800
۰

دولت ایران سرمایه کافی برای خرید هواپیماهای بوئینگ ندارد/ عدم رفع محدودیت‌های بانکی در پسابرجام تهران را متوقف کرده است

سی‌ان‌ان عواملی چون منازعات داخلی در ایران، کمبود بودجه تهران به دلیل عدم رفع محدودیت‌های بانکی در پسابرجام و مخالفت‌های سیاسی‌ای که در آمریکا علیه معامله با ایران وجود دارد را دلایل توقف توافق بوئینگ خواند.
fgef
fgef
به گزارش شستون به نقل از دانا، شرکت هواپیمایی دولتی ایران ایر ماه گذشته برای خرید 80 هواپیمای مسافربری با شرکت بوئینگ توافقنامه امضا کرد. دو شرکت برای ادامه معاملات در حال رایزنی بودند اما به دلایلی توافق صورت گرفته ناکام ماند. منازعات داخلی در ایران، کمبود بودجه تهران و مخالفت‌های سیاسی در آمریکا همگی موجب شد تا توافق انجام شده در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد و فروش هواپیما به ایران محدود بماند.
پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی ان ان در این رابطه می نویسد: وزارت خزانه داری آمریکا یک مجوز عمومی برای فروش هواپیما به ایران صادر کرده است اما هنوز باید برای هر توافق به صورت جداگانه مجوزی دیگر نیز صادر کند. از این رو، جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند تا از صدور این مجوز جلوگیری شود.
مجلس نمایندگان آمریکا که یکی از مخالفان بزرگ توافق هسته ای ایران است نیز قانونی تصویب کرده است که هر گونه صدور مجوز برای معامله با ایران را ممنوع می کند.
سی ان ان در ادامه اشاره می‌کند که در قانون تصویب شده توسط مجلس نمایندگان آمریکا هر گونه فروش هواپیماهای شرکت بوئینگ و ایرباس به ایران ممنوع شده است. ایرباس هم به خاطر اینکه از تکنولوژی آمریکا در ساخت هواپیما استفاده می کند، تحت این قانون قرار می گیرد.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که تصویب هرگونه قانونی که مخرب توافق هسته‌ای باشد را وتو خواهد کرد. اما گروه‌های مخالف اوباما با اعمال خواسته خود و وضع قانون‌هایی‌ علیه معاملات با ایران، فعلا زمان را به حالت تعلیق درآورده‌اند و در انتظار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشسته‌اند.
کارشناسان بر این باورند که مجلس نمایندگان آمریکا تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری نمی تواند کاری از پیش ببرد و در انتظار هستند.
سی ان ان در ادامه با اشاره به معادلات سیاسی و تجاری آمریکا و ایران پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌نویسد: اگر دونالد ترامپ جمهور‌خواه پیروز انتخابات باشد، توافق بوئینگ بیشتر از همیشه در ابهام قرار می‌گیرد، زیرا ترامپ در سخنرانی‌های خود توافق هسته‌ای ایران را سرزنش کرده است.
از همین رو، بوئینگ اعلام داشت که هرگونه توافق با شرکت‌های هواپیمایی ایران در صورتی انجام خواهد شد که تایید نهایی دولت آمریکا و مخصوصا اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری این کشور را داشته باشد.
در همین حال، پاتریک کلاوسن، مدیر تحقیقاتی سیاست‌های خاور نزدیک در موسسه واشنگتن اظهار می‌دارد که مشخص نیست که چرا ایران ایر می‌خواهد این مقدار هواپیما خریداری کند!
همچنین معلوم نیست که ایران ایر بتواند بدون کمک دولتی منابع مالی لازم برای خرید هواپیما، آموزش خلبان و سرویس دهی در این هواپیماها را داشته باشد.
کلاوسن در ادامه افزود: فرانس ایرا کمتر از تعداد هواپیمایی که ایران ایر قصد دارد بخرد، در ناوگانش هواپیما دارد و مشخص نیست که ایران ایر چگونه می تواند مسافر برای پروازهای هوایی پیدا کند!
علاوه بر این، ایران برای تامین مالی خرید این هواپیماها به مشکل برخورده است، زیرا هنوز وضعیت بانک ها و دارایی های بلوکه شده ایران مشخص نشده است.
انتهای پیام/
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب: 1839
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *