800
۰
رئیس شبکه دامپزشکی سراوان:

توقیف کامیون های جابه جایی مرغ زنده فاقد گواهی حمل بهداشتی/ از شکار پرندگان خودداری شود

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سراوان با اشاره به اینکه آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سراوان مشاده نشده است، گفت: شهروندان پرندگان را در خیابان ذبح نکنند و از رها سازی ضایعات مرغ در طبیعت به جد خود داری کنند چرا که این عوامل می تواند زمینه ساز بیماری باشد.
توقیف کامیون های جابه جایی مرغ زنده فاقد گواهی حمل بهداشتی/ از شکار پرندگان خودداری شود
حمید درازهی در گفت و گو با شستون با اشاره به اینکه آنفولانزای فوق حاد پرندگان بیماری مشترک بین پرندگان و انسان است، اظهار کرد: آنفولانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی است که تمامی پرندگان وحشی و اهلی به آن مبتلا می شوند.
 وی ادامه داد: در پرندگان آبزی مانند اردک، مرغابی و پرندگان مهاجر این بیماری نیز وجود دارد اما بدون اینکه از خود علائمی بروز دهد و این نوع از پرندگان اگر دارای بیماری باشند می توانند محیط و آب را آلوده  کنند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سراوان افزود: با توجه به اینکه سراوان یک منطقه مرزی است و احتمال اینکه آنفولانزای فوق حاد پرندگان در آن سوی مرز باشد، تا کنون این بیماری در شهرستان سراوان مشاهده نشده است.
درازهی یادآور شد: معمولا افرادی که با مرغ و پرندگان چه پرندگان زینتی و یا مرغ های بومی و محلی در ارتباط هستند، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.
وی به شهروندان توصیه کرد به محض مشاهده تلفات غیر عادی پرندگان، موضوع را به اداره دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند تا کارشناسان به موقع در محل حاضر و موضوع را بررسی کنند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سراوان نیز از نیروی انتظامی خواستار همکاری و توقیف و عدم اجازه ورود کامیون های حمل مرغ زنده که فاقد مجوز حمل بهداشتی از شبکه دامپزشکی هستند، شد و خواهان اطلاع سریع این ارگان به محض مشاهده کامیون های فاقد گواهی به اداره دامپزشکی شهرستان شد.
درازهی تأکید کرد تا حمل مرغ فقط به صورت بهداشتی انجام شود تا شاهد شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان نباشیم.
وی گفت: بیماری آنفولانزا شبیه به سرما خوردگی است که دارای علائمی همچون تب و لرز، درد عضلانی، کاهش اشتها در انسان و در پرندگان که به صورت ناگهانی رخ می دهد معمولا خونریزی در تاج، خونریزی در ساق پا و پر خون بودن نای مشاهده می شود.
رئیس شبکه دامپزشکی سراوان در پایان به شهروندان تأکید تا پرندگان را در کوچه و خیابان ذبح نکنند، از شکار پرندگان خود داری کنند و ضایعات مرغ را نیز در طبیعت رها نکنند چرا که این عوامل خطر ساز هستند.

انتهای پیام/الف.د
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب: 10595
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *