800
۰
کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان:

کوهک؛ شرقی ترین روستای ایران/ تپه مهتاب خزانه با قدمتی پیش از تاریخ تفرجگاه دلنشین در سراوان

کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان گفت: روستای کوهک به عنوان یکی از روستاهای نمونه گردشگری استان سیستان و بلوچستان از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معرفی و مطالعات آن‌ به اتمام رسیده است.
کوهک؛ شرقی ترین روستای ایران/ تپه مهتاب خزانه با قدمتی پیش از تاریخ تفرجگاه دلنشین در سراوان
محمد صدیق دهواری در گفت و گو با شستون اظهار کرد: روستای کوهک، شرقی ترین روستای کشور ایران است که با مرکز شهرستان سراوان ۹۵ کیلومتر فاصله دارد.
وی افزود: این روستا به عنوان یکی از روستاهای نمونه گردشگری استان سیستان و بلوچستان از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معرفی و مطالعات آن‌ به اتمام رسیده است.
کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و‌ گردشگری سراوان ادامه داد: طلوع و غروب خورشید در این‌ روستا با غربی ترین نقطه کشور در استان آذربایجان غربی یک ساعت و ۱۷ دقیقه اختلاف دارد.
دهواری اضافه کرد: بخشی از مرز بین کشور ایران و پاکستان را در کوهک،  رودخانه ماشکید به طول ۱۰ کیلومتر تشکیل می دهد.
وی گفت: در روستای کوهک همچنین نخلستان های باشکوه وجود دارد که نسبت به دیگر نخلستان های بلوچستان از تنه باریک تر برخوردار هستند که در زبان بلوچی به آن «دانک» می گویند.
کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان یاد آور شد: این روستا دارای یک قلعه است که در سال ۱۳۱۶ پس از حمله پهلوی اول به فرماندهی سرتیب البرز، بمباران و به توپ بسته شد.
دهورای با بیان اینکه آب آشامیدنی کوهک از چشمه ای به نام «پتوکان» تأمین می شود، خاطر نشان کرد: قله کوهک از خشت خام و بر روی یک تپه طبیعی بنا شده که هم اکنون بخش زیادی از آن تخریب گشته است.
وی تپه مهتاب خزانه را به عنوان یکی از تپه های قدیمی و‌باستانی در استان سیستان و بلوچستان با قدمت پیش از تاریخ در این روستا عنوان کرد و گفت: کوه سیاهان، بازار چه مرزی، رودخانه ماشکید، بافت مسکونی از دیگر جاذبه های طبیعی و گردشگری این روستا است.
عکاس: ایرانپور

انتهای پیام/ الف.د
پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 10633
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *