800
۰

کسب نشان مرغوبیت کالا توسط کارآفرین سراوانی/ سواس؛ صندل بادوام و محبوب در جنوب شرق

کار آفرین سراوانی گفت: سواس یکی از صندل های بادوام در این منطقه محسوب می شود که در دی ماه سال جاری نشان مرغوبیت کالا را کسب کرد.
کسب نشان مرغوبیت کالا توسط کارآفرین سراوانی/ سواس؛ صندل بادوام و محبوب در جنوب شرق
محمد امین چاکری زاده در گفت و گو با شستون با اشاره به علاقه وافر به آداب قوم بلوچ، اظهار کرد: از سنین نوجوانی پاگ یا عمامه بلوچی استفاده کرده و پدربزرگ وی در تمامی طول زندگی خود فقط از کفش سواس و سُر استفاده کرده است.
وی افزود: در یک سفر کوهستانی یکی از دوستان وی کفش سواس به پا داشته که به دوام بالای این کفش پی برده و جرقه ساختن این کفش در ذهن وی روشن شد.
کارآفرین حوزه‌صنایع دستی شهرستان سراوان ادامه داد: از آنجایی که سواس صندل محبوب میان مردمان این منطقه محسوب می شود، اقدام به راه اندازی کارگاه کرده که در آن صندل های سنتی سواس را با طرح های مدرن تلفیق کرده و به صورت امروزی می سازد.
چاکری زاده با بیان اینکه ساخت سواس را از چند سال قبل به صورت جدی آغاز کرده است، اذعان کرد: با توجه به علاقه قلبی که به این کار دارد توانسته تغییرات و ابداعاتی در این کار پیاده کند و سواس هایی با مرغوبیت و دوام بالا در طرح های جدید و زیبا به بازار عرضه کند که مورد توجه مردم قرار گرفته و مرد و زن و کودک از آنها استفاده می کنند.
وی با اشاره به اینکه دل بسته و عاشق کار خود است، گفت: اگر چه در این راه سختی های زیادی را تحمل کرده اما هرگز خللی در اراده وی به وجود نیامده و با توکل به خدا و پشتکار خود توانسته ظرف چند سال تنها کارگاه زنده ساخت سواس بلوچی را در کشور راه اندازی کند که بعد از مدتی با توجه به کیفیت کار، نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی را کسب کرد.
کارآفرین حوزه صنایع دستی شهرستان سراوان با بیان اینکه کارگاه وی در روستای زنگیان قرار دارد، ادامه داد: در کارگاه هم سواس می سازد و هم قسمتی را به صورت نمایشگاه طراحی کرده و صندل ها را به فروش می رساند.
چاکری زادی افزود: در حال حاضر کارگاه کوچکی دارد اما قرار است که کارگاه بزرگ تری احداث کند تا در آنجا سواس و صنایع دستی را به نوآموزان و هنر جویان آموزش دهد.
وی گفت: نشان ملی مرغوبیت کالا را در ابتدا‌ از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان در آبان 1396  و در  دی ماه در داوری نهایی از میراث فرهنگی و صنایع دستی گردشگری کشور در تهران کسب کرده است.
کارآفرین حوزه‌ صنایع دستی شهرستان سراوان با اشاره به اینکه سواس از بهترین پاپوش ها است، گفت: در کنار ساخت سواس کیف های چرمی و نخی و همچنین دستبند های سنتی نیز درست می کند.
چاکری زاده به جوانان توصیه کرد تا هرگز از رحمت خداوند نا امید نشوند و گفت: تلاش معجزه می کند و با تلاش می شود به هر آنچه که خواست رسید.
وی اضافه کرد: تلاش در مسیر درست باعث موفقیت می شود و از کار کردن عار نداشته باشند و به دنبال احیای فرهنگ و اداب و رسوم خود باشند.
این کار آفرین سراوانی در ادامه ضمن ابراز ناراحتی از عدم حمایت و بی توجهی مسئولین، خواستار حمایت مسئولین از افرادی شد که در راه احیای فرهنگ و آداب ‌‌و رسوم در حال تلاش هستند تا این حمایت قوت قلب برای ادامه‌ کار هنرمندان باشد.
چاکری زاده از خانواده‌ خود به عنوان پشتیبان، عیسی زهی معاون میراث فرهنگی استان، خدایاری رئیس میراث فرهنگی ایرانشهر، رئیسی رئیس سابق میراث فرهنگی سراوان، میراث فرهنگی‌سراوان و همچنین اویسی رئیس نمایشگاه عرضه کالا که غرفه رایگان به صورت رایگان در اختیار وی قرار داده است، تشکر کرد.
همچنین وی در پایان از برخی از مسئولین به دلیل عدم دعوت وی جهت حضور در نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر که در تهران برگزار شد، بسیار گلایه مند بود.


انتهای پیام/ الف.د
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب: 10813
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *