800
۰
گزارشی از قول های که فقط در حد شعار بودند؛

کلید دولت بنفش هم قفل بیکاری را باز نکرد/ جوانان بیکار شهرستان خاش همچنان چشم انتظار بازگشایی بازارچه مرزی روتک

افکار عمومی امیدوار بود با روی کار آمدن حسن روحانی، بتواند با کلیدش قفل بیکاری را باز کند، اما این اتفاق با گذشت بیش از 3 سال از حیات دولت بنفش هرگز رخ نداد و خانوارها برنامه‌های اشتغالی دولت را احساس نمی‌کنند و بیکاری رشد چمشگیری داشته است.
بیکاری
بیکاری
به گزارش شستون به نقل از تفتان ما، مسئولان در حالی دم از ایجاد شغل و رفع معضلات بیکاری می زنند که هنوز باز شدن قفل بیکاری کلید تدبیر دولت را انتظار می کشد و اقشار مختلف مردم شهرستان خاش و بویژه مرزداران و جوانان و دانش آموختگان دانشگاهی به دلیل نداشتن شغل و درآمد و سختی و مشقتهای زندگی در دام اعتیاد و آسیبهای اجتماعی گرفتار شده و جامعه به سمت نابودی پیش می رود.
گرفتار شدن شماری از جوانان و سرپرستان خانوار در دام عرضه سوخت و مواد مخدر و مشاغل کاذب نمونه کوچکی از وجود معضلات در مبحث بیکاری و نبود اشتغال پایدار است.
جامعه فرهنگ مدار و برخواسته از قرآن کریم و دین و آئین پاک اسلام هم اینک به سمتی پیش می رود که چشم اندازی امیدوار کننده ندارد و با انواع تهدیدها و آسیبها مواجه است.
گزارشی که اخیرا مدیر کل بهزیستی سیستان و بلوچستان در مصاحبه با خبرنگار تفتان ما داد، حاکی از این هست که نیروهای شاغل در ادارات و نهادها و بخش خصوصی از کارهای خود لذت نمی برند و برای جبران لذات خود به مصرف مواد مخدر روی می آورند و اینکه آمار شصت درصدی معتادان شکل گرفته از همین قشر دارای کار بوده بسیار نگران کننده است.
مبحث بسیار مهمی که هم اینک در کشور وجود دارد مبحث اختلاس های میلیاردی و حقوقهای نامتعارف و یا دست درازی به بیت المال و تجاوز به حقوق مردم است.
چنانچه همه می دانیم در کشورهای غربی در شروع کار نیاز های کارکنان تامین و یا در مباحث کاری مشوق هایی برای این قشر در نظر گرفته می شود تا آنها بعد از روی کار آمدن به فکر خیانت و تجاوز به حقوق دیگران نیفتند لذا این حقوق های نامتعارف و حجم بالای اختلاس ها به همین مبحث بر می گردد که باید دولت در نگاه اولیه نیازهای کارمند و خانواده اش را در نظر بگیرد.
اگر ما به فرض مثال می بینیم فردی حقوق پنجاه تا پانصد میلیون در ماه دریافتی دارد باید بررسی کنیم که آیا این فرد در گذشته و قبل از روی کار آمدن و قبول این سمت و مقام حقوقی به همین نسبت داشته و یا خیر؟
زیرا این مبحث برای فردی که قبل از مدیریت و یا اشتغال در محیط یک دستگاه و نهاد دارای درآمد کلانی بوده و هم اینک حقوق او در دولت و نهاد خصوصی کمتر از آن باشد قطعا او در حقوق سایرین تجاوز و به تاراج بیت المال دست می زند.
اما اگر از این بحث خارج و دوباره به مبحث ایجاد اشتغال و معضل بیکاری در شهرستان خاش بپردازیم باید به حال مردم خاش تاسف بخوریم که چرا نمی توانند به زندگی شایسته و در شان خود برسند. وجود اختلافات گسترده قومی؛ آمار بالای اعتیاد؛ رشد طلاق و غیره نشان می دهد که آسیبهای اجتماعی در این منطقه به شدت بیداد می کند.
همه می دانیم ریشه اکثر جرائم به اعتیاد و گرفتاری در دام مواد مخدر برمی گردد اما نمی دانیم که این موارد در بعد از بیکاری فرد و ناتوانی در تامین معاش زندگی و در نهایت و البته درصدی بسیار اندک برای لذتها پدید می آیند. واقعا باید آسیب شناسی کنیم که چرا جامعه خاش به این سمت در حال پیش روی است.
سالهاست که در خاش زمینه برای انجام کارهای مناسب و در شان ساکنان منطقه فراهم نمی شود و دریغ از همان کار کوله بری که مرزنشین ما نمی تواند آن را انجام دهد زیرا زیرساخت مرزی و پایگاه تجارت مرزی در خاش نداریم.
سالهاست دولتها برای خودشان اولویتهایی را تعیین و مصوب می کنند و در شعار تبلیغاتی نمایندگان مردم در مجلس و گزارش های عملکردی مسئولان به آنها رنگ و لعاب داده می شود اما در عمل چیز خاصی مشاهده نمی گردد.
جوان و نخبه؛ تحصیلکردگان زن و مرد و جامعه کارگری و کارمندی خاش به صورت جدی به حمایت ها و عنایت های ویژه دولت چشم دوخته اند اما همان نگاه اندک از آنها دریغ می شود لذا باید تا کی فرصت ها از دست بروند و برنامه ریزی و تدبیری صورت نپذیرد که از استعدادها و ظرفیتها بهره گرفته شود.
جای تاسف هست که در مسیر اجرای طرحهای و برنامه های متقاضیان امر اشتغال سنگ اندازی ها و مانع تراشیهای فراوانی وجود دارد و اینکه در برخی دستگاهها برخوردهای سلیقه ای بیداد می کند که در نتیجه آن فرد متقاضی از ادامه کار و سرمایه گذاری در منطقه نا امید می گردد. امیدواریم قفل های بیکاری و تامین معیشت زندگی مردم خاش با کلید روحانی رییس جمهور گشوده شود.
انتهای پیام/3028
  
پنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب: 1785
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *