800
۰
گزارش شستون از بحران آبی قنات داران؛

خشکسالی، دستاورد بی تدبیری در پروژه های آبرسانی سراوان/کاهش آب های زیر زمینی کام قنات داران را خشک کرد+تصاویر

چندین ماه می گذرد و هنوز زمین سراوان چشم انتظار آسمان است که نگاه خود را معطوف به شرقی ترین نقطه زمین کند تا قطره آبی گیر سفره های زیر زمینی این منطقه بیفتد.
خشکسالی، دستاورد بی تدبیری در پروژه های آبرسانی سراوان/کاهش آب های زیر زمینی کام قنات داران را خشک کرد+تصاویر
به گزارش شستون، آب مهم ترین نیاز سراوان است و با گذشت سال ها باران چشم گیری نباریده و سطح سفره های زیر زمینی  در این شهرستان به طور قابل ملموسی کاهش پیدا کرده است و علی ای حال اجرای پروژه های آبرسانی به روستاها چه بلایی بر سر قنات ها خواهد آورد؟
این در حالی است که قنات های معروف شهرستان سراوان از جمله قنات روستای ناهوک که در ثانیه 400 لیتر آب از آن عبور می کرده به معضل کم آبی دچار شده و سطح آن به کمتر از 70 لیتر در ثانیه رسیده است.
در این زمینه رستم دهقان قنات دار شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون با بیان اینکه طبق اظهارات مسئولین دشت شمس آباد برای برداشت آب یک منطقه ممنوعه است و با توجه به بحران آب قنات های ما از این سفره تغذیه می شوند، گفت: چندین پروژه آبرسانی در این دشت در حال اجرا است و سطح آب زیر زمینی کاهش پیدا می کند.
وی با بیان اینکه ورودی آب به سفره های دشت شمس آباد کاهش پیدا کرده است، افزود: مردم روستاهای سرجو، پرکنت، بخشان، هوشک و زنگیان در این زمینه معترض هستند.
قنات دار شهرستان سراوان با بیان اینکه آب شرب سراوان دارای گچ است و قابل خوردن نیست، تصریح کرد: خواسته ما از مسئولین این است که در اجرای طرح آبرسانی خود تجدید نظر کنند و اگر هدف آنها آب رسانی به مردم است از بخش جالق و روتک که دارای آب های سطحی فرآوانی می باشد، استفاده کنند.
وی با بیان اینکه مطالبات زیادی در زمینه جهت جلوگیری از اجرای پروژه آبرسانی دشت شمس آباد انجام شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه منطقه سراوان دچار بحران آب می باشد، این طرح بازدهی خوبی ندارد.
دهقان گفت: هر روستا سراوان دارای بیش از 12 هزار نخل خرما است که با اجرای این طرح همه نخلستان ها خشک خواهد شد و مردم ناچار به ترک کشور یا روستای خود خواهند بود.
در ادامه پیگیری ها نور محمد مرزبان قنات دار روستاهای بخشان، سرجو و شهستان شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون با بیان اینکه سازمان امور آب موظف است که از دشت ممنوعه شمس آباد برداشت آب نداشته باشد، گفت: سازمان امور آب دشت شمس آباد را در 60 سال قبل از لحاظ برداشت آب ممنوعه اعلام کرده و هم اکنون در حال اجرای طرح آبرسانی در این منطقه است.
وی با بیان اینکه قنوات روستاهای بخشان، سرجو و شهستان دارای 18 رشته هستند و مسیر آنها به سمت گشت می باشد، تصریح کرد: با برداشت بی رویه آّب همه قنوات سراوان خشک خواهد شد.
قنات دار روستاهای بخشان، سرجو و شهستان شهرستان سراوان اذعان داشت: از مسئولین می خواهیم که دیار نخل و نگاره ایران را به ویرانه ای خشک تبدیل نکند.
عباس سارانی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت امور آب استان سیستان و بلوچستان در این زمینه در گفت و گو با شستون با بیان اینکه  پروژه آبرسانی دشت شمس آباد توسط امور آب و فاضلاب روستایی در حال اجرا می باشد، تصریح کرد: تامین آب شرب مردم در اولویت های کاری شورای امنیت ملی و ورزات خانه قرار دارد و اگر نتوانیم آب شرب را تامین کنیم با مهاجرت روستاییان به شهر روبرو خواهیم بود.
وی با بیان اینکه محیط زیست و تامین آب صنعتی و کشاورزی در اولویت های بعدی امور آب قرار دارند، اذعان داشت: برای کل کشور برنامه برداشت آب برنامه ریزی شده، که در دشت شمس آباد تامین آب شرب در اولویت قرار گرفته است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت امور آب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برخی از قنات داران بالا دست این پروژه نگران بحران آب هستند، خاطر نشان کرد: سطح سفره های زیر زمینی به دلیل عدم تغذیه و کاهش ورودی آب کاهش پیدا کرده است و بارندگی های قابل ملاحظه ای در سال های اخیر نداشته ایم.
وی در پایان اذعان داشت: با اجرای طرح های آبیاری تحت فشار و کنترل آب کشاورزی می توان میزان  مصرف را کاهش داد تا آب ذخیره شده وارد سفره زیر زمینی شود.
 
انتهای پیام/1675
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب: 9262
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *