800
۰

تمدن اسلامی ایجاد شود آمریکا شهامت تهدید نخواهد داشت/ چرا انرژی هسته‌ای می‌دهیم و چرخه دلار به‌دست نمی‌آوریم؟/ دلایل مبنایی رهبری با موافقت مشروط مذاکرات هسته‌ای

یکی از اهداف اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ و بین‌المللی است که تمدن اسلامی این هدف را محقق می‌کند.
er
er
به گزارش شستون به نقل از تسنیم؛ امروزه، مسئله تمدن اسلامی تبدیل به یک دغدغه مهم و اساسی بین نخبگان انقلابی و آحاد دانشجویان شده است. تمدن اسلامی مقوله‌ای است که درصدد جهانی سازی اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی است که در راستای هدف تبدیل شدن ایران به یک قدرت جهانی رقم می‌خورد. گفتمان سازی رویکرد و نگاه تمدنی به‌خصوص بین اساتید ارزشی برای کادرسازی و پرورش دانشجویان و نخبگان در راستای همین هدف، یک نیاز مبرم و مهم است. در همین خصوص بسیج اساتید به‌همت دانشگاه اصفهان، همایش چندروزه‌ای را با حضور 170 تن از اساتید ارزشی دانشگاهی در استان اصفهان برگزار کرده است. در همین جهت در حاشیه این همایش گفتگویی با دکتر شهاب صلاحی، رئیس بسیج اساتید کشور انجام دادیم.
بدون وجود یک قدرت بین‌المللی، تمدنی محقق نخواهد شد
تسنیم: ضرورت شکل‌گیری این دست مباحث و جلسات به‌خصوص در شرایط کنونی جامعه ایران را چگونه می‌بینید؟
صلاحی: نظام جمهوری اسلامی در حوزه قدرت بین المللی یک هدف مهم و اساسی دارد و آن تبدیل این کشور به یک قدرت بزرگ و مهم بین المللی است و این هدف در حوزه بین الملل اسلام، استقرار تمدن اسلامی است. استقرار هر تمدنی نیازمند وجود یک قدرت بین المللی است و بدون یک قدرت بین المللی یک تمدن مستقر نخواهد شد و هر قدرت بزرگی هم اگر یک تمدن ایجاد نکند، مستدام نخواهد شد. نکته بعدی این است که ما به عنوان یک مسلمان چون می خواهیم وظایف مسلمانیمان را انجام بدهیم نیازمند به استقلال هستیم و تمدن امروز یک تمدن غالب سرکوب کننده ای است یعنی اینگونه نیست که شما بخواهید از تمدن غرب استفاده بکنید اما حرفش را گوش نکنید برای نمونه این مذاکرات هسته ای نشان داد که شما حتی هسته ای را هم می دهید اما آن چرخه دلار را در اختیار شما قرار نمی دهند. از آن جایی که هدف اسلام تربیت انسان نمونه و ایجاد جامعه نمونه است این مسئله مستلزم استقلال است و برای اینکه شما استقلال داشته باشید باید مسائل کلان و... را خودتان تعیین بکنید، این به معنای عدم استفاده از جهان نیست، ما در روایات داریم که" اطلب العلم ولو بید المنافق". بنابراین برای رسیدن به جامعه و انسان نمونه ما نیازمند شکل دهی یک سری مسائل کلان سیاسی،اقتصادی، فرهنگی و... براساس نگاه خودمان هستیم.

جهان امروز نیازمند نسخه و مدل جدیدی است/نخست وزیر مجارستان به رهبری گفت «برای حل مشکلاتمان باید به سراغ شما بیاییم»
 
نکته بعدی هم این است که تمدن غرب، امروزه از نفس افتاده است و این حرف ما نیست بلکه حرف خود غربیهاست. هرگاه هر تمدنی رویه خشن را به پیش گرفت یعنی شکست خورده است این یعنی آن تمدن قدرت اقناع سازی ندارد کما اینکه هر مسئولی وقتی در مسئولیتش عصبانی شد بدین معناست که ایشان به بن بست رسیده است و دیگر مدیریت از دستش خارج شده است، مدیر یعنی اینکه بتواند مشکلی را حل کند. لذا وقتی تمدنها رویکرد خشن را در پیش گرفتند یعنی به آخر خط رسیده اند و تمدن غرب در این دو سه قرن اخیر رویکردش کاملا خشن است. جهان امروز نیازمند یک نسخه و مدل جدیدی است مثل همان حرفی که نخست وزیر مجارستان در دیدار رهبری گفت که ما باید برای حل مشکلاتمان به سراغ شما بیاییم. امروز تنها جایی که می تواند حرکت تمدن سازی را انجام بدهد ایران است. رهبران جمهوری اسلامی چه امام راحل و چه خلف صالح او امام المسلمین در راستای تمدن سازی و تبدیل شدن به قدرت تمدنی سیاست گذاری کرده و می کنند و تبدیل این سیاست گذاریها به برنامه و راهبرد وظیفه مجلس و دولت است. باید دولتهای ما قله و هدف اساسی که همان تبدیل شدن به قله بین المللی است را فراموش نکنند. ما نمی توانیم بگوییم که آمریکا را به عنوان کدخدا قبول داریم و از طرفی هم بخواهیم تبدیل به یک قدرت بین المللی بشویم. فلذا ما در این حیطه نیازمند یک مدیریت جهادی هستیم که سیاستهایی را که توسط رهبری تنظیم می‌شود را تبدیل به برنامه و راهبرد کند و آن را اجرا کند. ما برای این کار منابع اعم از نیروی انسانی خوب و منابع مادی مثل نفت و گاز و... و همچنین منابع نظری که قرآن و عترت است و رهبری معظم انقلاب را داریم. ما اگر قله ها و اهداف را بیشتر برای اساتید و دانشجویانمان تبیین کنیم آنگاه آنها برای رسیدن به آن قله ها تلاش خواهند کرد. ما به عنوان بسیج اساتید که اساتید ارزشی هستیم باید سعی کنیم این قله ها را بپیماییم و آنها را تبیین کنیم. بنده معتقدم که اگر یک مدیریت ارزشی مستقر شود و اقتصاد مقاومتی را اجرا کند ما می توانیم به یک قدرت جهانی تبدیل شویم و نتیجه این تبدیل شدن به یک قدرت جهانی آن است که آمریکا جرات تهدید ما را نخواهد داشت.

ما در مرحله دولت سازی قرار داریم
تسنیم: آیا این مباحث با وضعیتی که در دوره دولت کنونی پیش آمده و بسیاری از مشکلات و موانع را در کشور در سطح تمدن سازی ایجاد کرده است، کاربردی خواهند شد؟
صلاحی: ببینید، دولتها می آیند و می روند البته زحمتهای زیادی هم می کشند که قابل تقدیر است و پاداش و اجر خواهند داشت اما براساس تقسیم بندی که رهبر معظم انقلاب از مراحل انقلاب داشتند ما در مرحله دولت سازی هستیم و باید این را بدانیم که تا دولت اسلامی محقق نشود، جامعه، اسلامی نخواهد شد زیرا "الناس علی دین ملوکهم". ما باید در جهت رشد آگاهیهای مردم تلاش بیشتری بکنیم. مردم ایران به جهت اینکه پیشینه تاریخی دارند و حقیقت جو و عزت طلب هستند اگر قله ها را برایشان تبیین نمایند به سمت آن خواهند رفت و آن را پیگیری خواهند کرد کما اینکه درطول این 37سال این فشارهایی که بر انقلاب اسلامی آمد اگر به کشور دیگری می آمد یقینا فرو می پاشید اما این مردم چون می فهمند که این انقلاب چه مقوله ارزشمندی است آن را نگه داشته اند.

دلایل رهبر انقلاب برای موافقت مشروط با مذاکرات هسته‌ای/ نتیجه امید به غرب را در ترکیه دیدیم
ما باید آگاهیهای مردم را افزایش بدهیم و همچنین باید کاری کنیم که مردم از کسانی که بر سر کار می آیند برنامه طلب کنند. خیلی از دوستان توانمندیهای کشور را نفهمیده اند و بیش از ضعفها، توانمندیها مهم است زیرا اگر انسان توانمندیها را بشناسند آنگاه می تواند ضعفها را حل کند اما اگر صرفا ضعفها دیده شود آنگاه یک سیاه نمایی جلوه خواهد کرد و خود کم بینی ایجاد خواهد شد. چون بارنظام اسلامی بیشتر بر دوش مردم است لذا اگر مسائل برای مردم بیشتر تبیین شود خودشان کار را حل خواهند کرد. رهبری با بحث هسته‌ای به این دلیل موافقت مشروط کرد که بعضیها داشتند در ذهن مردم ایجاد شبهه می کردند که مشکل با آمریکا نیست بلکه مشکل ما هستیم اما مردم الان متوجه شده اند که مشکل، آمریکاست و این برای نیروهای انقلاب و نظام اسلامی بسیار ارزشمند است. باید این را بدانیم که با فکر نامنسجم و خود کم بین هیچ کاری انجام نخواهد شد. باید رسانه‌های ارزشی این مطالبه مردم از دولتها را عمومی کنند. نتیجه این نگاه خودکم بینانه و امید بستن به غرب را ما در ترکیه دیدیم که داشتند براندازش می کردند. باید رسانه‌های ارزشی، طلب برنامه از جانب  مردم از دولتها را تبدیل به گفتمان عمومی کنند.

همواره تحولات بزرگ در تاریخ با جمع معدودی رقم خورده است
تسنیم:شما فرمودید که هدفتان از این نشستها ایجاد نگاه تمدنی در اساتید است تا آنها با همین نگاه  دانشجویان را تربیت کنند و کادرسازی نمایند، خب وقتی همین دانشجوها گفتمانی را در سطح  اجرایی حاکم می کنند که خلاف گفتمان شماست و نگاهشان ضد نگاه شماست پس چگونه می توانید به این هدف برسید؟
صلاحی: اگر شما تاریخ تحولات و تاریخ تحولات تمدنی را نگاه کنید خواهید دید که تحولات بزرگ در تاریخ گاهی فقط با چندین نفر شروع شدند اما الان ما یک جمعیت بسیار بزرگی را در اختیار داریم که حرف برای گفتن دارند و مهم این است که این درست سامان دهی بشود و درست بهره برداری شود. ما در این مباحث قصد نداریم صرفا در ایران باقی بمانیم بلکه تمام اساتیدی را که در خارج از ایران هستند و نسبت به تمدن اسلامی دغدغه مند هستند را بر سر کار بیاوریم البته این کار امروز و فردا نیست حتی خود غرب 400 سال کار کرد تا به این جا رسید اما ما سی و چند سال است داریم کار می کنیم تازه با این حجم فشاری که برماست اما غربیها حتی آن فشار را هم از روی دوششان برداشتند و رویکرد استعماری را درپیش گرفتند.


امیدوارم خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها با امید به آینده و با استفاده از همه ظرفیتها به سمتی بروند که ساختهای نظام را که توسط مقام معظم رهبری تتنظیم و ابلاغ می شود عملی کنند. اعتقاد من براین است که با پوشش جامعی که رهبری در جامعه و منطقه و جهان دارند می توانیم با استمداد از فرامین ایشان به پیش برویم و مشکلات و موانع را حل کنیم.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 1898
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *