800
۰

هیاتی از وزارت خارجه برای پیگیری فاجعه منا عازم فرانسه می‌شود

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به پیگیری‌های حقوقی فاجعه منا، گفت: وزارت امور خارجه کشورمان به زودی هیأتی را برای پیگیری فاجعه منا عازم فرانسه خواهد کرد و این کشور در برخی مسائل مرتبط با پیگیری‌های این فاجعه نقش واسط را دارد.
gerg
gerg
به گزارش شستون به نقل ز تسنیم، سعید اوحدی شامگاه دوشنبه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با عنوان از فاجعه منا تا کارشکنی‌های سعودی‌ها برای حج امسال، اظهار کرد: پیگیری‌های لازم برای رفع مشکلات خانواده شهدای منا به طور جد ادامه دارد و کارهای زیادی برای خانواده‌های شهدای منا انجام گرفته که از آن جمله می‌توان به حل مشکل بیمه درمانی این افراد اشاره کرد. 
وی درباره موضوع پرداخت حق بیمه شهدای فاجعه منا نیز گفت: در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای با مدیرعامل شرکت بیمه به امضا رسید تا موضوع انحصار ورثه برای خانواده‌های شهدای منا حل شود و با تعهد سازمان حج مابه‌التفاوت بیمه به خانواده‌ها پراخت شود و در حال حاضر در حدود 90 درصد از خانواده‌ها مبلغ بیمه‌های خود را دریافت کرده‌اند. 
رئیس سازمان حج و زیارت درباره برخی خدمات بنیاد شهید که یکی از گلایه‌های خانواده‌های شهدای فاجعه منا بود تصریح کرد: برخی گلایه‌ها از سوی خانواده‌های شهدای منا عنوان شده به دلیل این بود که سال گذشته در اسفند ماه تفاهم‌نامه را با بنیاد شهید به امضا رساندیم و این مهم زمانی بود که بودجه بنیاد بسته شد و پس از آن عنوان شهید به جانباختگان شهدای منا اصلاح شد و بعداً این تفاهم‌نامه و عنوان نام شهید خانواده‌ها تحت پوشش خدمات قرار گرفتند. 
اوحدی افزود: در حال حاضر نیز خدمات فرهنگی و درمانی نسبت به خانواده‌ها انجام می‌گیرد و توجه به خانواده‌های شهدای منا مورد تاکید ویژه قرار دارد. 
وی در خصوص کمیته حقیقت‌یاب برای فاجعه منا نیز عنوان کرد: پیگیری این موضوع از سوی وزارت امور خارجه انجام گرفته و کارهای بسیار مناسبی صورت گرفته است؛ دادستان کشور و قوه‌قضائیه نیز برای پیگیری‌های حقوقی انجام شده و نشست‌هایی با کارشناسان حقوقی و وکلای مختلف ترتیب داده شده است و تنها مشکل بحث قطع رابطه بوده و بحث کمیته حقیقت‌یاب به طور جد مد نظر ما قرار دارد. 
رئیس سازمان حج و زیارت کمیته حقیقت‌یاب برای فاجعه منا را از ضروریات عنوان کرد و گفت: یک سوی قضیه پیگیری باید از طرف عربستان انجام بگیرد و مستندات یا فیلم‌های موجود را در اختیار این کمیته قرار دهد، اما به هیچ وجه عربستان این مستندات را در دسترس قرار نداده است که امیدواریم پیگیری‌ها به نتیجه برسد. 
اوحدی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر زنده نگهداشتن یاد شهدای منا و فراموش نشدن این فاجعه تاکید کرد و گفت: به همین منظور برنامه وسیعی در نخستین سالگرد شهدای فاجعه منا داریم و امیدواریم یاد و خاطره این عزیزان زنده نگهداشته شود. 
وی در رابطه با پیگیری‌های حقوقی فاجعه منا اظهار کرد: مسئولیت پیگیری حقوقی فاجعه منا بر عهده وزارت امور خارجه است و در این رابطه کمیته حقوقی تشکیل شده و امیدواریم به نتیجه دست پیدا کنیم. 
رئیس سازمان حج و زیارت خاطر نشان کرد: کشور عربستان باید در رفتار خود تغییر ایجاد کند و پاسخگوی این رویکرد خویش باشد؛ باید مجامع حقوق بشر نیز درباره فاجعه منا سکوت نکند و احقاق حق شهدای این فاجعه انجام پذیرد. 
اوحدی تصریح کرد: در حال حاضر ما با 24 کشوری که در فاجعه منا زائران خویش را از دست داده‌اند در ارتباط هستیم و خود نیز پیگیری‌های حقوقی را برای احقاق حق به طور جد ادامه می‌دهیم. 
وی با اشاره به پیگیری‌های حقوق وزارت خارجه از طریق کشور فرانسه گفت: پیگیری‌های حقوقی وزارت خارجه به طور ویژه ادامه دارد و هیئتی از این وزارتخانه برای پیگیری‌ها عازم فرانسه هستند و این کشور برای پیگیری برخی مسائل فاجعه منا نقش واسط را دارد. 
رئیس سازمان حج و زیارت به انتقاد از عملکرد مسئولان عربستان سعودی در خلف وعده‌ها نسبت به جانباختگان منا پرداخت و تصریح کرد: عربستان سعودی تا به امروز برخلاف وعده‌هایش دیه هیچ یک از شهدای منا را پرداخت نکرده و حتی دیه شرعی و قانونی جانباختگان حادثه جرثقیل مسجدالحرام را نیز تحویل نداده است. 
اوحدی تصریح کرد: عربستان به جای مسئولیت‌پذیری نسبت به شهدای منا و جانباختگان این حادثه تلخ اقدام به کارهای تبلیغاتی کرد و با وجود ادعاهای مطرح شده مبنی بر پرداخت دیه این مهم را عملیاتی نکرد و به هیچ یک از کشورهایی که زائران خویش را از دست داده‌اند هیچگونه مبلغی بابت دیه نداده است. 
وی خاطر نشان کرد: معاونت کنسولی وزارت خارجه نیز پیگیری‌های لازم را برای احقاق حق شهدای فاجعه منا مد نظر دارد و به زودی دستاوردهای خود در این باره را اعلام می‌کند. 
رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: به دولت عربستان سعودی توصیه می‌کنیم موضوع امنیت زائران را جدی بگیرد و تمام زائران خدا توجه نشان دهد که امیدواریم وزارت حج این کشور نیز تغییر رفتار انجام دهد و ما نیز شاهد آن باشیم. 
اوحدی با بیان این که با برخی از کشورهایی که در فاجعه منا آسیب دیده‌اند ملاقات‌هایی داشته‌ایم گفت: ملاقات‌هایی با سفرا و برخی مسئولان کشورهای حادثه دیده در فاجعه منا داشتیم و این افراد نیز دلشان از دست عربستان سعودی به نوعی خون است و به تنگ آمده‌اند که امیدواریم تمام پیگیری‌ها در مجامع جهانی به نتیجه بیانجامد.
وی در خصوص پیگیری‌های انجام گرفته برای حج تمتع 95 گفت: سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری اعتقاد داشته و دارد که حج وظیفه شرعی است و به همین منظور پیگیری‌ها را به طور جد انجام دادند.
رئیس سازمان حج و زیارت یاد آور شد: وظیفه ما بوده که در جهت تحقق احکام شرعی گام برداریم و به همین منظور مراجعاتی را با مسئولان حج عربستان انجام دادیم اما کارشکنی‌هایی از طرف مقامات سعودی صورت گرفت. 
اوحدی تصریح کرد: در دور اول و دوم مذاکراتی که با سعودی‌ها انجام گرفت مشخص شد که آنها اراده‌ای برای پذیرش زائران ایرانی ندارند و ناهماهنگی در میان مسئولان آنان نیز مشهود بود. 
وی افزود: ما در مذاکراتی که انجام دادیم در امنیت خدمات کنسولی، روادید و عزت زائر ایرانی تاکید کردیم که متاسفانه آنان هیچگونه پاسخ و تفهمی در این رابطه به ما ارائه نکردند. 
رئیس سازمان حج و زیارت خاطر نشان کرد: در این 2 دور مذاکرات که با تاخیر بسیاری از سوی مقامات سعودی انجام گرفت شاهد ناهماهنگی میان مسئولان این کشور و عدم توجه به خواست قانونی هیئت ایرانی بودیم. 
اوحدی همچنین درباره این پرسش که برخی شرکت‌ها ادعا می‌کنند می‌توانند زائر ایرانی را از خارج از کشور به حج تمتع اعزام می‌کنند، گفت: امکان تشرف هیچ یک از زائران ایرانی از هیچ کشوری وجود ندارد چرا که سیستم صدور ویزای عربستان سعودی به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد و بنابراین امکان حضور هیچ شهروند ایرانی برای حج تمتع امسال وجود ندارد. 
وی در خصوص پیش‌بینی‌اش از حج سال آینده و مذاکرات انجام شده برای این منظور نیز اظهار کرد: مکاتباتی با دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی انجام داده‌ایم و به آنها تاکید کرده‌ایم، یکی از وظایف آنان پیگیری این موضوع است چرا که جمهوری اسلامی ایران نیز عضو این سازمان محسوب می‌شود. که امیدواریم با پیگیری‌های این سازمان شاهد تغییر رفتار عربستان سعودی باشیم. 
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: سهمیه حج تمتع امسال را نیز پیگیری خواهیم کرد و عربستان نمی‌تواند سهمیه‌ای که مصوب سازمان همکاری‌های اسلامی بوده را به سایر کشورها ارائه دهد و ما سهمیه امسال را برای سال بعد مطالبه خواهیم کرد. 
اوحدی در خصوص تعیین تکلیف برای عمره مفرده نیز اظهار کرد: عمره مفرده نیز براساس تصویب هیئت دولت انجام نمی‌گیرد چرا که منوط به محاکمه 2 پلیس مجرم سعودی است و متاسفانه هنوز حکم این پلیس‌های خاطی به اجرا در نیامده است. 
وی افزود: 2 پلیس مجرم و خطا کار سعودی نیز هنوز محاکمه نشده است و دولت عربستان باید در این رابطه باید پاسخگو باشد. 
* تسهیلات 1.5 میلیون تومانی سفر به عتبات برای دارندگان فیش عمره و حج 
رئیس سازمان حج و زیارت در رابطه با ارائه تسهیلات سفر به عتبات برای دارندگان فیش عمره و حج تمتع نیز عنوان کرد: با توافق انجام شده میان سازمان حج و زیارت با بانک ملت و ملی کسانی که برای حج تمتع و عمره ثبت نام کرده‌اند می‌توانند از تسهیلات 1.5 میلیون تومانی سفر به عتبات عالیات بهره بگیرند.
اوحدی اضافه کرد: دارندگان فیش عمره و حج تمتع و عمره می‌توانند با حفظ نوبت خویش از تسهیلات عتبات استفاده کنند و تفاهم‌نامه این کار مهم نیز فردا امروز سه‌شنبه انجام می‌پذیرد. 
* زائران ایرانی حج فقط باید از آب زمزم بطری‌های طبیعی تایید شده استفاده می‌کردند.
وی درباره این پرسش که در سال 2006 اعلام شده بود آب زمزم آرسنیک بالاتر از حد مجاز دارد و هلال احمر نیز آن را تایید کرده بود، گفت: در سال‌هایی که این موضوع مطرح شد هلال احمر و وزارت بهداشت تحقیقاتی در این باره انجام دادند و سازمان حج نیز اعلام کرد که زائران خانه خدا فقط از بطری‌های مشخصی که از سوی مجموعه استاندارد عربستان تایید شده است استفاده کند. 
رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: در آن سالها تاکید کردیم که زائران خانه خدا از آب شیرها استفاده نکنند و فقط آب بطری‌های تایید شده را تهیه کنند. تحقیقات لازم نیز در این باره انجام گرفته بود. 
* بیش از 21 هزار نفر در طی 3 روز برای سفر اربعین ثبت‌نام کردند 
اوحدی درباره آمار ثبت‌نام کنندگان سفر اربعین حسینی اظهار کرد: تا پایان سومین روز ثبت‌نام علاقمندان برای سفر به عتبات در ایام اربعین حسینی بیش از 21 هزار نفر نام نویسی کردند که پیش‌بینی می‌کنیم امسال در حدود 2 میلیون نفر از زائران ایرانی در این مراسم حضور پیدا کنند. 
وی تاکید کرد: تمام کسانی که برای ایام اربعین حسینی قصد عزیمت به عتبات عالیات را دارند باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و تمامی تمهیدات لازم اعم از تعیین مرزها و روزهای اعزام مد نظر واقع شده است. 
رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: علاقمندان به سفر در ایام اربعین حسینی می‌توانند اطلاعات خود را وارد سامانه سماح کنند و این سامانه نیز به طور هوشمند تاریخ درج شده توسط فرد ثبت‌نام کننده را مورد بررسی قرار خواهد داد و با توجه به موضوع ترافیک مرزها و عبور و مرور آن را مورد تایید قرار خواهد داد و اگر در زمان درخواستی فرد ثبت‌نام کننده ازدهام جمعیت وجود داشته باشد سامانه به طور هوشمند تاریخ دیگری را برای او تدارک می‌بیند. 
اوحدی بیمه را یکی از ضروریات سفر اربعین امسال دانست و گفت: پوشش بیمه‌ای برای تمامی زائرانی که در سامانه سماح ثبت نام کنند انجام خواهد گرفت و این مهم یکی از الزامات سفر زائران در ایام اربعین حسینی محصوب می‌شود. 
وی در خصوص ارائه روادید به زائران اربعین اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم از ابتدای مهر ماه در 20 نقطه کشور صدور ویزا را داشته باشیم؛ تمامی تمهیدات ما براساس نظم و برنامه زمانبندی شده در حال انجام است و علاقمندان می‌توانند تا پانزدهم ماه سفر در سامانه سماح نام نویسی کنند.
رئیس سازمان حج و زیارت در پایان از ملت و دولت عراق در میزبانی ایام اربعین سال‌های گذشته قدردانی کرد و گفت: امسال نیز با توجه به حجم استقبال مردم کشورمان برای سفر به عتبارات در ایام اربعین حسینی شاهد حماسه‌ای پرشور در این آئین بزرگ و معنوی خواهیم بود. 
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب: 1989
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *