800
۰

اولتیماتوم های مستقیم اصلاح‌طلبان به رئیس جمهور در ماه‌های پایانی عمر دولت/ فعالان اصلاح‌طلب: از عملکرد روحانی راضی نیستیم!

بررسی نظرات اصلاح طلبان در حالی که کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی مانده است نشان می دهد که روحانی در میان اصلاح طلبان نیز جایگاه قبلی خود را از دست داده است و اصلاح طلبان به دنبال بازگرداندن نیرو و چهرهای اصلاح طلب به عرصه سیاسی کشور هستند.
fnnf
fnnf
به گزارش شستون به نقل از دانا،  هنوز یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری سال 96 زمان باقی مانده است اما اختلافاتی میان اصلاح طلبان بر سر حمایت از روحانی به وجود آمده است؛ روزنامه اعتماد مصاحبه ای را با علی شکوری راد، یکی از فعالین اصلاح طلب انجام داده است که نشان می دهد شکاف های میان روحانی و اصلاح طلبان افزایش پیدا کرده و شاید اصلاح طلبان از روحانی حمایت نکنند.
 
**عشقی از جانب ما به آقای روحانی وجود ندارد
 
شکوری راد در ادامه با تأکید بر اینکه آقای روحانی هیچگاه ادعای اصلاح‌طلب بودن نکرده اذعان کرده است روحانی با وجود اینکه وجوهی از اصلاح‌طلب بودن را دارد اما اولویت‌هایش با قاطبه اصلاح‌طلبان تفاوت‌هایی دارد.
 
وی همچنین با مرزبندی میان اصلاح طلبان و روحانی گفته است که موضع ما در قبال دولت آقای روحانی «اتحاد و انتقاد» است؛ روحانی بهتر می توانست عمل کند.
 
این فعال اصلاح طلب معتقد است: بزرگ‌ترین انتقاداتی که از جانب بدنه اجتماعی اصلاح‌طلب‌ها به سمت مرکز سرازیر می‌شود این است که چرا مدیران جزء همچنان در مناصب دولتی باقی هستند؛  این مدیران جزء در سیاست‌های محلی و منطقه‌ای اصلاح‌طلبان را تحت مضیقه قرار داده‌اند و به آنها فشار می‌آورند. انتظار می‌رفت که بعد از گشایشی که در عرصه‌های کلی ایجاد شد این رویه نیز تغییر کند اما نکرد.
 
شکوری راد با اشاره به این نکته که اصلاح‌طلبان انگیزه کمک بسیار زیادی به دولت دارند اما مجاری کافی برای کمک به روی‌شان گشوده نشده است تصریح کرده است: باید مشخصا به آقای روحانی بگوییم که از عملکرد او در این دوره راضی هستیم یا خیر. در اینجا نمره قبولی داری و دراینجا نمره ضعیف داری. از او بخواهیم رویکردها و عملکردهایش را بهبود ببخشد تا همچنان کاندیدای مطلوب ما تلقی شود.
 
وی نوعی اجبار را در انتخاب روحانی در انتخابات 92 بیان کرده و می گوید: اگر شورای مشورتی تصمیم می‌گرفت از عارف حمایت کند روحانی کنار نمی‌رفت. همین هم تاثیر داشت برای اینکه از آقای عارف درخواست کنیم ایشان کناره‌گیری کند.
 
این فعال اصلاح طلب با انتقاد از تغییرات اخیر تصریح کرده است که اگرآقای روحانی در کابینه ترمیم انجام ندهد شرایط را برای حمایت اصلاح‌طلبان از خودش سخت‌تر می‌کند؛ این همه گفتید و گفتیم ترمیم کابینه و مجید انصاری را برداشتند و آقای امیری را به جای او گذاشتند. آیا شما از دولت سیگنال مثبت می‌گیرید؟ شناسنامه‌دار‌ترین اصلاح‌طلب کابینه را از معاونت پارلمانی رییس‌جمهور برکنار می‌کند و به معاونت حقوقی می‌برد. در عرف سیاسی این کار یک جابه‌جایی هم تراز نیست.
 
شکوری راد در پاسخ به سوال خبرنگار  مبنی بر اینکه عشق اصلاح طلبان به روحانی یک طرفه است تأکید کرد: اصلا عشقی از جانب ما به آقای روحانی وجود ندارد؛ آقای روحانی هم هیچ‌وقت سعی نکرده است ما را نسبت به خودش علاقه‌مند کند. روزی هم که آقای روحانی از ریاست‌جمهوری کنار برود ممکن است هیچگاه به دیدن او نرویم.
 
این اظهارات پرده از حمایت های اصلاح طلبان از روحانی در انتخابات 92 را برداشته و بیان می کند که روحانی علاوه بر ریزش بدنه اجتماعی، از نظر سیاسی هم ریزش های زیادی داشته است؛ عارف شخصیتی مقبول تر برای اصلاح طلبان بوده و بدنه اجتماعی بیشتری دارد.
 
**انتخاب مجدد روحانی به عنوان گزینه اصلاح طلبان به عملکرد روحانی بستگی دارد
 
محسن رهامی یکی دیگر از فعالین اصلاح طلب نیز در گفتگو با آرمان که روزنامه خانوادگی هاشمی به شمار می رود بخشی دیگر از این شکاف ها را مطرح کرده و می گوید: روحانی درحوزه ایجاد اشتغال، رونق بازار کسب و کار و در مجموع رونق اقتصادی، موفقیت چشمگیری نداشته است؛ هنوز یک سال از دولت یازدهم باقی است و پس از آن باید نمره نهایی را به دولت داد.
 
وی معتقد است که روحانی در بعد تعمیق و تعمیم عدالت در میان اقشار محروم به ویژه روستاییان و مردم حاشیه نشین شهری موفقیت چندانی نداشته است و اذعان کرده که روحانی با نیروهای مختلف سیاسی و اجتماعی هم ارتباط کمی برقرار کرده است، حتی با اصلاح‌طلبانی که حامیان اصلی وی بودند.
 
وی مانند سایر اصلاح طلبان دوباره تأکید کرده است که انتخاب مجدد روحانی به عنوان گزینه اصلاح طلبان به عملکرد روحانی بستگی دارد و می گوید: یکی از ضعف‌های دولت روحانی را ضعف در ارتباط داشتن با مردم و جریانات سیاسی خارج از دولت و عدم توجه به وضع اقشار فرودست و آسیب‌پذیر جامعه به ویژه روستاییان وحاشیه‌نشینان می‌دانم و معتقدم ایشان باید این نقیصه را جدا برطرف کند.
 
این فعال اصلاح طلب مدعی شده است: در جمع بندی نهایی و رسمی اصلاح‌طلبان در انتخاب نامزد ریاست‌جمهوری ۹۶، آنچه در نظر گرفته می‌شود این است که روحانی تا چه اندازه در حل موضوعاتی که به حوزه اختیارات ایشان مربوط بوده، تلاش کرده است.
 
**فراکسیون "اعتدال" بدون منشور و منظومه فکری است
 
محتشمی دیگر فعال اصلاح طلب هم درباره برخی از خبرهای اخیر مبنی بر شروط حزب اعتدال برای اصلاح طلبان گفته است: حزب اعتدال و توسعه اصلا قابل وزن‌کشی با اصلاح‌طلبان و در جایگاه تعیین شرط و شروط برای این جبهه سیاسی نبوده و نخواهد بود.
 
وی همچنین گفت: فراکسیون "اعتدال" بدون منشور و منظومه فکری است و تشکیل شده از افرادی است که خودشان سعی داشتن با رایزنی و لابی وارد فهرست امید شوند.
 
**روحانی ارتباط با توده‌های جامعه را وقت تلف کردن می‌داند
 
عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب هم در روزنامه اعتماد عملکرد روحانی را مطلوب ندانسته و می گوید: اصولا او ارتباط با توده‌های جامعه را وقت تلف کردن می‌داند و معتقد است ارتباط با نخبگان و گروه‌های اجتماعی جامعه است که راه ارتباطی سالم با مردم را می‌سازد، مساله‌ای که دولت روحانی به‌شدت از نبود آن ضربه خواهد خورد.
 
وی معتقد است : نظام و ساختار رسانه‌ای این دولت فشل است. به جای آنکه از توان نیروهایش استفاده کنند، این نیروها هستند که دولت را هُل می‌دهند. دولتی تماما بروکراتیک و فاقد ظرفیت و اقدامات سیاسی و تبلیغی است، و همین پاشنه آشیل آن است.
 
بررسی نظرات اصلاح طلبان در حالی که کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی مانده است نشان می دهد که روحانی در میان اصلاح طلبان نیز جایگاه قبلی خود را از دست داده است و اصلاح طلبان به دنبال بازگرداندن نیرو و چهرهای اصلاح طلب به عرصه سیاسی کشور هستند.
 
اصلاح طلبان از طرف دیگر معتقد هستند که نباید اشتباهات قبل را تکرار کنند و تنها در صورتی به حمایت مجدد از روحانی روی می آورند که وی تن به خواسته های آنها بدهد؛ خواسته هایی که شاید در کلم روحانی نوعی حمایت از اصلاح طلبان بود اما هیچ گاه جنبه عملیاتی به خود نگرفت.
 
شکاف های میان اصلاح طلبان و روحانی بعد از انتخابات مجلس نیز پررنگ تر شد و فراکسیون های مختلف در مجلس نشان داد که میان اصلاح طلبان و اعتدال گرایان همبستگی وجود ندارد.
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 1864
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *