800
۰
گزارش شستون از گیاهان دارویی سراوان؛

گیاهی که بذرآن روغن نیمه خشک دارد/تولید لباس ضدگلوله از ریشه استبرق

استبرق گیاهی است که در مناطق کویری می روید و از ریشه ی آن لباس هایی لطیف تر از ابریشم تولید می کنند.
استبرق
استبرق
به گزارش شستون،انسان از زمانیکه به بلاغت فکری و شعور باطنی رسید برای تهیه غذا،پوشاک.مسکن و حفظ بقا و سلامت خودتلاش و کوشش نمود.برای رفع ناراحتی های جسمی و روحی از موهبات الهی مددجسته و برای شناخت گیاهان و آثار دارویی آنها بی وقفه تلاش نموده است.امروزه آثار درمانی گیاهان در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های گوناگون بر هیچ کس پوشیده نیست.
رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون با اشاره به اینکه گیاه استبرق «ASCIEPIADACEAE»دارای خاصیت کش سان و ارتجاعی است گفت:این گیاه در خاک های شنی ولومی با زهکشی خوب رشد می کند و زمان گل دهی آن در تابستان است.
دهقان با بیان اینکه گرده افشانی گیاه استبرق توسط زنبور،حشرات و پروانه ها صورت می گیرد افزود: از این گیاه جهت تولید لباس های فاخرلطیف تر از ابریشم و لباس های ضدگلوله در افریقا،فرانسه و عربستان استفاده می شود.
وی با توجه به اینکه گیاه استبرق دمای بیست درجه زیر صفر را تحمل می کند خاطرنشان کرد: دامنه گسترش استبرق از جنوب ایران شروع و تا صحرای عربستان و بخشی از افریقا امتداد دارد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان سراوان با اشاره به اینکه بذر استبرق بیست و یک درصد روغن نیمه خشک دارد اظهار داشت: از ریشه این گیاه برای درمان سوختگی، جذام،برخی بیماری های جلدی مانند سودا و سیفیلیس،سوختگی، التهاب،بیماری های گوارشی،میگرن ،نیش مار و عقرب و برای درمان تومور استفاده می شود.
 دهقان در پایان ارتفاع استبرق را تا سه متر تخمین زد و ادامه داد: می توان ابریشم استبرق را در تهیه ریسمان و لباس ها استفاده کرد.
 
انتهای پیام/
شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب: 1060
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *