گزارشی از شهر توریستی در‌ جنوب شرق؛

جالق؛ گنجینه اسرار ناگفته پیشینیان/ گلشن گمنام بلوچستان بهشت کاوش گران و عکاسان+ تصاویر

شستون , 4 بهمن 1396 ساعت 10:02

شهر جالق که قرار است به عنوان باغ شهر به ثبت ملی برسد، دارای آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری بکری است که مس تواند به بهشت عکاسان و کاوش گران تبدیل شود.


به گزارش شستون؛ بخش جالق شهرستان سراوان با آثار و جاذبه های طبیعی بکر همواره پذیرای گردشگران بی شماری از سرتاسر کشور است و خاطره خوشی را در اذهان آنان به یادگار گذاشته است.
این منطقه دارای باغات و نخل های سربه فلک‌کشیده ای است که قنات های پرآب از میان نخلستان های آن عبور کرده و فضایی رویایی را برای هر بیننده ترسیم می کند.
آرامگاه هایی که از دوره سلوجی و ایل خانی در این منطقه به جای مانده است، یکی از پر بازدید ترین و محبوب ترین نقطه از این بخش است و شگفتی را در چشم هر بیننده به ارمغان می آورد.
شهر تاریخی جالق با دارا بودن منابع غنی تاریخی، طبیعی و گردشگری، همچون قلعه شیشه ریز، تپه های تاریخی اسلامی سید میر عمر که متعلق به دوره ساسانیان و اوایل اسلام است، می تواند به بهشت عکاسان و کاوش گران و باستان شناسان تبدیل شود و با وجود ورود این افراد به این منطقه، دیگر جالق گمنام نخواهد ماند.
 
در روزهای اخیر شهر جالق شاهد حضور کارشناس های کشوری و استانی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده که این افراد از قلعه شیشه ریز، مقابر کوهکن و سورو و باغستان های شهر جالق جهت استقرار پایگاه تحقیقاتی و ثبت جهانی این شهر به عنوان باغ شهر بازدید کردند.
 
کامبیز مشتاق گوهری رئیس کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت در سفری که دهم تیرماه سال گذشته به سراوان داشته و از قنات ها، آثار تاریخی و پوشش گیاهی زیبای دهستان ناهوک و بخش جالق بازدید کرده و نوید ثبت شهر جالق به عنوان ثبت ملی را داده بود.
وی همچنین گفته بود که قنات ناهوک به عنوان ثبت جهانی، میراث جهانی خواهد شد.


کد مطلب: 10190

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/gallery/10190/1/جالق-گنجینه-اسرار-ناگفته-پیشینیان-گلشن-گمنام-بلوچستان-بهشت-کاوش-گران-عکاسان-تصاویر

شستون
  https://shastoon.ir