800
۰
کارشناس مسائل بهداشتی مطرح کرد:

لازمه استحمام قبل از ورود به استخر جهت پیشگیری از بیماری های عفونی و پوستی/ گرما زدگی شایع ترین مشکل در فصل تابستان است

کارشناس مسائل بهداشتی سراوان در جمع بانوان سراوانی گفت: باتوجه به فرا رسیدن فصل گرما قبل از ورود به استخرهای عمومی و جهت جلوگیری از بیماری های پوستی و‌عفونی استحمام کنند.
لازمه استحمام قبل از ورود به استخر جهت پیشگیری از بیماری های عفونی و پوستی/ گرما زدگی شایع ترین مشکل در فصل تابستان است
به گزارش شستون، کارگاه بهداشتی و پیشگیری از بیماری های شایع در فصل تابستان به همت کانون فرهنگی زنان بلوچ سراوان با حضور جمعی از بانوان شهرستان برگزار شد.

در این‌کارگاه ماهرنگ حسین بر کارشناس مسائل بهداشتی در خصوص مراقبت‌ های بهداشتی در فصل تابستان، گفت: با توجه به فرارسیدن تابستان و غنی سازی اوقات فراغت، یکس از تفریحاتی که استقبال بالایی برخوردار است.

وی در تکمیل مطلب فوق اضافه کرد: كارشناسان معتقد هستند بسياری ازمكان‌های تفريحی عمومی مانند استخرها كه به نظر پاكيزه و سالم می آيند ممكن است دارای ميكروب‌ها و آلودگی های پنهانی باشند كه در ظاهر به چشم نمی آيد؛ بنابراين شهروندان در انتخاب استخر نهايت دقت را داشته باشند تا اين تفريحات فرحبخش با بیماری و ضرر مالی همراه نباشد.
 
کارشناس مسائل بهداشتی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد افراد مراجعه کننده به استخرها بر خود لازم نمی بینند که قبل از ورود به استخر دوش بگیرند، گفت: سرپرست موسسه كنترل بيماری ها «ليندا گولدنر» گفته دوش نگرفتن قبل از وارد شدن به آب استخر، همان چيزی است كه سبب می شود فرد شناگر آلودگی ها را همراه خود وارد آب استخر می كند؛ شيوع بيماری هایی مانند اسهال، بيماری های تنفسی، عفونت‌های پوستی همگی در اثر آلوده بودن آب استخر ايجاد می شوند.
 
حسین بر در ادامه اضافه کرد: بدترين آلودگی ها از مدفوع كردن و ادرار كردن در آب استخر حاصل می شود، لذا مؤسسه كنترل بيماري ها توصيه می كند قبل از رفتن به استخرها، اين نكات بهداشتی را رعايت کنند.
 
وی به افرادی که جهت شنا کردن به استخرهای عمومی مراجعه می کنند، توصیه کرد: اگر فرد به بيماری اسهال مبتلا می‌باشد هرگز به استخر نرد، هرگز آب استخر را قورت ندهد،
نظافت و بهداشت را رعايت كننپ و قبل از شنا كردن حتماً دوش گرفته و شامپو کنند، اگر همراه با كودكان به استخر می روند، حتماً كودک خود را با شامپو و يا صابون كاملاً شسته و تميز كند و سپس وی را وارد آب كنند.
این کارشناس گفت: قبل از ورود به استخر از سالم و تمیز بودن آب استخر مطمئن شوند، چرا که وجود بوی بيش از حد كلر در محوطه استخر می تواند در واقع ناشی از آلودگی آب استخر، و فعل و انفعالات كلرِ آب با تركيبات حاصل از ادرار در آب استخر باشد!
حسین بر به افرادی که جهت پر کردن اوقات فراغت به کوه، جنگل و دشت می روند توصیه کرد که قبل از کباب کردن گوشت بر روی زغال حتما از پخته شدن کامل گوشت مطمئن شوند.
وی در ادامه با توجه به اینکه  گرمازدگی یکی از مشکلات شایع در فصل تابستان است که در این حالت بدن حرارت زیادی از محیط جذب می‌کند و قادر به دفع این گرمای اضافی نیست، اظهار کرد:  گرمازدگی، یک وضعیت خطرناک جسمی است که باید فورا برطرف شود، که در وهله اول باید دمای بدن را به سرعت پایین آورد، که  برای خنک کردن بدن می‌توان روی پوست، را بسته‌های یخ قرار داد یا دوش آب سرد گرفت.
کارشناس مسائل بهداشتی خاطر نشان کرد: همچنین پوشیدن لباس‌های آزاد و رنگ روشن،‌ نوشیدن آب زیاد و خودداری از جنب و جوش و تحرک خیلی زیاد در این فصل برای پیشگیری از گرمازدگی توصیه می‌شود.
 
حسین بر افزود: یکی‌دیگر از مشکلات جدی شایع در این فصل، بروز دردها و اسپاسم‌های عضلانی است که عمدتا در ناحیه شکم، بازوها و پاها رخ می‌دهد، اسپاسم‌ها معمولا همراه با فعالیت بدنی شدید، بروز می‌کنند که استراحت کردن در جای خنک، نوشیدن آب میوه تازه و نوشیدنی‌های حاوی املاح معدنی مانند شربت آبلیمو از بروز اسپاسم جلوگیری می‌کند.
وی اضافه کرد: زمانی که فرد دچار چنین حالت می‌شود باید از ادامه فعالیت بدنی سنگین پرهیز کند چرت که منجر به گرمازدگی شدید می‌شود.
وی کم‌آبی شدید و از دست رفتن آب بدن نیز یکی دیگر از مشکلات شایع در فصل تابستان دانست که در این وضعیت دهان، چشم‌ها و پوست بدن خشک شده، تعریق متوقف می‌شود و مشکلاتی چون اسپاسم‌های عضلانی، حالت تهوع و سرگیجه بروز می‌کند که برای پیشگیری از این حالت که ادامه آن، خطر جدی به همراه دارد باید فرد آب زیاد بنوشد تا آب از دست رفته بدن تامین شود، همچنین لباس روشن به تن کند و از مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت‌ها و املاح معدنی غافل نشود.
 
این کارشناس با اشاره به اینکه یکی‌دیگر از اختلالات شایع فصل گرما بروز نوعی اختلال پوستی موسوم به آکنه روزاسه است، ادامه داد: در این حالت، پوست در تماس با نور مستقیم خورشید و گرمای شدید هوا به تدریج قرمز و ملتهب می‌شود که علت قرمزی پوست، گشاد شدن عروق زیرپوستی بر اثر تماس با گرمای زیاد است و برای پیشگیری از این مشکل از تماس طولانی مدت با نور خورشید پرهیز  و همیشه از ضدآفتاب مرغوب استفاده شود.
کارشناس مسائل بهداشتی آفتاب‌سوختگی را نیز یکی دیگر از ناراحتی‌های شایع پوستی در فصل تابستان عنوان و اذعان کرد: تشعشعات فرابنفش خورشیدی موجب آسیب‌دیدگی و به اصطلاح سوختگی پوست می‌شود و علت آن قرار گرفتن طولانی مدت در برابر تابش مستقیم خورشید است که از علائم مهم آفتاب‌سوختگی، تغییر رنگ و تیره شدن پوست است و برای پیشگیری از آفتاب‌سوختگی توصیه می‌شود که در روزهای خیلی گرم و آفتابی به ویژه از ساعت 10 صبح تا چهار بعدازظهر که اوج تابش خورشید می باشد در فضای سرپوشیده مانده و برای درمان آفتاب‌سوختگی می‌توان آب ۶ عدد خیار پوست کنده را با دو فنجان پودر شیر و دو قاشق سوپ‌خوری گل خشک شده گیاه «اسطوخودوس» مخلوط کرده و این ترکیب را به صورت یک خمیر شفابخش مستقیما روی نواحی از پوست که دچار سوختگی شده بمالند.
 
حسین بر گفت: تعریق و افزایش رطوبت پاها در داخل کفش که در این فصل بیشتر می‌شود نیز می‌تواند موجب بروز عفونت‌های پوستی در پاها شود، اگر فرد به این عارضه مبتلا شود می‌تواند از پودرها و کرم‌های آنتی باکتریال موجود در بازار برای درمان استفاده کند و اگر مشکل فرد جدی‌تر شد حتما به متخصص پوست مراجعه کند.
وی خاطر نشان کرد: مشکل شوره سر نیز در فصل تابستان تشدید می‌شود که علت آن گرما و تعریق زیاد است، شوره سر می‌تواند موجب ریزش مو شود و یک مشکل پوستی جدی به شمار می رود، در این مورد مصرف مواد غذایی خنک و آبکی مانند ماست، آب هندوانه و توت‌ها بسیار مفید خواهد بود چرا که این خوردنی‌ها کالری کمی دارند و برای هضم آنها، انرژی کمتری مورد نیاز است. 
کارشناس مسائل بهداشتی افزود: همچنینمواد غذایی حاوی املاح معدنی در این فصل بسیار توصیه می‌شود که شامل انواع مواد غذایی نظیر میوه‌ها، سبزیجات، شیر و غلات است.
حسین بر افزود: علاوه بر این‌ها مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های خیلی سرد در این فصل توصیه نمی‌شود چون بدن برای متعادل ساختن دمای خود باید خیلی بیشتر فعالیت کند و این وضعیت به جسم آسیب می‌زند.
 
وی در پایان تاکید کرد که افراد در تابستان از موادغذایی استفاده کنند که به روش بهداشتی تهیه شده‌ چرا که بسیاری از باکتری‌ها و ویروس‌های خطرناک در این فصل رشد می‌کنند و از طریق آب و غذای آلوده به بدن وارد می‌شوند و اغلب عامل بروز بیماری‌های خطرناکی هستند.
 
 
انتهای ‌پیام/ الف.د
 
 
دوشنبه ۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب: 11297
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *