800
۰
به نبال اعتراض افتتاح یک باب مرغداری در جالق؛

سایه بی تدبیری بر سر سفره های زیر زمینی جالق/ منطقه ای که اجرای طرح های صنعتی ممنوع بود چگونه مجوز گرفت!؟

افتتاح یک باب مرغداری در بخش جالق با اعتراضات مردمی به دلیل حفر چاه عمیق و کاهش آب های زیر زمینی در این منطقه مواجه شد.
م
م
به گزارش شستون، شنیده ها از کاهش سفره های آبی زیرزمینی در جالق با بهره برداری یک واحد مرغداری در این منطقه حکایت دارد.
 یکی از معتمدین شهر جالق با اشاره به اینکه مردم این بخش جز خرده کشاورزی و آب منبع دیگری برای امرار معاش ندارند،گفت: زندگی مردم جالق در طول سالیان و صده های متمادی بر روی آب متمرکز بوده است.
وی جالق را یکی از مناطق بکر آبی در بلوچستان برشمرد که مردم این بخش تا کنون مقابل صدور مجوز های بی رویه که منجر به برداشت های بی رویه از آب های زیر زمینی است، مقاومت کرده اند.
این معتمد با بیان وفاداری مردم جالق و سراوان به نظام و مقام عظمای ولایت، اظهار داشت: آب یکی از عوامل موثر در توسعه اقتصادی به شمار می رود که در حفظ تعادل و پایداری اکوسیستم و پایداری محیط زیست نیز تأثیر گذار است.
 
حفر چاه در مناطق بالادست جالق اجحاف بزرگ در حق مردم است
وی اضافه کرد: صدور جواز احداث حفر چاه در مناطق بالادست جالق اجحاف بزرگی در حق مردم بی بضاعت این منطقه است که تنها منبع امرار معاش آنان از طریق کشاورزی انجام می شود.
معتمد شهر جالق با اشاره به افزایش لحظه ای  شدت بحران آب،افزود: سیستان با اجحاف و قهر اقلیمی مواجه شده است و برای جلوگیری از این فاجعه در منطقه بلوچستان باید برای جلوگیری از کاهش آب های زیر زمینی و قنوات تلاش کرد.
این فرد با تأکید بر اینکه مردم بی بضاعت و زیر خط فقر جالق با بی مهری اقتصادی روبه رو هستند، خواستار جلوگیری و عدم افتتاح کارگاه مرغداری که روز چهارشنبه هفته جاری (فردا) قرار است در این منطقه افتتاح شود گرفته شود چرا که این مرغداری چاه عمیقی را حفر کرده است که موجب کاهش آب سایر قنوات و سفره های آب های زیر زمینی شهر می شود.
 
بخشدار جالق: مجوزهای قاونی از سوی ارگان های مربوطه صادر شده است
وی گفت: معتمدین، بزرگان و مردم در ارتباط با این موضوع با بخشدار که بومی منطقه نیز می باشد مکاتباطی را انجام داده اند که وی با بی تفاوتی نسبت به این موضوع مهم شانه خالی کرده است.
در ادامه پیگیری هایی که خبرنگار شستون در ارتباط با این موضوع با عبدالحکیم شهمیری بخشدار جالق داشته است، وی گفت: مجوز های قانونی طرح مرغداری محمد حیات الهیاری  از سوی ارگان های مربوطه صادر شده است که طبق نظر کارشناسان مربوطه این طرح ضرری برای سایر قنوات و آب های زیرزمینی نخواهد داشت.
بخشدار جالق افزود: مردم این بخش نامه ای از امور آب استان از سال 90 در دست دارند که اجرای هرگونه طرح کشاورزی و صنعتی را در این منطقه ممنوع کرده است.
شهمیری با اشاره به اینکه برای طرح مرغداری بالای یک میلیار تومان هزینه شده است، اضافه کرد: دو روز گذشته با معتمدین و صاحب طرح مرغداری جلسه ای برگزار شد که محمد حیات الهیاری به مردم تعهد بدهد که طرح گسترش نیابد، کشاورزی و کاشت نخیلات را در این مجموعه نداشته باشد.
وی اضافه کرد: مردم معتقد هستند که صاحب مرغداری طرح کشاورزی در مکان دیگری نیز دارد که خواستار تأمین 25 متر مکعبی آب که مرغداری نیاز دارد را از موتور پمپاژ آب طرح کشاورزی شدند.
بخشدار جالق اذعان داشت: به دنبال ایجاد توافق میان مردم و صاحب مرغداری جهت جلوگیری از هر گونه تنشی است.
در ادامه شیرزاد کمالی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سراوان نیز گفت: زمین طرح مرغداری که قرار است فردا در بخش جالق افتتاح شود به صورت قانونی واگذار شده است.
در پایان خبرنگار شستون جهت پیگیری  صدور مجوز برداشت آب با جعفری مدیر امور آب سیستان و بلوچستان تماس گرفت که وی پاسخگوی تلفن خود نبود.
علی ای حال با اعتراضات مردمی و نامه ای که اجازه هرگونه فعالیت کشاورزی و صنعتی را در این منطقه ممنوع کرده است، چگونه مجور احداث مرغداری آن هم با حفر چاه عمیق صادر شده است.

انتهای پیام/
سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب: 8528
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *