قرآن می‌‌خواهد جوان ایرانی را از ایرانی بودن و مسلمان بودن خود متنفر و پشیمان کند و هویت جوان ایرانی را بگیرد و او را به سبک زندگی غربی متمایل کند..
تاثیرات منفی فرهنگی ای که ماهواره ها در بین خانوادها ایجاد می کند و در سطح کلان تر درسطح جامعه ،ضرورت مقابله و منع استفاده  از این وسیله را نشان میدهد .در حال حاضر بعضی کانالهای ماهواره با ترویج ارزش‌های ضد نظام اعتقادات،نسل جوان را تهدید می‌کنند و با استفاده از راهکارهای جنگ نرم سعی در تخریب ارزش‌های انقلاب اسلامی دارند.
ابتدا چنین به نظر می‌رسد که پیشرفت رسانه‌های ماهواره‌ای به صورت مطلق و بی قید و شرط پدیده‌ای مطلوب است و برای تحقق دهکده جهانی، ضرورت تام دارد حال آنکه در تجربه کوتاه و چندین ساله معلوم شد که برخی از پیامد‌های سوء این پدیده از حیث فرهنگی به شدت آسیب زاست.
آلویت تافلر، نویسنده و منتقد اجتماعی، می‌نویسد: «تکنولوژی ماهواره‌ای و دیگر رسانه‌های جدید، فرهنگ‌های ملی را از هم می‌پاشند و این ارتباط متقاطع، به هر حال تهدیدی است برای هویت ملی که حکومت ها برای مقاصد شخصی خود، سعی در حفظ و انتشار آن دارند.
امروزه بیشتر افراد جامعه زمان زیادی از شبانه روز را به تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای اختصاص می‌دهند و همین امر سستی نظام بیشتر خانواده‌های ایرانی را به دنبال دارد. برخی کارشناسان معتقدند امروزه افراد جامعه وسایل ارتباط جمعی ساده، همانند تلویزیون و یا ویدیو را جوابگوی نیازهای خود نمی‌دانند، به همین علت همیشه به دنبال راهی هستند که با وسایل مختلف با دنیای بیرون در ارتباط باشند.
با وجود اینکه برنامه‌های ماهواره‌ای محتوای علمی و آموزنده نیز دارد، امروزه بیشتر جوانان ماهواره را برای استفاده از برنامه‌های علمی آن انتخاب نمی‌کنند و بیشتر تمایل به دیدن برنامه‌هایی دارند که آن‌ها را در رسانه‌های داخل کشور نمی‌یابند و در واقع به خاطر برنامه‌های مبتذل و مستهجن، از ماهواره استفاده می‌کنند که زمینه انحراف و سقوط اخلاقی در این برنامه‌ها برای قشر جوان بسیار زیاد است.
چه زیبا فرموده است رسول گرامی اسلام حضرت محمد(ص): کیف بکم اذا رأیتم المنکر معروفا؛ چه می‌شود شما را آن گاه که ناپسند را پسندیده می‌شمارید و بد را خوب می‌بینید.
بدون شک ارائه تصویرهای مستهجن و مبتذل از طریق ماهواره و نمایش آن‌ها یکی از عوامل گسترش بی بندوباری و به فساد کشاندن جامعه و قشر آسیب پذیر است.
دشمن که همواره اشاعه فرهنگ دینی و اعتقاد به خداوند و معنویات را مانع اصلی هدف‌های خود می‌بیند، برای کم رنگ کردن این اعتقادات، با ایجاد خلل دراعتقادات قشر جوان، در به انحراف کشاندن و بی‌هویت کردن آنان می‌کوشد.
قرآن کریم درباره خطر اشاعه زشتی‌ها در جامعه اسلامی هشدارمی‌دهد ومی‌فرماید:
کسانی که دوست دارند زشتی‌ها در میان مردم باایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آن‌ها در دنیا و آخرت است و خداوند می‌داند و شما نمی‌دانید.
در واقع از دیدگاه و منطق قرآن، بازگو کردن زشتی‌ها وارائه و ترویج آن‌ها، نهی شده است؛ زیرا موجب آشکار سازی زشتی‌ها و برملا شدن آن‌ها می‌شود.
شبکه‌های ماهواره‌ای در قالب میان برنامه‌ها و آگهی‌ها، مظاهر ضداخلاقی را تبلیغ می‌کنند و این رسانه، همچون دیگر ابزار پیشرفت می‌تواند به آرمان‌های تعالی بخش انسان‌ها و جوامع خدمت یا خیانت کند که در حال حاضر بیشترین خیانت ماهواره در ایجاد و رواج فساد و فحشا در میان دختران و پسران جوان باشد.
بدون شک ارائه تصویرهای مستهجن و مبتذل از طریق ماهواره و نمایش آن‌ها یکی از عوامل گسترش بی بندوباری و به فساد کشاندن جامعه و قشر آسیب پذیر است.
دشمن که همواره اشاعه فرهنگ دینی و اعتقاد به خداوند و معنویات را مانع اصلی هدف‌های خود می‌بیند، برای کم رنگ کردن این اعتقادات، با ایجاد خلل دراعتقادات قشر جوان، در به انحراف کشاندن و بی‌هویت کردن آنان می‌کوشد.
قرآن کریم درباره خطر اشاعه زشتی‌ها در جامعه اسلامی هشدارمی‌دهد ومی‌فرماید:
کسانی که دوست دارند زشتی‌ها در میان مردم باایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آن‌ها در دنیا و آخرت است و خداوند می‌داند و شما نمی‌دانید.
در واقع از دیدگاه و منطق قرآن، بازگو کردن زشتی‌ها وارائه و ترویج آن‌ها، نهی شده است؛ زیرا موجب آشکار سازی زشتی‌ها و برملا شدن آن‌ها می‌شود.
شبکه‌های ماهواره‌ای در قالب میان برنامه‌ها و آگهی‌ها، مظاهر ضداخلاقی را تبلیغ می‌کنند و این رسانه، همچون دیگر ابزار پیشرفت می‌تواند به آرمان‌های تعالی بخش انسان‌ها و جوامع خدمت یا خیانت کند که در حال حاضر بیشترین خیانت ماهواره در ایجاد و رواج فساد و فحشا در میان دختران و پسران جوان باشد..
.
*یکی از اهداف ماهواره‌ها این است که با تهی کردن جامعه ایرانی از فرهنگ اصیل ایرانی، اسلامی، جامعه ایران اسلامی را از درون، دچار فروپاشی کند و کاری را که در جبهه نظامی و جنگ سخت نتوانست با بمب و موشک انجام دهد، در جبهه فرهنگی و جنگ نرم با کمک رسانه‌ها و فیلم‌ها و از طریق بی هویت کردن جوانان انجام دهد
در روزها و ماه های اخیر بحث پیرامون شبکه های ماهواره ای خارج از کشور، آسیب های اجتماعی- فرهنگی آن برای جامعه وراهکارهای مقابله با تاثیرات مخرب آن، از مسائل مهم و اساسی مورد بحث در میان اندیشمندان، سیاسیون و به خصوص مجریان نهادهای دولتی ذیربط بدل شده است..
ابعاد و اثرات کوتاه مدت و دراز مدت ماهواره به عنوان یکی از فراگیرترین و موثرترین وسایل ارتباط جمعی، همیشه دارای اهمیت بوده اما با گذشت زمان و تغییرات اساسی در شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و جهان، هرروز به این ضرورت افزوده می شود. اگر در گذشته فقط چند شبکه ماهواره ای فارسی زبان مانند بی بی سی یا صدای آمریکا با جهت گیری و اهداف سیاسی خاص و هدایت شده از سوی دولت های انگلیس و آمریکا وجود داشت؛ اما در چند سال اخیر شبکه های با اهداف کاملا متفاوت مانند من و تو1 و2، فارسی one،pmcو... بوجود آمده اند و در مدت زمان بسیار محدود مخاطبان بسیاری در بین مردم وبه ویژه کانون های خانوادگی به خود اختصاص داده اند.
*بنابراین جنگ نرم رسانه ای بر ضد جامعه ایرانی در ظاهر و محتوا گسترده تر شده و ابعاد بسیار وسیعی پیدا کرده است. شبکه های کمتر سیاسی جدید بیشتر به مسائل فرهنگی - اجتماعی تکیه کرده و خانواده و روابط انسانی به عنوان بزرگترین سرمایه جامعه را هدف قرار داده اند. به عنوان مثال برخی از شبکه های ذکر شده با پخش فیلم و سریال های شبانه روزی اهداف زیر را دنبال می کنند
ترویج خانواده های بی سامان و لجام گسیخته در مقابل ساختار سنتی خانواده1
ترویج و عادی جلوه دادن خیانت زن به همسرر و البته شوهر به زن2
 بی اهمیت جلوه دادن احترام به والدین3
 عادی جلوه دادن رابطه جنسی دختر و پسر قبل از ازدواج تا حد باردار شدن دختر خانواده4
 هویت زدایی از مفهوم خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی مستقل و مؤثر5
6عادی جلوه دادن سقط جنین برای دختران قبل از ازدواج به عنوان راه حلی طبیعی برای رفع دلهره های احتمالی در روابط جنسی دختر و پسر
تعصب زدایی از کانون خانواده و ترویج بی تفاوتی نسبت به حریم خانواده7
ترویج مفهوم زندگی با دیگران به جای ازدواج 8
 مخدوش نمودن رابطه فرزندان پسر و دختر در خانواده9
افزایش تأثیر پذیری جنسی و خشونت در جوانان و نوجوانان بخصوص از طریق پخش موزیک ویدئوهای خاص10
پی ریزی و ایجاد آمادگی ذهنی تفکر شیطان پرستی در نوجوانان و جوانان11
.
دستگاه قضا باید با جدیت بیشتری با این مقوله برخورد کند، شاید نشود همه ماهواره را جمع کرد، ولی از تولید وتکثیر آن جلوگیری می کند.
و طبق ماده 9  قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات در یافت از ماهواره    استفاده ، خرید و فروش  و نگهداری آن ممنوع و جرم محسوب می گردد و در ضمن  با توجه به این که تجهیزات در یافت از ماهواره مشمول کالای ممنوعه بوده در برخی از موارد طبق تصریح قانون گذار مشمول عنوان قاچاق کالای ممنوع گردیده و طبق  ماده 22 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392 اقدام می گردد.
بنابراین دادکستری شهرستان سراوان در جهت  عمل به یکی از وظایف مهم خود در جهت پیشگیری از وقوع جرم  تصمیم به برخورد جدی با پدیده استفاده از ماهواره آن هم با رویکرد فرهنگی گرفته است .
اقدام  قانونی و  انتظامی  د رجهت جمع آوری  تجهیزات در یافت از ماهواره    خود یک اقدام  فرهنگی   و در جهت پیشگیری  از  بروز برخی از  ناهنجاریهای  برای کانون گرم  خانواده و    تقویت بنیانهای   خوانواده  و  جامعه می باشد   بنابراین  لازم است  با حساسیت  و دقت  و  ظرافت لازم  اقدام  گردد   و جمع آوری   بدون تبعیض  بین استفاده کنندگان   و برخورد یکسان با آنها   می تواند  تاثیرات مثبت    و اعتماد بیشتر مردم به  مجریان قانون گردد.
 
در این مرحله با کسانی که  تجهیزات دریافت از ماهواره را در مرئی و منظر مردم استفاده می نمایند برخورد  قانونی  در  جهت جمع آوری این تجهیزات اقدام  به عمل آورده   و در این راستا  رعایب  حرمت  و شخصیت  افراد همواره در اجرای این وظیفه ملاک عمل بوده و توصیه های لازم در جهت  رعایت این موارد به مامورین پلیس  اظلاعات و امنیت  این شهرستان داده شده و در موارد معدود ی آن هم با هماهنگی با مقام قضایی جهت کسب دستور و راهنمایی های لازم دستور ورود به روی پشت بام منازل آن هم با اجازه مالک و متصرف قانونی صادر گردیده  و در صورت عدم همکاری لازم از سوی استفاده کننده از این تجهیزات صرفا مامورین پلیس اظلاعات و امنیت نسبت به ثبت مشخصات ملک و استفاده کننده ،جهت تشکیل پرونده قضایی  علیه وی مراتب را صورت جلسه و به دادگستری سراوان اعلام می نماید  و در صورت همکاری و جمع آوری تجهیزات از سوی استفاده کننده   صرفا مراتب صورت جلسه و به امضاء استفاده کننده رسیده و بدون این که  این اتفاق منجر به تشکیل پرونده قضایی  گردد  گزارش مربوطه بایگانی می گردد.
و البته این گونه برخورد   شامل نصابین این تجهیزات و افرادی که اقدام به فروش این تجهیزات می نمایند نمی گردد و در صورت گزارش و شناسایی اماکن  فروش و فعالیت نصابین این تجهیزات وفق مقررات قانونی  نسبت به آنها برخورد  شدیدی  و بدون ملاحظه ای  به عمل خواهد آمد .
و انتظار دادگستری شهرستان سراوان از مردم  محترم این شهرستان این است که  ما را در رسیدن به ا هدافمان یاری  رسانند  چه  این که در اجرای هر طرحهای   فرهنگی،امنیتی و ایجاد نظم و انظباط و جلوگیری از وقوع جرم ، مردم   همکاری و مساعدت نمایند ، موفقیت آن طرح تضمین شده می باشد.
این دادگستری و  از سوی دادستان محترم این شهرستان اقدامات قانونی  همراه با قاطعیت و به صورت مستمر در جهت ایجاد امنیت  در سطح  منطقه شهرستان سراوان و بخشهای تابعه  از قبیل مبارزه جدی با حاملین اسلحه و مهمات و اتباع غیر مجاز ،مبارزه با   حاملین مواد مخدر و   اقدامات موثری را به عمل آورده  و با ز تاب این اقدامات در بین مردم با توجه به انعکاس نظرات عمومی مردم و مسئولین ،روح امید و اعتماد  مردم به  دادگستری سراوان  در جهت ایجاد امنیت  و مبارزه جدی   با دانه درشتها تقویت گردیده است.
انتهای پیام/1675
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب: 1593
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *