800
۰

حملات هدفمند؛ رویکرد جدید طالبان و چالش‌ سخت برای دولت افغانستان

تلفات نیروهای آمریکایی و افغان از آغاز عملیات بهاری طالبان نشان می‌دهد که این گروه در کنار جنگ‌های میدانی به حملات هدفمند و نفوذ امنیتی نیز روی آورده است که چالشی برای دولت و نیروهای خارجی در افغانستان محسوب می‌شود.
hreshes
hreshes
به گزارش شستون، بر اساس آمارهای به دست آمده از رسانه‌ها، با حملات شنبه شب هفته جاری به نیروهای آمریکایی، تعداد تلفات این نظامیان با آغاز عملیات بهاری طالبان موسوم به «منصوری» به 19 نفر رسیده است.
همچنین برخی از حملات به نیروهای افغان به ویژه حمله چندی قبل به پایگاه ارتش در شمال افغانستان که صدها کشته و زخمی برجا گذاشت نیز به نظر برخی کارشناسان نشان از تغییر رویکرد چالشی طالبان در این کشور دارد.
رویکرد جدید طالبان در دستکم چهار ماه گذشته و همزمان با آغاز عملیات بهاری این گروه، چالش جدید نیروهای افغان و خارجی محسوب می‌شود.
در همین رابطه پیش از این، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان به «دی.پی.ای» آلمان گفته بود که این گروه در نظر دارد تا در ولایت‌هایی که حضور پررنگی دارند با حملات تهاجمی به تصرف اراضی بیشتری بپردازند.
به گفته مجاهد، طالبان استراتژی جدیدی را روی دست گرفته‌ است که بر اساس آن تلاش خواهد کرد تا به جای واحدهای متعدد که به صورت پراکنده عملیات‌ انجام می‌دهند فرماندهی ولایتی تشکیل دهد.
اذعان نیروهای خارجی به قویتر شدن طالبان
سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) در گزارشی اذعان کرده بود که برای مهار طالبان، عملیات نیروهای آمریکایی علیه رهبران بلندپایه این گروه، اثرات محدودی داشته است.
در این گزارش پس از افشاگری ویکی لیکس گفته شد که نیروهای خارجی در افغانستان از سال ٢� � ١ تلاش کرده‌اند تا در چارچوب «عملیات علیه اهداف مهم»، رهبران طالبان را هدف قرار دهند، اما حاکمیت محدود دولت افغانستان در بیرون از پایتخت این کشور، مانع کارآیی این تلاش ها شده است.
از سوی دیگر در ابتدای سال جاری و قبل از اعلام عملیات منصوری طالبان «چارلز کلیولند» و دیگر مقامات نیروهای ائتلاف در افغانستان گفته بودند که گروه طالبان عملیات قابل توجهی را در فصل بهار راه‌اندازی خواهند کرد و مواضع دولت را هدف قرار خواهند داد.
افزایش نفود و حملات هدفمند ابزار طالبان برای جنگ روانی
کارشناسان با اشاره به افزایش نفوذ طالبان در نیروهای امنیتی و حملات هدفمند این گروه معتقدند که این گروه به دنبال جنگ روانی و ایجاد هراس در نیروهای خارجی و افغان است.
ژنرال هلال به فرانس پرس در این باره گفته که طالبان از اطلاعات نظامی استفاده می‌کند تا جنگ روانی راه اندازی کند و به مردم، نیروهای خارجی و دولت افغانستان نشان دهد که توانایی هدف قرار دادن نقاط کلیدی را دارد.
با این حال هنوز دولت افغانستان و نیروهای خارجی نتوانسته‌اند از حامیان و افراد نفوذی طالبان در پلیس و ارتش افغانستان جلوگیری کنند که حمله شب شنبه و کشته شدن سه نظامی آمریکایی شاهدی بر این گفته است.
در همین رابطه چندی قبل ژنرال «ظاهر عظیمی» سخنگوی سابق وزارت دفاع افغانستان گفته بود که مقامات این کشور درباره فیلترهایی برای جذب نیروهای امنیتی کار می‌کنند اما با توجه به شرایط افغانستان کسی نمی‌تواند ادعای پیش بینی دقیق از اوضاع را داشته باشد.
این در حالی است که نیروهای خارجی و دولت افغانستان در مهار این تاکتیک با چالش روبرو هستند و حملات طالبان در مناطق مختلف این کشور تشدید شده است. اگر چه که مقامات آمریکایی مانند رابرت گیتس وزیر دفاع سابق این کشور برای پوشاندن این ضعف بارها گفته‌اند که حملات مخالفان محکی برای آنها است.
 به نظر می‌رسد که تشدید جنگ‌های میدانی طالبان، استفاده از نفوذ و حملات هدفمند همچنین حضور در مناطقی که در گذشته بیشتر در کنترل نیروهای امنیتی افغانستان بوده‌اند به دولت اشرف غنی فشار مضاعف آورده است و بار دیگر رئیس جمهور افغانستان بسوی پاکستان برای از سرگیری نشست‌های چهارجانبه چین، پاکستان، آمریکا و افغانستان روی آورده تا تصمیمی درباره مذاکره با طالبان اتخاذ کنند.
تجربه گذشته نشان می‌دهد که بار دیگر بازار انتشار اخبار درباره آغاز گفت‌وگوهای صلح توسط رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های پاکستانی گرم خواهد شد در حالی که طالبان افغانستان همواره در گذشته با تکذیب چنین اخباری، این اقدامات را بازی رسانه‌ای اعلام کرده بود.
بهار جنگی طالبان در سال جاری نشان می‌دهد که آن‌ها تمایلی برای مذاکره با دولت کابل ندارند زیرا هنوز شروط اصلی این گروه از جمله خروج تمام نیروهای خارجی و به ویژه نیروهای آمریکایی از افغانستان برآورده نشده است.
باتوجه به رویکرد طالبان در سه ماهه نخست سال جاری و تأکید این گروه بر عملیات منصوری، این احتمال وجود دارد سال جاری سالی پر از چالش و درگیری برای دولت افغانستان باشد.
منبع: تسنیم
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب: 7296
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *