گزارش شستون از معادن دست نخورده سراوان؛

عدم وجود زیر ساخت ها، زمینه ساز بلوکه شدن معادن سراوان/رئیس صنعت، معدن و تجارت سراوان: در حال پیگیری لغو پروانه اکتشاف معادن کوه سفید هستیم+تصاویر

شستون , 20 آبان 1396 ساعت 11:04

بعد از گذشت چند سال هنوز معادن شهرستان سراوان به علت عدم وجود راه مناسب ارتباطی، خارج بودن از محدوده شبکه برق، مشکلات مردمی در منطقه سازماندهی و به بهره برداری نرسیده اند.


به گزارش شستون، در یک معدن به طور متوسط برای 50 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی می شود که می تواند پایه اصلی معادن بر مبنای صادرات باشد.
معادن شهرستان سراوان به علت عدم وجود راه مناسب ارتباطی، مشکلات مردمی موجود در منطقه، خارج بودن از محدوده شبکه برق و نبود زیرساخت ها و واحد های سنگ بومی در سطح شهرستان هنوز سازماندهی و به بهره برداری نرسیده اند.
در این زمینه مهرداد طاهری رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون با بیان اینکه در منطقه کوه سفید شهر گشت دو معدن گرانیت وجود دارد و پروانه اکتشاف برای آنها صادر شده است، گفت: هیچ گونه اقدامی در راستای بهره برداری از معادن انجام نشده است و در حال پیگیری لغو این پروانه ها هستیم.
وی با اشاره به سخنان مقامات بالا در صنعت، معدن و تجارت کشور اظهار داشت: در شرایط فعلی اقتصادی بهره برداری از این معادن با توجه به وجود کاشی و سرامیک های شکیل بروز صنعتی، مقرون به صرفه نمی باشد.
رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان سراوان تولید کاشی و سرامیک را از جمله مصارف معادن گرانیت عنوان کرد و اذعان داشت: هزینه استخراج و تولید، بیشتر از فروش سنگ در منطقه است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: مجوز هایی برای جذب سرمایه گذار صادر شده، ولی سرمایه گزار خارجی با این درخواست که گرانیت را از معادن سراوان استخراج و به کشورهای حاشیه خلیج فارس منتقل کند و پس از ساخت کاشی و سرامیک مجددا محصول را به ایران بفروشد، می خواهد وارد عمل شود، که این امر به تنهایی می تواند ضربه مهلکی به اقتصاد کشور وارد کند.
طاهری با بیان اینکه جذب سرمایه گزار داخلی نقش مهمی در اشتغال زایی و پیشرفت اقتصادی منطقه خواهد داشت، تصریح کرد: با ایجاد زیر ساخت های مناسب جهت برده برداری معادن امنیت در منطقه کوه سفید گشت تامین خواهد شد.
وی افزود: با روی کار آمدن دولت می توان معادن کوه سفید در شهر گشت را به بهره برداری رساند و به بخش خصوصی واگذار کرد.
علی ای حال برای این منظور ایجاد منطقه تاسیساتی در شهرستان سراوان جهت ایجاد کارگاه با عنایت به اینکه زیر ساخت های آب و برق فراهم شود، از سوی برخی از کارشناسان پیشنهاد شده است.
با توجه به اینکه خرید ماشین آلات هزینه سنگینی برای سرمایه گذار دارد، اعطای تسهیلات با درصد پایین می تواند در جذب افراد مناسب باشد.
 
انتهای پیام/1675


کد مطلب: 9324

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/gallery/9324/1/عدم-وجود-زیر-ساخت-زمینه-ساز-بلوکه-شدن-معادن-سراوان-رئیس-صنعت-معدن-تجارت-حال-پیگیری-لغو-پروانه-اکتشاف-کوه-سفید-هستیم-تصاویر

شستون
  https://shastoon.ir