800
۰
۱
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان:

صنایع دستی سراوان، سوغات فاخر جنوب شرق/رواج آهنگری با پیشرفت تکنولوژی در در آسپیچ و محمدی

محصولات صنایع دستی شهرستان سراوان که از قدیمی ترین نوع هنرهای دستی در کشور محسوب می‌شود، یکی از بفاخز ترین سوغاتی در جنوب شرق به شمار می رود.
صنایع دستی سراوان، سوغات فاخر جنوب شرق/رواج آهنگری با پیشرفت تکنولوژی در در آسپیچ و محمدی
حمزه ندرت زهی در گفت و گو با شستون با اشاره به هنرهای دستی فاخر در شهرستان سراوان، اظهار کرد: ساخت سفال که شاهکار زنان خلاق و توانمند روستای کلپورگان است، دارای هفت هزار سال قدمت دارد.
وی افزود: پس از گذشت سالیان طولانی زنان این روستا همچنان سفال را با ذوق و سلیقه ای شگرف با دست و بدون استفاده از چرخ سفالگری می سازند.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان اضافه کرد: روستای کلپورگان در سال جاری و پس از بازدید ارزیابان شورای جهانی، به عنوان اولین روستای صنایع دستی جهان، به ثب رسید.
ندرت زهی گفت: زنان روستا از خاک ظروفی همچون کوزه، کاسه، قندان، خمیر دان و ظروف آشپزخانه را می سازند.
وی در ادامه با بیان اینکه حصیر بافی یکی از قدیمی ترین هنرهای دست مردمان ایران زمین است، یاد آور شد: مردم شهرستان سراوان از برگ درخت خرمای وحشی (داز) که در بیشتر نقاط بلوچستان رویش دارد و ساقه های نی باتلاقی حصیر می بافند.
رئیس  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان خاطر نشان کرد: حصیر، جارو، خورجین، سواس (صندل بلوچی)، کتور، جانماز، بادبزن، سبد، پرده، کلاه حصیری، ریسمان، کیف و کمربند جهت بالا رفتن از نخل خرما از جمله محصولاتی است که مردمان سراوان با برگ درختان داز می بافند.
ندرت زهی سوزن دوزی را از دیگر هنرهای دستی فاخز زنان بلوچ عنوان کرد که با ذوق و مهارت خاص بر روی پارچه بخیه زده می شود.
وی ادامه داد: زنان با تبحر خاصی با نخ بر روی  پارچه نقش می بندند که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می‌ سازند.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان گفت: علاوه بر اینکه سوزن دوزی بیشتر در لباس زنان بلوچ، رومیزی،  پرده ها مشاهده می‌شد اما در حال حاضر بر روی کفش، کیف، شال گردن و همچنین دستبندها، تل های دخترانه، گوشواره، انگشتر دیده می شود.
وی در پایان با اشاره به اینکه با پیشرفت تکنولوژی همچنان هنر آهنگری در بسیاری از روستا های شهرستان سراوان از جمله در شهر محمدی و روستای آسپیچ رواج دارد، یاد آور شد: مردان این منطقه اقدام به ساخت داس، چاقو، سوزن و تبر می کنند.


انتهای پیام/الف.د
 
دوشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 10839
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


نظر مخاطبان
سمیه مبشری
Iran, Islamic Republic of
بسیار جالب و مفید بود

سوالی داشتم، در فضای مجازی تصاویر بسیار هنرمندانه ای از کنده کاری بر روی قسمتی از برگ درخت خرما پخش شده که به نام استاد پرکی از سراوان معرفی شده
اگر این مطلب صحت داره، حتما در کنار سایر توضیحات، عکس و آدرسی از این هنر هم بگذارید