800
۰
گزارش شستون از مرگ ناگهانی پرندگان مکشوفه در سراوان؛

پرندگان قاچاق سراوان با چشمان دوخته در دام مرگ/ معاون دامپزشکی سراوان: بیش از 50 درصد پرندگان قاچاق تلف شده اند+تصاویر

چند روز قبل رئیس یگان حفاظت محیط زیست سراوان از کشف بیش از 200 قطعه پرنده زینتی قاچاق در مرز روتک این شهرستان خبر داد که پس از گذشت دو روز بیش از 50 درصد از این پرندگان به دلایل نهفته با مرگ روبرو شدند.
پرندگان قاچاق سراوان با چشمان دوخته در دام مرگ/ معاون دامپزشکی سراوان: بیش از 50 درصد پرندگان قاچاق تلف شده اند+تصاویر
به گزارش شستون، هم مرز بودن شهرستان سراوان با کشور پاکستان موجب شده برخی از سودجویان دست به قاچاق پرنده های زینتی از جمله انواع طوطی سانان، مینا و فنچ بزنند، که برخی از این پرندگان ناقل بیماری های مشترک بین انسان و طیور هستند.
 تغییر اکولوژیک پرنده از محیطی به محیط دیگر موجب می شود که نتواند شرایط هوایی جدید را تحمل کند و یا بر اثر  حمل بیماری های مختلف تلف شود.
 موسی دهقان نژاد رئیس یگان حفاظت محیط زیست سراوان چند روز گذشته از کشف بیش از 200 قطعه پرنده زینتی قاچاق در مرز روتک این شهرستان خبر داد که پس از گذشت دو روز بیش از 50 درصد از این پرندگان به دلایل نهفته تلف شده اند.
با پیگیری شستون در این زمینه اسلام نعیمی معاون دامپزشکی شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون با بیان اینکه  تغییرات آب و هوایی می تواند علت عمده مرگ و میر این پرندگان باشد، گفت: آزمایشات ویروسی متعددی بر روی پرنده های مکشوفه انجام و به مرکز استان ارجاع شده است، که نتیجه آن علت مرگ و میر پرندگان را به طور دقیق تر مشخص خواهد کرد.
وی با بیان اینکه بیماری آنفولانزا و نیوکاسل می تواند عامل مرگ این پرندگان باشد، تصریح کرد: این بیماری ها از طریق تنفس هوا و مدفوع به پرنده منتقل می شوند و به علت مقاومت بالایی که دارند موجب تلفات شمار زیادی از پرندگان زینتی و صنعتی خواهند شد.
معاون دامپزشکی سراوان اسهال گچی، مشکلات عصبی، فلج و ضعف ناگهانی را از علائم بیماری نیوکاسل عنوان کرد و اظهار داشت: بیش از 50 درصد پرندگان زینتی مکشوفه در سراوان تلف شده اند که هنوز علت آنها مشخص نشده است.
وی در پایان از مردم خواست که پرندگان زینتی را از مراکز زیر نظر دامپزشکی تهیه و برای جلوگیری از بیماری های مشترک بین انسان و طیور از مرغ کشتار روز استفاده کنند.
 
انتهای پیام/1675
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب: 9266
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *