800
۰
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد:

رابطه مستقیم نرخ ارز و قیمت کالا/بی انضباطی مالی دولت عامل گران شدن کالاهای اساسی شد

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: زمانی که نرخ ارز افزایش داشته باشد و با توجه به واردات برخی از کالا از خارج، قیمت بعضی از کالاها نیز افزایش خواهد داشت.
رابطه مستقیم نرخ ارز و قیمت کالا/بی انضباطی مالی دولت عامل گران شدن کالاهای اساسی شد
محمد رضا نعیمی در گفت و گو با شستون با اشاره به افزایش نرخ بعضی از کالاهای اساسی، علت اصلی گرانی های اخیر در کشور را نوسانات نرخ ارز بیان کرد.
وی افزود: تولید کالاهای اساسی مانند شکر، برنج، روغن و مرغ با توجه به نیاز مردم کم است که دولت این نیاز را از طریق واردات تأمین می کند.
کارشناس مسائل اقتصادی شهرستان سراوان در تکمیل مطلب فوق اضافه کرد: هنگامی که نرخ ارز نوسان داشته باشد در نتیجه قیمت اقلام افزایش خواهد داشت.
نعیمی خاطر نشان کرد: می طلبد دولت اجازه واردات به ارگان های وارد کننده را با تعرفه پایین تر دهد تا بتواند بازار را تنظیم کند.
وی افزود: یکی دیگر از دلایل گرانی های اخیر و گران شدن آب و برق و دیگر اقلام در بودجه سال 97 است که برای مردم این انتظار را به وجود آورده است که سال آینده یک سال گرانی را در پیش خواهند داشت.
کارشناس مسائل اقتصادی در تکمیل مطلب فوق اضافه کرد:این انتظارات دربازار شیوع پیدا کرده که قیمت برخی از اقلام را در بازار گران کرده است.
نعیمی با بیان اینکه انتظار از آینده عامل مهم در اقتصاد است، گفت:  اگر مردم انتظار این را داشته باشند که در آینده کالا گران شود، از آن کالا در زمان حال بیشتر خرید می کنند و به دنبال تقاضای زیاد برای خرید، قیمت کالا افزایش خواهد داشت.
وی تصریح کرد: بی انضباطی مالی دولت عامل دیگر گران شدن برخی از کالاها است که دولت به دلیل فروش ارز در بازار توسط بانک مرکزی قیمت ارز را بالا نگه داشته است.
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب: 10361
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *