800
۰
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان:

قبرستان دو هزار و ۵۰۰ ساله؛ اثر تاریخی منحصر به فرد شهر گشت/ قلعه بخشان در دوره اسلامی بنا شده است

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان گفت: شهرستان سراوان با وسعت ۱۵ هزار و ۳۲ کیلومتر مربع و با دارا یودن آثار باستانی و تاریخی متفاوت به عنوان گهواره تاریخی و تمدن شناخته می‌ شود.
قبرستان دو هزار و ۵۰۰ ساله؛ اثر تاریخی منحصر به فرد شهر گشت/ قلعه بخشان در دوره اسلامی بنا شده است
حمزه ندرت زهی در گفت و گو با شستون با اشاره به اینکه آثار متعدد تاریخی و باستانی در سراوان این شهرستان را به گهواره تاریخی و تمدن تبدیل کرده است، اظهار کرد: در سراوان سنگ نگاره، تپه، قلعه، مسجد، مناره، درخت، مدرسه، غار، قبرستان و باقت قدیمی وجود دارد که این شهرستان را به یک موزه از تکامل تاریخ در عصر شکار، شبانی و کشاورزی تشکیل داده است.
وی افزود: یکی‌از آثار تاریخی سراوان قبرستان گشت است که در ۶۰ کیلومتری این شهرستان واقع شده و بیش از دو هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد که متعلق به دوره اشکانی و ساسانی است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان با بیان اینکه قبرستان شهر گشت گنجینه ای از تاریخ کهن و تمدن دیرینه استام سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود، اضافه کرد: این قبرستان در سال ۱۳۴۲ توسط یک گروه از باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی حفاری شد که با توجه به اشیاء به دست آمده در کاوش های انجام شده، مشخص شد که قدمت این قبرستان مربوط به دوره اشکانی و‌ساسانی است.
ندرت زهی در ادامه قلعه بخشان را یکی دیگر از آثار تاریخی این شهرستان عنوان کرد که در داخل شهرستان سراوان و در خیابان امام خمینی (ره) قرار گرفته‌ است.
وی با بیان اینکه قدمت قلعه تاریخی بخشان به دوره اسلامی باز‌ می گردد، گفت: این قلعه که در دو طبقه بنا شده است بیش از ۱۰ متر ارتفاع دارد که به عنوان دژ مستحکم و محل سکونت حاکم در آن زمان بوده است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان در تکمیل مطلب فوق اضافه کرد: قلعه تاریخی بخشان دارای دیواره های بلند و مجهز به تیرکش، برجک نگهبانی و دیده بان است که در دو قسمت ارگ چ حاکم نشین قرار گرفته است.

ندرت زهی یاد آور شد: در اطراف این قلعه خندق نیز وجود داشته است که در حال حاضر به صورت کامل تخریب شده است و قسمت هایی از خندق ها نیز به زمین کشاورزی و مزرعه تبدیل شده است.
شنبه ۴ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 10834
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *