800
۰
گزارش شستون از گیاهان دارویی سراوان ؛

سراوان مهد گیاهان دارویی/کاهش میزان قند خون با استفاده از مارموتک

قبل از کشف انسولین و دارو های ضد دیابتی از گیاهان جهت کاهش میزان قند خون استفاده می شد.
مارموتک
مارموتک
به گزارش شستون ، دیابت یک بیماری متابولیک با تأثیر بر متابولیسم گلوکز، چربی و پروتئین و یک مشکل بهداشتی با شیوع رو به افزایش در جهان است.
رویکرد تغذیه ای به درمان دیابت در کشورهای در حال توسعه دارای مزایای زیادی است.
اگرچه شایع ترین درمان مرسوم دیابت انسولین است اما در زمان های گذشته ، قبل از کشف انسولین و دارو های ضد دیابتی رایج ، بیماران با گیاهان دارویی قندخون خود را کنترل می کردند.
مدیر منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان سراوان استفاده از گیاه مارموتک«caralluma tuberculata» را در کاهش قند خون و لیپید در افراد دیابتی را مؤثر دانست و گفت: تاکنون در جهان تأثیر مثبت بیش از ۱۲۰۰ گیاه دارویی در کاهش میزان قندخون و یا کاهش عوارض ناشی از دیابت شناخته شده است.
محمد رفیع دهقان با اشاره به اینکه  گیاه «caralluma» یکی از مهم ترین و با ارزش ترین گیاهان دارویی متعلق به خانواده «asclepiadaceae»است خاطرنشان کرد: مارموتک در آفریقا، اسپانیا، عربستان سعودی، پاکستان ، هند و مناطق خشک وکویری جهان رویش دارد.
وی بابیان اینکه مارموتک گیاه علفی با ساقه گوشتی است که در زبان فارسی به شاخ گوزنی ، مغ مار یا مارانگوش شهرت دارد افزود: از این گیاه به صورت گسترده برای درمان فلج، ترمیم زخم وتب  و به عنوان سبزی خاص در طبخ گوشت مورد استفاده قرار می گیرد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان سراوان در باتوجه به استفاده سنتی از این گیاه در پاکستان و منطقه بلوچستان جهت تصفیه خون، درمان دیابت و کاهش فشار خون اظهارداشت: مارموتک دارای پراکندگی محدود است و در دامنه کوه بیرک و منطقه بم پشت سراوان می توان این گونه گیاهی را یافت کرد.
محمد رفیع دهقان در پایان گفت: بومیان در این منطقه پودر خشک شده مارموتک را برای درمان یرقان، اسهال خونی، درد معده، یبوست ، هپاتیت B و cاستفاده می کنند.
 
انتهای پیام/
چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 1087
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *