800
۰

رشد سریع آمار «زندگی تنهایی» در کشور بر اساس آمار سرشماری/ اگر مشکلات جوانان را حل نکنند باید به فکر وزیر تنهایی در کابینه باشیم

این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: تنهایی در جامعه وجود داشته و به سرعت رو به افزایش است؛ اگر مسئولان سیاست های تشویقی را برای زوج های جوان در نظر نگیرند و یا مشکلات اقتصادی جوانان را حل نکنند از همین حالا باید به فکر وزیر تنهایی باشیم.
رشد سریع آمار «زندگی تنهایی» در کشور بر اساس آمار سرشماری/ اگر مشکلات جوانان را حل نکنند باید به فکر وزیر تنهایی در کابینه باشیم
به گزارش شستون؛ امان الله قرائی مقدم، کارشناس مسائل اجتماعی و روانشناس در گفتگو با خبرنگار دانا در خصوص انتصاب وزیر تنهایی کشور بریتانیا اظهار داشت: سبک زندگی مردم ایران هم به شکلی پیش رفته است که شاید بتوان گفت تعداد افراد تنها در کشور ما حتی بیشتر از تعداد افراد تنها در بریتانیا است.
وی با بیان اینکه از هم‌اکنون باید به فکر چاره بود و امکانات لازم را برای مقابله با این پدیده مهیا کرد عنوان داشت: بر اساس گزارش ثبت احوال کشور و سرشماری کشور، سرعت تنهایی و بی‌کسی رو به افزایش است و همانند کشورهای توسعه یافته، چند میلیون نفر به‌ ویژه در کهنسالی مجبور شده‌اند در تنهایی زندگی را بگذرانند همه ما می‌شنویم روزانه سالمندانی هستند که در خانه خود فوت کرده و تا چند روز همسایگان و فرزندان از این موضوع مطلع نمی‌شوند.
این کارشناس مسائل اجتماعی بیان داشت: در حال حاضر تا حد زیادی تنهایی در جامعه زیاد شده است و اگر فکری برای این مشکل نشود، این جمعیت به سرعت افزایش پیدا می کند. اصولا زندگی در شهرهای بزرگ و صنعتی شدن تنهایی را به دنبال می‌آورد چرا که بعد مسافت و مشغولیت‌های زندگی بیشتر می‌شود.
قرائی مقدم با بیان اینکه سن متوسط زندگی برای زنان به 78 و برای مردان 74 سال رسیده است عنوان کرد: خواه ناخواه تا چند سال آینده کشور ایران دچار پیری جمعیت می‌شود که علاوه بر آن امروز ما با تعداد زیادی افراد مجرد در جامعه رو به رو هستیم.
وی با تاکید بر این نکته که نباید از لفظ «ازدواج سفید» استفاده کرد عنوان داشت: زنان و مردانی هستند که بدون ازدواج با هم زندگی می کنند که به آنها «همباش‌های سیاه» باید گفت چرا که هیچ رابطه تعهدی بین آنها نیست که اقدام آنها را ازدواج نامید. این رابطه نه ازدواج است و نه سفید و در نهایت منجر به جدایی دو فرد می شود که قطعاً تبعات روحی بدی برای افراد به دنبال دارد.
این کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه تعاداد افراد تنها در جامعه زیاد است عنوان کرد: عده ای که از زندگی «همباش‌های سیاه» جدا شده‌اند، عده ای از افراد که مجرد زندگی می کنند، عده ای که بعد از طلاق تنهایی را انتخاب کرده اند و در نهایت سالمندانی که فرزندانشان آنها را رها کرده اند جزء جامعه تنها در کشور ما هستند.
قرائی مقدم با بیان اینکه باید سیاستهای کشور به سمت خدمات دهی به این افراد هم تنظیم شود عنوان کرد: نکته مهم تر از رسیدگی به این افراد، جلوگیری از گسترش این اتفاق ناخوشایند در جامعه است که همین موضوع سیاست گذاری ها و همچنین ریل گذاری های اساسی در جامعه را می طلبد.
وی ضمن اشاره به اینکه وزیر تنهایی در بریتانیا یک نیاز مهم برای جامعه بوده عنوان کرد: در کشور ما هم باید برنامه ریزی هایی برای این مساله صورت بگیرد؛ هر روز که از برنامه ریزی و تعیین یک متولی برای امور تنهایان در کشور بگذرد، شرایط کشور بدتر می شود چرا که این واقعیت امروز جامعه ماست که باید مسئولان برای آن برنامه ریزی کنند.
این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به برخی تلاش ها در وزارت ورزش و جوانان گفت: رسیدگی به امور جوانان برای اینکه از سبک زندگی خود دور نشوند، نیازمند یک وزارت جداگانه است و اگر اقدام موثری در کشور صورت نگیرد، مشکلاتی بدتر از مشکلات بریتانیا گریبانگیر ایران می شودو
این استاد دانشگاه با انتقاد از عملکرد برخی مسئولان در راستای رواج تنهایی گفت: عامل دیگری که امروز باز هم تنهایی را تشدید می‌کنند سازمان‌هایی هستند که زندگی بدون بچه را تشویق می‌کنند و تنهایی و بی‌کسی افراد به ویژه کهنسالان را افزایش می‌دهد.
قرائی مقدم همچنین گفت: افزایش بی‌حد و حصر طلاق عامل دیگری است که تنهایی و بی‌کسی را افزایش می‌دهد؛ چرا که در سال‌های اخیر به قدری طلاق، جدایی و متارکه در خانواده های تک هسته‌ای اتفاق افتاده که فاجعه‌آمیز است.
وی در ادامه گفت: عامل دیگری که تنهایی و بی‌کسی را افزایش می دهد ازدواج موقتی، ازدواج‌های پی‌درپی و انواع گوناگون شبکه روابط نزدیک همراه با مناسبات جنسی مشترک یا بدون آن و نیز خانواده‌هایی است که پدر و مادر در دو شهر مختلف زندگی و کار می‌کنند.
این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: تنهایی در جامعه وجود داشته و به سرعت رو به افزایش است؛ اگر مسئولان سیاست های تشویقی را برای زوج های جوان در نظر نگیرند و یا مشکلات اقتصادی جوانان را حل نکنند از همین حالا باید به فکر وزیر تنهایی باشیم.

منبع: دانا
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب: 10451
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *