800
۰

پیروزی نظامی در سوریه، پوتین را در جنگ نیابتی علیه آمریکا تقویت می‌کند

بعد از ماجراهای کریمه و تحریم روسیه از سوی غرب، پیروزی‌های میدانی روسیه در سوریه به مسکو این قدرت را می‌دهد که بار دیگر در تصمیم‌گیری‌ها برای آینده منطقه خاورمیانه اعمال نفوذ کند و نقش آمریکا در این منطقه را کم‌رنگ نماید.
hrthtr
hrthtr
به گزارش شستون به نقل از دانا، ارتش سوریه از سال گذشته و با هجوم معارضان شورشی به مناطقی که از دیرباز تحت کنترل دولت سوریه بود، درچار از هم گسیختگی شد. معارضان در این حملات از موشک‌های ضد تانک قوی که از سوی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و عربستان سعودی تامین می شد، استفاده می‌کردند.
روزنامه نیویورک تایمز آمریکا با اشاره به این مطلب می‌نویسد: ارزیابی‌های واشنگتن در آن زمان این بود که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در این شرایط شکست خواهد خورد، اما با ورود روسیه به میدان جنگ همه چیز تغییر کرد. شورشیان و معارضان سوری حمایت شده از سوی آمریکا توسط جنگنده‌های روسی هدف قرار گرفتند و این حملات آن ها را تضعیف کرد. در همین سو، معارضان مجبور به عقب نشینی و تفکیک در مناطق مختلف حلب شدند تا هدف جنگنده‌های روسیه قرار نگیرند. علاوه بر این، تحویل موشک های ضد تانک آمریکا به آن ها نیز رو به کاهش گذاشت.
روسیه برای اولین بار بعد از جنگ افغانستان در دهه 80 میلادی است که وارد جنگ مستقیم با نیروهای معارض آموزش دیده از سوی آمریکا می شود. در زمان جنگ افغانستان تامین تسلیحاتی جنگ‌طلبان افغانستانی از سوی آمریکا به پیروزی آن‌ها ختم شد، اما این بار شرایط فرق می کند.
مایکل کوفمن، عضو مرکز ویلسون وودرو در واشنگتن در این رابطه اظهار داشته است: روسیه تاکنون در سوریه، جنگ نیابتی علیه آمریکا را پیروز شده است.
بعد از ماجراهای کریمه و تحریم روسیه از سوی غرب، پیروزی‌های میدانی روسیه در سوریه به مسکو این قدرت را می‌دهد که بار دیگر در تصمیم‌گیری‌ها برای آینده منطقه خاورمیانه اعمال نفوذ کند.
نیویورک تایمز در ادامه می‌نویسد: دولت اوباما در حال مذاکره با دولت پوتین برای یک طرح مشترک اطلاعاتی و همکاری در حملات هوایی علیه تروریست‌ها و دیگر گروه های شبه نظامی در سوریه است، اما به نظر نمی‌رسد که رئیس جمهور روسیه در باتلاق اوباما قدم بردارد، زیرا پوتین تاکنون به هر چه در سوریه خواسته دست یافته است.
برای سال هاست که سازمان سیا با سرویس های جاسوسی چندین کشور عرب برای آموزش نیروهای شورشی و معارض در پایگاه های نظامی اردون و قطر، با حمایت مالی عربستان سعودی، همکاری می‌کند، اما سخنگوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از هر گونه اظهار نظر در مورد کمک واشنگتن به معارضان سوری امتناع ورزیده است.
این روزنامه آمریکایی در پایان می نویسد: پشتیانی تسلیحاتی واشنگتن از معارضان سوری همچنان ادامه دارد، ولی این تسلیحات در برابر حضور سنگین روسیه هیچ اثری نخواهد داشت.
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب: 1951
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *