800
۰
در گفت و گو با شستون مطرح شد:

محبوبیت سفال کلپورگان در بازارهای اروپایی/رقابت صنایع دستی سیستان و بلوچستان در حوزه صادرات با صنعت نفت

سفال کلپورگان که شاهکار زنان بلوچ است قدمت ۷هزار ساله دارد و بدون تغییرات در شکل و ساخت از نسلی به نسل دیگر انتقال یافت.
سفال
سفال
مربی و مسئول کارگاه سفال کلپورگان در گفت و گو با شستون با اشاره به پیشینه سفال کلپورگان اذعان داشت:آثار بدست آمده نشان می دهد قدمت و سبک ساخت سفال کلپورگان به قبل از پیداش چرخ سفالگری است.
آسیه دهواری در ادامه چوب، کاسه آب و ظرف ساده ای به عنوان پایه را از ابزار ساخت سفال در کلپورگان برشمرد و ادامه داد: در ساخت سفال کلپورگان از هیچ یک از ابزارهای صنعتی استفاده نمی شود.
وی با بیان محبوبیت سفال کلپورگان در بازارهای جهانی گفت: نمونه کارهایی را برای بازاریابی به کشور عمان فرستاده است.
مربی و مسئول سفال کلپورگان تصریح کرد: با یک شرکت خارجی در تهران جهت فروش و صادرات سفال به کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا قرار داد۲ ساله منعقد کرده است.
آسیه دهواری با اشاره به پیش فروش سفال کلپورگان تا سال۹۷ تصریح کرد: به نیروی انسانی بیشتری برای موفقیت در این زمینه نیازمندیم که برای اولین بار در شهرستان سراوان کلاس آموزشی سفال در حال برگزاری است.
وی پرورش نیروی مجرب و اشتغال زایی برای بانوان را از اهداف برگزاری کلاس آموزشی سفال عنوان کرد.
وی در پایان با بیان اینکه صنایع دستی سیستان و بلوچستان میتواند در حوزه صادرات با صنعت نفت رقابت کند، افزود: از مسئولین می خواهم در این را همراه و همگام با ما باشند و ما را مورد حمایت های معنوی خود قرار دهند.
 
کلپورگان یکی از روستاهای شهرستان مرزی سراوان در جنوب شرق است که در ۲۵کیلومتری این شهرستان قرار دارد.
 

انتهای پیام/۱۳۱۹
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب: 1833
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *