800
۱
۲
گزارشی از شهر توریستی در‌ جنوب شرق؛

جالق؛ گنجینه اسرار ناگفته پیشینیان/ گلشن گمنام بلوچستان بهشت کاوش گران و عکاسان+ تصاویر

شهر جالق که قرار است به عنوان باغ شهر به ثبت ملی برسد، دارای آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری بکری است که مس تواند به بهشت عکاسان و کاوش گران تبدیل شود.
جالق؛ گنجینه اسرار ناگفته پیشینیان/ گلشن گمنام بلوچستان بهشت کاوش گران و عکاسان+ تصاویر
به گزارش شستون؛ بخش جالق شهرستان سراوان با آثار و جاذبه های طبیعی بکر همواره پذیرای گردشگران بی شماری از سرتاسر کشور است و خاطره خوشی را در اذهان آنان به یادگار گذاشته است.
این منطقه دارای باغات و نخل های سربه فلک‌کشیده ای است که قنات های پرآب از میان نخلستان های آن عبور کرده و فضایی رویایی را برای هر بیننده ترسیم می کند.
آرامگاه هایی که از دوره سلوجی و ایل خانی در این منطقه به جای مانده است، یکی از پر بازدید ترین و محبوب ترین نقطه از این بخش است و شگفتی را در چشم هر بیننده به ارمغان می آورد.
شهر تاریخی جالق با دارا بودن منابع غنی تاریخی، طبیعی و گردشگری، همچون قلعه شیشه ریز، تپه های تاریخی اسلامی سید میر عمر که متعلق به دوره ساسانیان و اوایل اسلام است، می تواند به بهشت عکاسان و کاوش گران و باستان شناسان تبدیل شود و با وجود ورود این افراد به این منطقه، دیگر جالق گمنام نخواهد ماند.
 
در روزهای اخیر شهر جالق شاهد حضور کارشناس های کشوری و استانی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده که این افراد از قلعه شیشه ریز، مقابر کوهکن و سورو و باغستان های شهر جالق جهت استقرار پایگاه تحقیقاتی و ثبت جهانی این شهر به عنوان باغ شهر بازدید کردند.
 
کامبیز مشتاق گوهری رئیس کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت در سفری که دهم تیرماه سال گذشته به سراوان داشته و از قنات ها، آثار تاریخی و پوشش گیاهی زیبای دهستان ناهوک و بخش جالق بازدید کرده و نوید ثبت شهر جالق به عنوان ثبت ملی را داده بود.
وی همچنین گفته بود که قنات ناهوک به عنوان ثبت جهانی، میراث جهانی خواهد شد.
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب: 10190
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


نظر مخاطبان
هاجره
Iran, Islamic Republic of
من می خواهم آثار باستانی
علیرضا
United Arab Emirates
درسال۹۰بازدید داشتم مقابیرتاریخی توسط سودجویان خراب وحفاری شده بود خانه قله شیشه ریز که دو طبقه بودوسایل شمشیر های آن درداخل خانه موجود بود ومسجددیوارهای آن که قبربچه کوچک بود دستکاری شده بود وسنگ نگارها روی انهاراخراب ومعشوق کرده بودن